2 878 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Nu är det dags för lite verktyg!
Nackdelen (kostnadsmässigt) men fördelen (prylar är skoj) med hus är att det behövs en massa verktyg.
Min AEG skruvdragare har gett upp så behöver en ny och har kollar på Ryobi-serien då jag även behöver cirkelsåg, häcksax, trimmer och spikpistol bl.a. Kollade dock på Verktygsproffsen.se och ser att det är i princip samma pris på Bosch, Makita & Milwaukee och då börjar jag vela vad gäller pris vs kvalitet. Vad äger ni husägare för prylar och vad rekommenderar ni/inte?
Min AEG skruvdragare har gett upp så behöver en ny och har kollar på Ryobi-serien då jag även behöver cirkelsåg, häcksax, trimmer och spikpistol bl.a. Kollade dock på Verktygsproffsen.se och ser att det är i princip samma pris på Bosch, Makita & Milwaukee och då börjar jag vela vad gäller pris vs kvalitet. Vad äger ni husägare för prylar och vad rekommenderar ni/inte?
Med reservation skulle jag ranka såhär:
1 Bosch/Makita
2. Milwaukee
3 Ryobi
Använder man inte det överdrivet mycket klarar man sig på Ryobi. Men håller på året runt med flera projekt och köper verktyg från nr 1.
1 Bosch/Makita
2. Milwaukee
3 Ryobi
Använder man inte det överdrivet mycket klarar man sig på Ryobi. Men håller på året runt med flera projekt och köper verktyg från nr 1.
Min black&deckar 18v dragare gav upp (den var väl ok).
Fick senare en Makita ( BDF456RFEB) dragare i julklapp av sambon och är sjukt nöjd med den. Vilken skillnad på batteri, känsla, allt!.
Ska jag köpa flera elverktyg är Makita lätt förstavalet.
Jag har mest gjort småsaker på sistone men jag kommer ärligt talat inte ihåg när jag laddade den senast, dessutom dubbla batterier.
Fick senare en Makita ( BDF456RFEB) dragare i julklapp av sambon och är sjukt nöjd med den. Vilken skillnad på batteri, känsla, allt!.
Ska jag köpa flera elverktyg är Makita lätt förstavalet.
Jag har mest gjort småsaker på sistone men jag kommer ärligt talat inte ihåg när jag laddade den senast, dessutom dubbla batterier.
Jag har lite blandade verktyg. Lite hilti, metabo, dewalt, ryobi, einhell osv.
Kommer nog aldrig köpa einhell och ryobi igen. Det är väldigt stor skillnad i känslan och kvalitén mellan dessa.
Makita och Festool verkar enl många på forumet vara the shit. Men de makita sakerna jag testat var väl inget jag fastnade för direkt.
Men vill du ha ett helt paket med samma batterier är väl makita bästa valet
Kommer nog aldrig köpa einhell och ryobi igen. Det är väldigt stor skillnad i känslan och kvalitén mellan dessa.
Makita och Festool verkar enl många på forumet vara the shit. Men de makita sakerna jag testat var väl inget jag fastnade för direkt.
Men vill du ha ett helt paket med samma batterier är väl makita bästa valet
Verktygstokig
· Halland
· 8 320 inlägg
Jag har en uppsättning ryobi 18v, duger för småprojekt eller om man ska göra enstaka arbeten. Men att tänka på, den batteridrivna cirkelsågen saknar klyvkniv samt lite udda dimensioner på klingan så i princip bara ryobis egna som passar. Vad gäller borrmaskien så vobblar chucken en del men blir ok håll ändå.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är du säker på det?Brandten skrev:
Jag har också en gammal AEG skruvdragare som lade av.
Men med nytt batteri från Kjell & Co (NiMH i stället för originalets NiCd) blev det liv i maskinen.
Och jag tycker faktiskt den gör ett bättre jobb än mina modernare Bosch-maskiner.
Och samma gamla laddare fungerar än
Husägare
· Västernorrland
· 2 536 inlägg
Bauhaus har ett grymt Makita startset nu.
http://www.bauhaus.se/makita-kombokit-skruvdragare-multiverktyg-3x-18v-batteri.html
http://www.bauhaus.se/makita-kombokit-skruvdragare-multiverktyg-3x-18v-batteri.html
Ja den har fungerat riktigt bra och visst är det så att det är batteriet som lagt av, inte maskinen. Laddstationen blinkar grönt+rött. Försökte bara övertala mig själv att köpa ny maskinpark.KnockOnWood skrev:
Jag rankar dom nog på samma sätt som Huggan.huggan skrev:
Det jag ser som avgörande på skruvdragare är:
1.hur sitter den i min hand?
2.13mm chuck på minst en dragare i garaget
3.2-växlad
4.så "kort" som möjligt
5.VIKT
6.minst 2 batterier+snabbladdare
7.hölsterkrok
sen alltid ett plus om den har lampa, systainer mm....men ska man göra något så är det aldrig dumt att
ha minst 2 maskiner för att slippa verktygsbyte hela tiden.
Jag hade nog köpt en 18/14,4v och en 10.8v för då klarar man det mesta
Även om jag inte ser någon mening med att byta ut mina Ryobi 18v verktyg så skulle jag i dag inte köpa dem. Det beror inte på kvalitén utan på att de ligger kvar på 1.3ah (nu har jag förvisso inte haft några större problem med det, men mer är mer.)
Jag skulle däremot köpa Ryobis 12volts dragare igen, ja eller DeWalts 10.8 volts dragare men det beror på att jag gillar deras balans och de smala greppen.
Jag skulle däremot köpa Ryobis 12volts dragare igen, ja eller DeWalts 10.8 volts dragare men det beror på att jag gillar deras balans och de smala greppen.
Milwaukee är helt klart min favorit MEN jag har mer erfarenhet av metallbearbetning m.m. än snickeriarbeten...
Ryoby anser jag som mycket prsivärda maskiner och dom har ju ett så brett sortiment för en hemmafixare.
Alla fabrikat har ju sina godbitar och även om merparten av mina maskiner är röda hemma så finns det även lite blå Bosch m.m.
Ryoby anser jag som mycket prsivärda maskiner och dom har ju ett så brett sortiment för en hemmafixare.
Alla fabrikat har ju sina godbitar och även om merparten av mina maskiner är röda hemma så finns det även lite blå Bosch m.m.
Tänk på att dom första laddarna inte klarar Ni-Mh batterier, det står på laddarna om dom bara klarar NiCd eller både och...KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Om du är ute efter batteridriven borrskruvdragare ock även vill köra just häcksax och trimmer på samma ackar rekommenderar jag varmt just Makita.
Jag köpte ett Makita LXT 18V-kit med borrskruvdragare och slagskruvdragare från Toolstop i England (rekommenderas varmt) och har varit mycket nöjd med det, men den stora kicken kom när jag i somras köpte trimmer och häcksax som nakna verktyg från Proffsmagasinet. Det var en formidabel skillnad mot de gröna Bosch som tidigare tjänstgjorde i trädgården. Bra kraft och batteritid och eftersom laddningen på 3 Ah-ackarna bara är 22 minuter hinner du knappt köra ur en innan den andra är återladdad. Ett tips för utearbetet är att även köpa Makitas tigersåg som naket verktyg. Suverän för beskäring av grövre material. Jag tog ned 7 aspar med stamtjocklek på 15-18 cm på en ack med Bosch blad för råträ.
Bosch är naturligtvis formidabla på borrskruvdragarsidan men eftersom jag inte sett (men det kan bara vara jag som missat) just blå Bosch trädgårdsredskap går rösten till Makita. Skall du inte ha trädgårdspryttlarna är det hugget som stucket, ta det som känns bäst i handen.
Jag köpte ett Makita LXT 18V-kit med borrskruvdragare och slagskruvdragare från Toolstop i England (rekommenderas varmt) och har varit mycket nöjd med det, men den stora kicken kom när jag i somras köpte trimmer och häcksax som nakna verktyg från Proffsmagasinet. Det var en formidabel skillnad mot de gröna Bosch som tidigare tjänstgjorde i trädgården. Bra kraft och batteritid och eftersom laddningen på 3 Ah-ackarna bara är 22 minuter hinner du knappt köra ur en innan den andra är återladdad. Ett tips för utearbetet är att även köpa Makitas tigersåg som naket verktyg. Suverän för beskäring av grövre material. Jag tog ned 7 aspar med stamtjocklek på 15-18 cm på en ack med Bosch blad för råträ.
Bosch är naturligtvis formidabla på borrskruvdragarsidan men eftersom jag inte sett (men det kan bara vara jag som missat) just blå Bosch trädgårdsredskap går rösten till Makita. Skall du inte ha trädgårdspryttlarna är det hugget som stucket, ta det som känns bäst i handen.
Klicka här för att svara