Hej!

Håller på och bygger en brygga. Som fasad på bryggan ska jag ha stående brädor som går ner i vattnet och en bit ner i dyn. Brädorna kommer således permanent befinna sig delvis i vattnet och dyn. Dimensionen är tänkt att vara 34x120. Vilket virke ska jag ta? Jag tänkte ta ntr/a men lokala brädgården säger sig inte ens kunna beställa sånt virke (dvs 34x120) Spelar det nån större roll för livslängden om jag tar ntr/ab istället? Eller bör jag ta nåt helt annat virke?

/M

En permanent brygga, har ni inte is på vintern?
Är det salt eller sötvatten? Är det saltvatten så spelar det ingen roll då skeppsmasken käkar upp trät innan det ruttnar.
Jag bygger i ntr ab och tar upp bryggan på vintern, och får byta delar då och då, inte pga röta utan slitage och att masken käkar upp stolparna.

Måste varit trött när jag skrev inlägget... Glömde en del info. Bryggan är permanent och befinner sig i östersjön så nån skeppsmask tror jag inte jag behöver tänka på. Fasaden skruvar jag fast och räknar med att behöva byta om x antal år men undrar om x, rötmässigt, förlängs väsentligt eller inte genom att använda ntr/a istf ntr/ab.

Jo, is finns förstås och det finns en risk att bryggan äts upp av den men den risken är relativt liten med nuvarande konstruktion av bryggan som ligger på en stenpir.

/M

Kan du inte gå upp i dimension till 45x120, de brukar finnas i NTR A har jag för mig.

Ja, det är ett bra alternativ. "Allt" 45 virke verkar finnas i NTR/A. Jag misstänker dock att skillnaden, i rötskydd, inte är så stor mellan NTR/A och NTR/AB för så små dimensioner som 34x120 och hoppades att nån skulle veta.

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.