Hej!

Har en fråga angående tryckimpregnerat virke;
Jag diskuterade med en snickare angående användning av tryckimpregnerat virke NTR A i en konstruktion ovan mark. Endast delar av konstruktionen skulle komma i kontakt med mark eller vegetation, och då anser snickaren att allt övrigt virke lika gärna kan vara av lägre "tryck-klassning" (AB eller B) eftersom NTR A är framtaget för att stå emot de bakterier som finns i mark som förorsakar röta. "Det är bara i kontakt med mark som NTR A är bättre" hävdar snickaren. "NTR AB eller B har samma motståndskraft ovan mark som NTR A" enlig hans förmenande således.

Stämmer det? Jag trodde att NTR A har bättre rötmotstånd i alla lägen, så att säga. Även om NTR AB håller hyggligt så håller NTR A ännu längre... (jo, jag vet att NTR A endast "bör" användast i kontakt med mark).

Någon som vet?

/Micc

A är skyddsklass 4 och AB är 3. Finns väl 1-5 om jag inte missminner mig...

Ju högre skyddsklass desto bättre. Mer ingående än så kan jag egentligen inte, du får väl ge dig på att läsa standarder Eller hoppas att någon annan kan utveckla!

Jo, min grundtanke har ju varit att ju bättre skyddsklass desto bättre. Men den här snickaren menar alltså att skyddet i NTR A-klassat virke främst gäller "röta skapad av bakterier i jord". Låter ju konstigt kan jag tycka...

Typ.

C
Redigerat:
Tack, ja så verkar det ju vara!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.