2 420 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Novisfrågor om pool
Vi har precis byggt hus och ska snart ge oss på tomten. Till nästa sommar lurar vi på att bygga en liten pool och tänkte förbereda redan nu innan det läggs gräsmatta, rabatter och marksten. Har kikat lite på en 3,6 m rund pool från JoF. Kanske blir något likannde från annan leverantör. Tanken är att den skall användas under sommaren mest för att svalka av sig med. Den ska stå ovan mark, men den ska byggas in i altanen. Vi har fjärrvärme som vi tänkte att vi skulle ansluta till poolen.
Finns det någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Vad ska vi tänka på? Vilka anslutningar behöver göras? Behöver vi gräva ner några rör under marken, dra fram el? Behöver vi fixa några installatörer? Vi har ca 15 meter från fjärrvärmepannan till den plats poolen skall stå.
Vore toppen om någon kan hjälpa oss.
Finns det någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Vad ska vi tänka på? Vilka anslutningar behöver göras? Behöver vi gräva ner några rör under marken, dra fram el? Behöver vi fixa några installatörer? Vi har ca 15 meter från fjärrvärmepannan till den plats poolen skall stå.
Vore toppen om någon kan hjälpa oss.
Köp gärna lite, större minst 4,50, annars kommer ni att ångra er. Det skiljer bara 1 000:- i pris men de centimetrarna gör mycket.
Har en vänninna som köpte en 4,60 o ångrar att de inte valde en 5,5 istället.
Dra en cirkel, 3,60 o se, det är inte stort!
Har en vänninna som köpte en 4,60 o ångrar att de inte valde en 5,5 istället.
Dra en cirkel, 3,60 o se, det är inte stort!
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
jag håller med Fia G. Poolen är den minsta kostnaden på ditt projekt. El och vatten skall fram, Pumpen skall kopplas till värmen, Intergrera med altanen... etc...
Poolkostnaden är rätt ringa i sammanhanget så om du ska göra allt detta hade jag satsat några extra tusenlappar på en större kvalitetspool.
Poolkostnaden är rätt ringa i sammanhanget så om du ska göra allt detta hade jag satsat några extra tusenlappar på en större kvalitetspool.
Har själv en 4,5m. Funkar bra men vill absolut inte ha en mindre!
Det viktigaste är rätt baddjup som beror på vem som skall bada. Vi hade tidigare en vanlig J&F 4,5 m med djupet 0,8 m.
Vi tröttnade väldigt fort på denna plaskdamm. Våra grannar har en likadan med djupet 1,2 m det är stor skillnad. Den är nergrävd 0,6 m, för att passa med altanen.
Vuxendjup är 1,4 m.
Kolla upp vad det skulle kosta med fjärrvärme. Jag har en känla av att det blir ganska dyrt och att en solfångare är minst lika effektiv till en pool på 15 - 20 m3.
Ett tips är att redan från början, satsa på ett sandfilter till pumpen. Mindre pooler levereras ofta med patronfilter av papper. Det finns nog ingen som kan säga något gott om dessa.
Vi tröttnade väldigt fort på denna plaskdamm. Våra grannar har en likadan med djupet 1,2 m det är stor skillnad. Den är nergrävd 0,6 m, för att passa med altanen.
Vuxendjup är 1,4 m.
Kolla upp vad det skulle kosta med fjärrvärme. Jag har en känla av att det blir ganska dyrt och att en solfångare är minst lika effektiv till en pool på 15 - 20 m3.
Ett tips är att redan från början, satsa på ett sandfilter till pumpen. Mindre pooler levereras ofta med patronfilter av papper. Det finns nog ingen som kan säga något gott om dessa.
Jag tackar så mycket för Era svar och synnpunkter. Fanns en del som tål att tänkas på 
Mer info önskas gärna om någon mer har erfarenheter att dela med sig av gällande installation mm.
Mer info önskas gärna om någon mer har erfarenheter att dela med sig av gällande installation mm.
Om du ska ha besvär med att bygga in poolen skulle jag nog rekommendera att du kollar runt lite mer vad som finns. Jag har själv haft en pool från JoF, 4,5-varianten, och den fungerade utmärkt som plaskpool åt mig och barnen i tre år, varefter den var hjälplöst uppsliten. Å andra sidan var den billig och bra som prova-på-pool, såklart. Var bara beredd på att den inte håller så länge.
Klicka här för att svara