Har precis fått en mindre rampool på knappt 7 m3 som nu är fylld med vatten. Min fråga är om solvärmen räcker för att värma vattnet i poolen? Solen kommer stegvis att täcka poolen från kl. 10 och hela poolen är täck av sol en dryg timma senare. Måste jag ha någon form av extra värmare för att få upp en behaglig temp i vattnet? Vad skall jag satsa på då ekonomin är starkt begränsad för tillfället? Poolen är 3,6 x 0,8. Till poolen följer en billigt pappersfilter pump.

Tacksam för alla tips och rådgivningar.
 
Det billigaste och effektivaste, är en svart PEM slang. Koppla slangen i serie med poolpumpen. Använd en ganska grov slang (32 -40 mm, längd ca 25 m) för att inte få för stora förluster. Lägg slangen på marken intill poolen och kör bara pumpen när den tillför värme, annars kyler den snabbt ner vattnet. Vid högre temp, ökar algtillväxten och pappersfiltret täpps snabbt igen. Det är mycket svårt och dyrt att få en pool med pappersfilter att fungera. Mitt tips är att fyll på vatten tillsätt klorpuckar enligt anvisningarna och bered dig på att byta vattnet 2 gånger/ säsong. Vid vattenbyte är det viktigt att göra det när det är svalt, annars krymper poolduken (linern) och riskerar att spricka.
 
Absolut billigast är 4-5x20 meter vanlig ½" trädgårdsslang som du seriekopplar och lägger ut på gräsmattan.
Men det kräver att det är soliga dagar. Kör bara då.
Det går snabbare med pooltäcket på.

Vill du inte slita på den medföljande pumpen - köp en billig dränkbar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.