36 980 läst ·
450 svar
37k läst
450 svar
Northvolt – 1 600 får gå
Kompetent och staten i samma mening, det är som att vara nykn*llad och oskuld.A Anders_Nilsson skrev:Vi har plöjt ohyggliga resurser i Northvolt och bundit upp personal som annars kunde jobbat med annat. Hela Northvolt var ett enda misskött katastrofprojekt baserad på drömmar.
Men nu är det så att själva idén var bra, Europa behöver egen batteriproduktion. Så därför borde inkråmet tas över av staten och få en kompetent ledning som kan driva det vidare. Marknaden finns helt klart för batterier. Men drömmarna måste bort.
Staten ska inte blanda sig in i detta utan det är marknaden som får styra upp northvolt 2.0!
BMW sa antagligen upp kontraktet efter att ha synat upplägget i sömmarna och insett att man är evigheter ifrån seriemässig produktion av fungerande celler i Skellefteåfabriken.P paralun skrev:Jo men att BMW sa upp avtalet förra sommaren var nog dödstöten för Northvolt. Kontraktet var värt två miljarder euro, vilket motsvarar 22,4 miljarder kronor.
"Några källor till uppgifterna namnges inte, men BMW uppges ha tappat tålamodet av flera anledningar. Leveranserna skulle enligt avtalet komma igång i år, men Northvolt ska inte kunnat leverera mängden celler som BMW behöver. I dagsläget har Northvolt endast en fabrik i drift i Skellefteå. Fler är planerade både i Europa och Kanada, men det kommer dröja innan de är igång.
Utöver det uppger tidningen att kvaliteten på cellerna inte ska ha motsvarat förväntan hos BMW. Northvolt började leverera battericeller till partners i maj 2022, men det har inte nämnts till vilka. Förutom BMW har också Volkswagen investerat i den svenska batteritillverkaren, som även bygger en batterifsbrik i Göteborg tillsammans med Volvo."
Sen var den gröna sagan slut.... men Kina är sökert intresserade av konkursboet!
[länk]
VD och ledningen för northvolt har enligt mig agerat extremt naivt och till synes helt utan erfarenhet av att bygga upp avancerad processindustri.
Medlem
· Uppland
· 2 506 inlägg
Medlem
· Uppland
· 2 506 inlägg
Helt uppenbarligen ingen erfarenhet alls!H HenrikHuslöse skrev:
Och inte en själ i hans närhet heller.
Batterier är kemi. Att effektivt kunna producera den kemin felfritt och med perfekt sammansättning är så nära processindustri man kan komma.
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Men han hade ändå rätt bra insyn in branschen via sitt förra jobb på Tesla. Såg de aldrig nånsin till några problem där?H HenrikHuslöse skrev:
Det var väl lite det folk tänkte när de tyckte hans namn såg bra ut på prospekten.
Bra fråga, men sällan man blir insatt i alla delar av ett företag.K karlmb skrev:
Vad hade dåren för roll på Tesla egentligen? Någon som vet?
Har man jobbat på Tex Arla som yoghurt och fil expert behöver man inte förstå hur kons magar fungerar, eller hur man sköter en mjölkrobot...
Lösningen "på stan" i Skellefteå.... tragikomiskt.
"– Det här har vi räknat ut för länge sen, att Northvolt skulle gå omkull. Men jag har lösningen på det – vi bygger fängelse av alltihop. Det finns lokaler och staket runt det redan. Det kommer bli en bra industri av det."
https://www.tv4.se/artikel/4Z2rlcmO...er-konkursen-det-aer-roevare-och-kapitalister
"– Det här har vi räknat ut för länge sen, att Northvolt skulle gå omkull. Men jag har lösningen på det – vi bygger fängelse av alltihop. Det finns lokaler och staket runt det redan. Det kommer bli en bra industri av det."
https://www.tv4.se/artikel/4Z2rlcmO...er-konkursen-det-aer-roevare-och-kapitalister
Typ inköpschef tror jag. Om jag på Arla undrar vilka problem det kan bli när man tillverkar yogurth pga jag funderar på att starta eget och konkurrera med Arla, så skulle jag ta reda på allt kring den processen och även hur kossors magar fungerar och inte fungerar. Och det skulle säkert några av mina kollegor kunna hjälpa mig med om jag inte själv redan fått se några utmaningar på området.Huddingebo skrev:
Men jag kanske är en utdöende kontrollfreak.
En riktig företagsbyggare kanske tänker att man kan ta in kompetent folk för den saken. Och det hände kanske också i Northvolt, men det verkar ju också som att problem och varningar har ignorerats om man lyssnar till de som inne i verksamheten.
Är det verkligen möjligt att ledningen helt isolerat sig från själva core-business och bara beställt byggnader o maskiner?
Ofta är det ju annars att pengar tar slut som gör att man börjar leta genvägar eller fuskar kanske o får problem med någon certifiering eller liknande, men så var det väl inte här?
Eller att det funkar fast priset blir mkt högre än man tänkt från början.
Skulle man tex avstått från en enda av alla fabriker så kunde man ju lagt en massa pengar på att lösa processproblem ner i minsta detalj istället under nåt halvår. Ja rent av byta ut en hel processlina.
Förmodligen fick politikern som nyss var i TV och fyndigt sa att man kunde "byta battericeller mot fängelseceller" ideén från mannen som intervjuades i TV4.P paralun skrev: