36 267 läst ·
445 svar
36k läst
445 svar
Northvolt – 1 600 får gå
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Det stämmer inte. Jag köpte prismatiska celler från Kina med 130 Wh/kg redan 2004. tZero från 2003 (prototypen till Tesla Roadster) använde 18650 celler med 2.2 Ah. Det är >160 Wh/kg. Northvolts celler ligger mycket högre, utan att för den skull ligga särskilt högt.M Messier1994 skrev:Ja, fast ändå inte riktigt. Om du tänker dig en utvecklingskurva för batterier till elbilar under perioden 1990 till 2025 kommer du ha en väldigt flack kurva fram till en period som startar nära typ 2020.
Northvolt grundades 2015.
1. Runt den tiden låg exempelvis energitätheten 100-150wh/kg. 10 år senare är den närmare 350wh/kg.
Sant. Tidigare fick man välja antingen hög energitäthet eller hög effekttäthet. Nu får man båda två samtidigt.M Messier1994 skrev:
Detta är den stora orsaken. Jag blev häpen över hur billiga CATLs celler var redan för fem år sedan när jag köpte in till ett projekt. Priserna har bara fortsatt nedåt sedan dess.M Messier1994 skrev:
Är med på ditt resonemang. Tror man får dela upp det i två delar - en sak är den tekniska utvecklingen, en annan sak är hur marknaden, inklusive huvudfinansiärernas intresse och allmänna finansiella ställning, utvecklas.M Messier1994 skrev:
Håller med angående dilemmat med att hålla jämna steg med etablerade konkurrenter när man är i en ansträngande uppbyggnadsfas. Men menar samtidigt att det är något man måste ha räknat med. Uppenbarligen har man inte satsat på någon alternativ "next gen"-teknik som gör det möjligt att komma ut med ett försprång gentemot konkurrenterna (tänk elbilar eller digitalkameror), så vad hade man förväntat sig egentligen? Och vad är objektivt rimligt att förvänta sig?
Redigerat:
De jobbade med nextgen, men de försökte få ut produkter för currentgen för att kunna sälja på en bristmarknad. Bristen sköts ju dock på framtiden av bilbranschen genom att försäljningen av elbilar inte steg så snabbt som väntat.C cpalm skrev:Är med på ditt resonemang. Tror man får dela upp det i två delar - en sak är den tekniska utvecklingen, en annan sak är hur marknaden, inklusive huvudfinansiärernas intresse och allmänna finansiella ställning, utvecklas.
Håller med angående dilemmat med att hålla jämna steg med etablerade konkurrenter när man är i en ansträngande uppbyggnadsfas. Men menar samtidigt att det är något man måste ha räknat med. Uppenbarligen har man inte satsat på någon alternativ "next gen"-teknik som gör det möjligt att komma ut med en försprång gentemot konkurrenterna (tänk elbilar eller digitalkameror), så vad hade man förväntat sig egentligen? Och vad är objektivt rimligt att förvänta sig?
Man spelade på höga odds på att vara tillräckligt bra, inte på att vara bäst (plats vs vinnare).
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Man hade nextgen i Cuberg. Sedan var NCM 811 faktiskt next gen 2016.
Jo men att BMW sa upp avtalet förra sommaren var nog dödstöten för Northvolt. Kontraktet var värt två miljarder euro, vilket motsvarar 22,4 miljarder kronor.pacman42 skrev:
De jobbade med nextgen, men de försökte få ut produkter för currentgen för att kunna sälja på en bristmarknad. Bristen sköts ju dock på framtiden av bilbranschen genom att försäljningen av elbilar inte steg så snabbt som väntat.
Man spelade på höga odds på att vara tillräckligt bra, inte på att vara bäst (plats vs vinnare).
"Några källor till uppgifterna namnges inte, men BMW uppges ha tappat tålamodet av flera anledningar. Leveranserna skulle enligt avtalet komma igång i år, men Northvolt ska inte kunnat leverera mängden celler som BMW behöver. I dagsläget har Northvolt endast en fabrik i drift i Skellefteå. Fler är planerade både i Europa och Kanada, men det kommer dröja innan de är igång.
Utöver det uppger tidningen att kvaliteten på cellerna inte ska ha motsvarat förväntan hos BMW. Northvolt började leverera battericeller till partners i maj 2022, men det har inte nämnts till vilka. Förutom BMW har också Volkswagen investerat i den svenska batteritillverkaren, som även bygger en batterifsbrik i Göteborg tillsammans med Volvo."
Sen var den gröna sagan slut.... men Kina är sökert intresserade av konkursboet!
https://elbilen.se/nyheter/uppgift-northvolt-tappar-miljardkontrakt-med-bmw/
Självklart rättvisa frågor, och man börjar ju själv tänka i alla fall.C cpalm skrev:Är med på ditt resonemang. Tror man får dela upp det i två delar - en sak är den tekniska utvecklingen, en annan sak är hur marknaden, inklusive huvudfinansiärernas intresse och allmänna finansiella ställning, utvecklas.
Håller med angående dilemmat med att hålla jämna steg med etablerade konkurrenter när man är i en ansträngande uppbyggnadsfas. Men menar samtidigt att det är något man måste ha räknat med. Uppenbarligen har man inte satsat på någon alternativ "next gen"-teknik som gör det möjligt att komma ut med en försprång gentemot konkurrenterna (tänk elbilar eller digitalkameror), så vad hade man förväntat sig egentligen? Och vad är objektivt rimligt att förvänta sig?
Sen tycker jag också det är svårt i förhållande till frågor som att man "förlorat" 100-tals miljarder, att massa jobb har förlorats osv. Vem är man? Vilka jobb har förlorats?
AB Sverige har 100% tjänat jättemycket på Northvolt -- trots konkursen. Om vi antar att typ 90% av pengarna Northvolt har spenderat har gått rakt in i Svensk ekonomi, till underleverantörer i Skellefteå, löner, osv. -- så innebär ju faktumet att Northvolt till 21% finansierats av VW, till 19% procent av Goldman Sachs, osv att mycket mer resurser tillförts Sverige än vad som satsningen kostat Sverige. Det går ju inte ens att debattera. Jobben som "förlorats" hade ju inte funnits om inte Northvolt-satsningen gjorts.
Scania har tydligen fått alla celler de beställt och de har varit nöjda med kvalitén.P paralun skrev:Jo men att BMW sa upp avtalet förra sommaren var nog dödstöten för Northvolt. Kontraktet var värt två miljarder euro, vilket motsvarar 22,4 miljarder kronor.
"Några källor till uppgifterna namnges inte, men BMW uppges ha tappat tålamodet av flera anledningar. Leveranserna skulle enligt avtalet komma igång i år, men Northvolt ska inte kunnat leverera mängden celler som BMW behöver. I dagsläget har Northvolt endast en fabrik i drift i Skellefteå. Fler är planerade både i Europa och Kanada, men det kommer dröja innan de är igång.
Utöver det uppger tidningen att kvaliteten på cellerna inte ska ha motsvarat förväntan hos BMW. Northvolt började leverera battericeller till partners i maj 2022, men det har inte nämnts till vilka. Förutom BMW har också Volkswagen investerat i den svenska batteritillverkaren, som även bygger en batterifsbrik i Göteborg tillsammans med Volvo."
Sen var den gröna sagan slut.... men Kina är sökert intresserade av konkursboet!
[länk]
Next gen kanske var ett lite slarvigt ordval av mig, jag menade mer något radikalt teknikskifte där en nyetablering ger en fördel gentemot konkurrenterna som måste ställa om. Nu är det ju sällan sådana tillfällen erbjuds och sällan sådana satsningar lyckas, så jag säger inte att det är den vägen de borde gått.pacman42 skrev:
Tror du fångar läget rätt bra. Tror inte heller de räknat med att ligga i framkant i början (annat än möjligen miljöprofilen och "made in EU") men nu kom de ju egentligen inte ens så långt.
Redigerat:
Också jäkligt intressant att fråga sig hur Kina ska bedömas i detta perspektiv.P paralun skrev:
Å ena sidan -- det finns en ny lag i Sverige, den så kallade FDI-lagen (lag om granskning av utländska direktinvesteringar), som syftar till att typ Kina inte ska kunna köpa upp strategiskt viktig produktion i Sverige m.m. Verksamheter som är strategiskt viktiga för Sverige får inte säljas bort till utlandet, utan godkännande från Krigsmaterielinspektionen (nuvarande ISP).
Å andra sidan -- Kina kan bygga batterier bäst av alla. Om "Kina" köper Northvolt skulle de bygga upp en verksamhet som kan bygga state of the art-batterier, i Sverige. Om vi hamnade i krig med Kina, skulle vi naturligtvis kunna konfiskera och använda denna egendom mot dom. Av denna anledning är det vanligt förekommande att det finns omvända FDI-regler, som innebär att man inte får göra investeringar utomlands om det finns risk för att strategiskt viktig kunskap förs ut ur landet. Sådan lagstiftning är också på gång i Sverige.
Jag skulle säga att det utan tvekan finns starkare argument för kinesiska regeringen att stoppa ett kinesiskt bolag från att köpa Northvolt-fabriken och bedriva verksamhet i den än vad det finns för den svenska regeringen att stoppa en kinesisk investering. Men bara för att Kina har större incitaments än Sverige att gör det -- betyder det ju inte att Sverige inte borde stoppa en kinesisk investering om de får inhemskt OK. Det beror ju helt på hur landskapet ser ut för att hitta nya investerare.
Jo men attt BMW sa upp sitt kontrakt var nog helt avgörande. Alternativt såg man den svenska fabriken som "körd" och att man hellre satsade på Nortvolts tyska fabrik?pacman42 skrev:
https://elbilen.se/nyheter/eu-godkanner-miljardstod-for-northvolts-tyska-fabrik/
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Senast det hände var när man gick från Nimh till litiumjon i början av 2000-talet.C cpalm skrev:Next gen kanske var ett lite slarvigt ordval av mig, jag menade mer något radikalt teknikskifte där en nyetablering ger en fördel gentemot konkurrenterna som måste ställa om. Nu är det ju sällan sådana tillfällen erbjuds och sällan sådana satsningar lyckas, så jag säger inte att det är den vägen de borde gått.
Jo Ebba är redan ute och varnar....M Messier1994 skrev:Också jäkligt intressant att fråga sig hur Kina ska bedömas i detta perspektiv.
Å ena sidan -- det finns en ny lag i Sverige, den så kallade FDI-lagen (lag om granskning av utländska direktinvesteringar), som syftar till att typ Kina inte ska kunna köpa upp strategiskt viktig produktion i Sverige m.m. Verksamheter som är strategiskt viktiga för Sverige får inte säljas bort till utlandet, utan godkännande från Krigsmaterielinspektionen (nuvarande ISP).
Å andra sidan -- Kina kan bygga batterier bäst av alla. Om "Kina" köper Northvolt skulle de bygga upp en verksamhet som kan bygga state of the art-batterier, i Sverige. Om vi hamnade i krig med Kina, skulle vi naturligtvis kunna konfiskera och använda denna egendom mot dom. Av denna anledning är det vanligt förekommande att det finns omvända FDI-regler, som innebär att man inte får göra investeringar utomlands om det finns risk för att strategiskt viktig kunskap förs ut ur landet. Sådan lagstiftning är också på gång i Sverige.
Jag skulle säga att det utan tvekan finns starkare argument för kinesiska regeringen att stoppa ett kinesiskt bolag från att köpa Northvolt-fabriken och bedriva verksamhet i den än vad det finns för den svenska regeringen att stoppa en kinesisk investering. Men bara för att Kina har större incitaments än Sverige att gör det -- betyder det ju inte att Sverige inte borde stoppa en kinesisk investering om de får inhemskt OK. Det beror ju helt på hur landskapet ser ut för att hitta nya investerare.
https://www.dn.se/sverige/busch-varnar-for-kina-efter-northvolts-konkurs/
Sen eftersom man sökt med "ljus och lykta" efter finansiärer i väst så ligger det nära tillhands att just ett kinesiskt bolag skulle lämna bud på konkursboet.
En megakrasch är det hursomhelst!
Vad jag hört så är det rätt många bolag som varit intresserade av att ta över, men de kunde inte få ihop kalkylen utan att det blev en konkurs först. Dvs, det lär finnas flera bolag i kö för att köpa delar av konkursboet. Frågan är huvudsakligen huruvida de vill hålla ihop det med hela kedjan från utveckling till produktion,eller om det slaktas genom att sälja delar av det man tar över efteråt. Sedan finns också alternativet att konkursförvaltaren säljer bolaget i delar (jag tror dock att detta enbart är ett alternativ om det inte finns någon som vill ta över helheten, bolaget bör vara mindre värt så)..
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Vi har plöjt ohyggliga resurser i Northvolt och bundit upp personal som annars kunde jobbat med annat. Hela Northvolt var ett enda misskött katastrofprojekt baserad på drömmar.
Men nu är det så att själva idén var bra, Europa behöver egen batteriproduktion. Så därför borde inkråmet tas över av staten och få en kompetent ledning som kan driva det vidare. Marknaden finns helt klart för batterier. Men drömmarna måste bort.
Men nu är det så att själva idén var bra, Europa behöver egen batteriproduktion. Så därför borde inkråmet tas över av staten och få en kompetent ledning som kan driva det vidare. Marknaden finns helt klart för batterier. Men drömmarna måste bort.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
