sysmali sysmali skrev:
Förmodligen fick politikern som nyss var i TV och fyndigt sa att man kunde "byta battericeller mot fängelseceller" ideén från mannen som intervjuades i TV4.
Jo men en ren tragedi för inblandade när även den här gröna bubblan brister.

Men fängelseceller behöver vi ju.....

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Typ inköpschef tror jag.
Stämmer
K karlmb skrev:
Om jag på Arla undrar vilka problem det kan bli när man tillverkar yogurth pga jag funderar på att starta eget och konkurrera med Arla, så skulle jag ta reda på allt kring den processen
Tesla tillverkade inte egna batterier när Northvolt startades. Panasonic tillverkade batterier i Teslas lokaler. Det är en viss skillnad.
K karlmb skrev:
En riktig företagsbyggare kanske tänker att man kan ta in kompetent folk för den saken. Och det hände kanske också i Northvolt,
Det fanns batterikompetens inom NV från såväl Asien och USA som från andra europeiska projekt. Bland annat Mercedes och BMW hade egna mindre projekt tidigare. Emellertid behöver även kompetenta individer en effektiv organisation att verka inom för att kunna leverera resultat. Det tar tid och målmedvetet arbete att få en sådan på plats. Dessutom behövs bandbredd i organisationen för ett så stort projekt som Northvolt. En eller två experter inom ett visst delområde räcker kanske inte.
K karlmb skrev:
Är det verkligen möjligt att ledningen helt isolerat sig från själva core-business och bara beställt byggnader o maskiner?
Nej, men om man inte själv är batteriexpert så blir det nog naturligt att lägga fokus på sådant man sjäv kan göra istället för det man inte kan göra. Alla företagsledare är inte Elon Musk.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag tror inte att VD någonsin påstått att han hade erfarenhet av att bygga upp processindustri.
Som VD är du ansvarig för företaget. Har du inte kompetens själv är ditt jobb att hyra in kompetens.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Batterier är kemi. Att effektivt kunna producera den kemin felfritt och med perfekt sammansättning är så nära processindustri man kan komma.
Detta är viktigt att förstå. Northvolt tillverkar battericeller, inte batteripack till bilar. Man tillverkar en del för energilager, men inte till bilar. En batterifabrik har mer gemensamt med ett pappersbruk än med en bilfabrik. Det är bara de sista momenten i tillverkningen som alls liknar biltillverkning.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Detta är viktigt att förstå. Northvolt tillverkar battericeller, inte batteripack till bilar. Man tillverkar en del för energilager, men inte till bilar. En batterifabrik har mer gemensamt med ett pappersbruk än med en bilfabrik. Det är bara de sista momenten i tillverkningen som alls liknar biltillverkning.
Ja det vet jag.
Skulle detta vara någon nyhet för någon?

P paralun skrev:
Jo men en ren tragedi för inblandade när även den här gröna bubblan brister.

Men fängelseceller behöver vi ju.....
Bubblan har inget med grönt/icke grönt att göra.
Katastrofen är en blandning av minst följande ingredienser:
- grundarens vision och fantasi
- grundarens vältalighet och förmåga att vilseleda investorer och andra som sitter på pengar (jag har sett sådant för 30 år sedan)
- kommunernas kåthet att dra till sig arbetsplatser
- oförmågan i kommuner/staten att genomskåda vingliga finansieringar
- oförmågan i kommuner/staten att begripa tekniken eller marknaden.

Det har inget med grön omställning att göra utan detta finns i många branscher. Det är bara att Northvolt har tagit det till en ny nivå.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Katastrofen är en blandning av minst följande ingredienser:
- grundarens vision och fantasi
- grundarens vältalighet och förmåga att vilseleda investorer och andra som sitter på pengar (jag har sett sådant för 30 år sedan)
- kommunernas kåthet att dra till sig arbetsplatser
- oförmågan i kommuner/staten att genomskåda vingliga finansieringar
- oförmågan i kommuner/staten att begripa tekniken eller marknaden.

Det har inget med grön omställning att göra utan detta finns i många branscher. Det är bara att Northvolt har tagit det till en ny nivå.
Jo en "grön bubbla" har väl prestigeprojektet varit länge

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/haller-en-gron-bubbla-pa-att-spricka

”Batteri-Jesus lovade runt men höll tunt”
https://www.tv4.se/artikel/1YvbySEMHC7fyvQYOK0Ee9/batteri-jesus-lovade-runt-men-hoell-tunt

Sen ser man ju samma inkompetens och brist på en riktig affärskalkyl i de flesta gröna projekt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är bara att Northvolt har tagit det till en ny nivå.
Framför allt känns det som att de haft en på tok för stor burn-rate i förhållande till tillgängligt kapital. Antingen har man kallt räknat med kaptialtillskott eller så har man helt enkelt saknat rimliga marginaler.
Känns som att det funnits extremt goda möjligheter att bromsa in, men istället har man fortsatt trycka gasen i botten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Tesla tillverkade inte egna batterier när Northvolt startades. Panasonic tillverkade batterier i Teslas lokaler. Det är en viss skillnad.
För det första så tänkte jag mest på insyn i processen hos leverantörer, det får man som inköpschef, om man är intresserad det allra minsta.
För det andra så har ju Panasonics verksamhet hemmavid isåfall gett ytterligare enorma kunskaper om man är intresserad.
Till allt detta kommer då Tesla egna planer på att tillverka batterier. Det lär ju ha varit en hel del utredande inför detta, och det lär ju rimligen har skett innan 2015 till stor del.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo en "grön bubbla" har väl prestigeprojektet varit länge

[länk]

”Batteri-Jesus lovade runt men höll tunt”
[länk]

Sen ser man ju samma inkompetens och brist på en riktig affärskalkyl i de flesta gröna projekt.
Jag vet att du hatar allt grönt men tänk på alla andra bluffar i näringslivet: Fermentahistorien, den där holländska pajasen som försökte sig på Saab, Kreuger, och många fler utanför Sverige som inte alls hade med grön omställning att göra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
För det första så tänkte jag mest på insyn i processen hos leverantörer, det får man som inköpschef, om man är intresserad det allra minsta.
För det andra så har ju Panasonics verksamhet hemmavid isåfall gett ytterligare enorma kunskaper om man är intresserad.
Man kan tro det men jag tvivlar. Om man köper in papper och stål i enorma volymer, kommer man som kategoriansvarig inköpare snart förstå för och nackdelar med olika pappersfabriker och stålverk. "Fabrik A har gammal maskinpark och är inte flexibel medan fabrik B är modernare och flexibel men kan inte göra produkt X och Y till rätt pris i sina maskiner." Men lär sig inköparen något om hur pappersmaskiner eller valsverk ska specificeras, installeras och köras? Lär man sig skilja en bra pappersmaskin från en dålig när de har samma specifikationer på pappret? Nej, skulle jag säga.

Underskatta inte betydelsen av erfarna och kluriga ingenjörer.
K karlmb skrev:
Till allt detta kommer då Tesla egna planer på att tillverka batterier. Det lär ju ha varit en hel del utredande inför detta, och det lär ju rimligen har skett innan 2015 till stor del.
Tesla battery day var 2020. Northvolt körde redan produktion i pilotanläggningen vid det laget. Massproduktion hos Tesla startade långt senare. Idag köper Tesla mycket av sina batterier av externa leverantörer, så de egna batterierna blev inte den revolution man nog hoppats.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Underskatta inte betydelsen av erfarna och kluriga ingenjörer.
Hehe, you are talking to one..
H HenrikHuslöse skrev:
Tesla battery day var 2020. Northvolt körde redan produktion i pilotanläggningen vid det laget. Massproduktion hos Tesla startade långt senare. Idag köper Tesla mycket av sina batterier av externa leverantörer, så de egna batterierna blev inte den revolution man nog hoppats.
OK, men då lär man ha haft rätt bra koll 2015 redan. Eller så är det samma misstag Tesla gjort som NV upprepat 5 år senare.

K karlmb skrev:
OK, men då lär man ha haft rätt bra koll 2015 redan. Eller så är det samma misstag Tesla gjort som NV upprepat 5 år senare.
Teslas tillverkar runda celler. Northvolt tillverkar främst fyrkantiga celler, likadana som koreanerna och kineserna tillverkar.

Anledningen till att Tesla började med cylindriska celler var att det var det enda standardiserade, billiga och robusta format som fanns att tillgå när Tesla grundades. På den tiden satt sådana celler i nästan alla bärbara datorer. Sedan har Tesla mycket framgångsrikt fortsatt på det spåret och vidareutvecklat det.

Biltillverkare som började med elbilar senare valde inte den lösningen. Northvolt valde inte förvånande att tillverka det kunderna efterfrågade.

Tesla och Northvolt har tagit ganska olika vägar, i alla fall utifrån sett.

Till exempel köpte Tesla upp en firma som hade en torr process för att applicera katodmaterialet i batterierna. Jag vet inte om den faktiskt kom i produktion. Northvolt valde istället en konventionell våt process för detta. Dessutom avsåg man tillverka katodmaterialet själva.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hade det inte varit 'grönt' så hade inte stat/pensionsbolag/EU m.fl varit lika bredvilliga att kasta pengar i det 'gröna' hålet och de inkompetenta lycksökarna hade aldrig fått ihop nog med pengar för att starta det. Sen kanske man inte ska kalla dem inkompetenta då de tillhör dem som tjänat storkovan på affären. 200+ miljoner är ganska bra betalt för att köra ett bolag rätt in i en bergvägg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.