Byggahus.se

Norsk VVB kopplas in i sverige

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jag har köpt en VVB ifrån Norge en Höiax titanium extreme 300L 3KW.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150126_091352[1].jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150126_091830[1].jpg

Jag har fått till mig att jag ska koppla på en fas och den andra fasen drar jag istället till nollskenan i centralen.
    För det är väl så att i norge så är det 2 faser på vardera 115V och en jord? (2x115=230V)
    Dvs om jag kopplar den på 2 faser här i Sverige så matar jag med 400V och inte 230 som den är gjord för?
    Jag har kopplat nu som jag beskrev med 1 fas till säkring och den andra fasen till nollskenan och jord till jord då såklart.
    Problemet är att det tar VÄLDIGT lång tid för vattnet att gå upp i temp. Typ 1 grad i timmen?
    Är det något mer jag måste göra? Behöver jag bygla ihop alla 6 stiften på värme elementet kanske?

Kan tillägga att säkringen är på 16A och kablarna självklart är 2,5mm2.

Mvh

2. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Du har kopplat rätt 230 V L-N och patronen är redan byglad så alla elementen ligger parallellt 3x1 kW. Du får mäta strömmen och se om något av dem är söndrigt.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Byglar du ihop alla stiften så får du kortslutning, det är nog bara att ha tålamod och vänta. det är mycket vatten och inte så stor effekt. Det kan ju vara så att det är fel på någon slinga och då tappar du effekt. Har du eller någon bekant (tex elektriker) en tångampermeter så kollar du lätt hur mycket ström VVB förbrukar och kan lätt se vilken effekt som den har.

• Laddar…
  4. O
    Medlem Nivå 2
    • Laddar…
  5. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    I Norge kör de dessutom 1 fas till det mesta. Svågern har 1 fas in i huset som är avsäkrad till 64ampere

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Nivå 6
    Äldre installationer/områden i Norge kör oftast med 230V huvudspänning, dvs till ett vanligt vägguttag går det två faser. Någon nolla finns inte. Skyddsjorden ligger i mitten, fasspänningen mot jord blir ~130V. Nyare anläggningar är ofta byggda som "vårt" system med 400V och nolla.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Ett annat sätt att "mäta" effekten, är att stänga av allt annat som drar någon större mängd el, och titta på elmätaren under ex. 15 minuter.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 10
    Koppla ifrån beredaren och mät resistansen på hela elementet. Den skall ligga på under 20 Ohm ( 18 Ohm).

Nästa steg är att dela elementen och mäta varje element var sig. Då bör instrumentet visa runt 55 Ohm

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 1
    Gött att det finns folk som kan! Tack ska ni ha! Får försöka få tag i nån som kan mäta åt mig! :)