Säkringar fungerar lika bra åt båda hållen. I din central sitter fasskenan i överkant av säkringarna. I den andra bilden sitter fasskenorna i underkant. Det behöver inte vara fel i något av fallen. Jag menar att när du monterar fasskenor och kopplar in ledare så skall du inte koppla likadant som på bilden utan att tänka. Du skall förstå varför du sätter saker på den plats du sätter dem.G Garanti skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Om du undrar för att få veta hur man sätter ihop en central och hur alla komponenter och apparater fungerar så är det en sak.
Men om du ska koppla ihop och driftsätta en central (eller utöka) i ditt eller någon annans hem med hjälp av ett forum på Internet så tycker jag du ska tänka om.
Och som svar på din fråga så blir det inte kortis då skenan innehåller 3 st skenor som fördelar L1 L2 och L3 på dvs först L1 och sen L2 Och sen L3 och därefter börjar det om igen på L1
Men om du ska koppla ihop och driftsätta en central (eller utöka) i ditt eller någon annans hem med hjälp av ett forum på Internet så tycker jag du ska tänka om.
Och som svar på din fråga så blir det inte kortis då skenan innehåller 3 st skenor som fördelar L1 L2 och L3 på dvs först L1 och sen L2 Och sen L3 och därefter börjar det om igen på L1
Det kan vara tre skenor, men det kan vara en också. Med den här anläggningen skulle jag inte anta något alls utan titta efter och mäta.Erik_Hansson skrev:
TS, du måste förstå vad du gör om du ska koppla i centralen. Du kan inte bara fråga var ska jag koppla in de här. Det är lite som att en kirurg skulle fråga "vilken av alla dom här grejerna i magen var det jag skulle skära i nu?". Det blir liksom inte bra. Du måste ha en idé själv om vad som ska göras och förklara varför. Sen kan folk på detta forum hjälpa dig genom att säga om du har tänkt rätt eller inte. Du kan inte få en steg för steg guide hur du kopplar i en elcentral.
Om du vill lära dig rekommenderar jag Bo Siltbergs utmärkta artikelserie om det svenska elsystemet här på BH. Sök och du skall finna.
Kommentarstrådarna till varje artikel är också läsvärda men kan möjligen sväva ut lite i perifera detaljer...
Kommentarstrådarna till varje artikel är också läsvärda men kan möjligen sväva ut lite i perifera detaljer...
G Garanti skrev:
Det är bla dessa frågor du själv ska fundera på. Sedan kan vi andra ge hintar & kommentarer.G Garanti skrev:
Gällande frågan om en trefasskena kortsluter eller inte kan då få svar på genom att tex titta på en trefasskena eller genom att besöka olika tillverkarsidor/försäljningssidor å titta på olika bilder.
På den sida där du antagligen hittade bilden på normcentralen (inlägg 3) finns även en bild på hur en trefasskena ser ut,
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen
Sedan finns det två varianter av trefasskena, en som passar JFBer med nollan till vänster och en som passar JFBer med nollan till höger.
Sedan finns det enfasskenor också, tror att det även finns tvåfasskenor.
Hmm.....G Garanti skrev:
Trådstarten ger åtminstone väldigt starkt ett intryck av att du ska koppla själv. Du kanske ska fundera på hur du formulerar dig om du inte vill uppfattas så.G Garanti skrev:
För min egen del så skiter jag i om du vill koppla el olagligt. Jag har inga problem med brott mot just den delen av lagstiftningen, det är som att gå mot röd gubbe när det inte finns några bilar på gatan. Däremot kommer jag aldrig vika en millimeter på att man måste kunna göra ett säkert arbete. Det förekommer av och till frågor som börjar som din tråd. Att det då kommer följdfrågor och folk som vill bromsa ser jag som en styrka i detta forum. Ja, du kan få råd och tips här om allt, inklusive hur en elcentral kopplas. Du måste dock visa att du själv har försökt förstå, att du tänker på vad du gör och inte bara kopplar blint på en instruktion som kanske inte är applicerbar på ditt fall för att du inte presenterat alla förutsättningar. Du måste veta att det blir rätt.
Och så finns det skenor för PSAer, med nolla på varannan gaffel.Demmpa skrev:
Det finns allt möjligt i elbranschen. Det är därför jag tjatar om att man måste förstå vad man gör, inte bara hoppas på att en produkt är av en viss typ.
Den skenan har jag missat, å håller med dig fullständigt bla därför som jag ibland beroende på frågeställningen bara ger hintar.tommib skrev: