E
det är bättre ha för mkt i reserv

Ca 20% reserv fick vi lära oss på den tiden jag gick i skolan. Vette fan om jag har följt det så mykt igentligen , har väl mest blivit det som verkat rimligt för stunden. Men som sagt det är bättre med för mykt än för lite platser/proppar i reserv.

Skulle absolut köra på 3-raders, typ 3*12 moduler

Översta raden huvudbrytare, JFB, 5*16A
Mitten 12*10A
Understa reservplats, dessutom smidigt att ha gott om utrymme ifall man ska stoppa in klockor och grejer.

Berka81 skrev:
Elinstallatören... ja min svåger är behörig och har egen firma....

Men frågan kvarstår....

täcker följande central mina behov?

2 rader + jordfelsbrytare. 4-polig 40A, 1-poliga säkringar 3st 16Amp, 9st 10Amp

Tycker att du borde ta en 3-raders central.

Men borde inte din svåger kunna ge dig ett bra pris....? Om han finns :D:D:D

el_richard skrev:
Tycker att du borde ta en 3-raders central.

Men borde inte din svåger kunna ge dig ett bra pris....? Om han finns :D:D:D

Tack för era svar, har gjort ett materialspec nu skall inhandla allt material imorgon.

Börjar ärligt talat bli riktigt trött på att bli ifrågasatt vad det gäller behörighet hit och behörighet dit. Varför skulle jag ljuga? och om jag gjorde det skulle det väl varit mitt problem?

Antar att var individ tar ansvar för sina egna handlingar? Och jag känner att jag fått nog med uppmaningar om hur viktigt det är med behörighet....

Och för att en gång för alla klargöra för er som inte verkar tro mig eller har stora svårigheter att förstå, så finns min svåger i allra högsta grad och han har egen firma och är behörig. punkt slut!

Jag tror den centralen räcker för dig.

Jag kommer köra med något liknande. Dock kommer jag ha dubbla 3*16 istället.
Kommer dock ta 3 raders för att ha plats i framtiden.

/D

Nåt säger mig att du kanske vill ha uttaget till motorvärmaren och uteel på en egen jfb. Trist att ha hela garaget släckt för att motorvärmaren strular. Såna här saker tar snabbt plats.

/Kent

Mikael_L
Jag kommer själv att köra på en tvåraders central i garaget, men jag har ingen hydropress eller VVB heller ... ;)
Är din Hydropress och VVB enfasare?

Gör man ingen delux-variant av central så borde en tvåraders räcka gott.

Jag kommer ha HB, 1 JFB, en trefas 16A, 3 eller 4 st enfas 10A. Ca 10 reservplatser kvar då.

Trefas 16A kommer att få mata en trefashandske, sån där som är kombinerad med ett Schuko-uttag, då har jag tillgång till ett 16A uttag om behovet dyker upp.
De övriga säkringarna kommer mata belysning samt diverse uttag, spridda på olika faser så jag ska kunna köra två effektstarka maskiner samtidigt bara jag sätter dom i rätt uttag.
10A kommer jag även använda utomhus (Bilens MV + KV), jag anser mig inte ha råd att bränna mer ström än så till biljä***ln.... ;)

En extra JFB för att inte slå ut hela garaget ifall motorvärmarsladden ligger i snöslasket är väl högst på min eventuella vill-ha-extra-lista.

Vill du göra super-duper-delux-central så ska du kanske tom köra på en fyraraders ... ;)
Det finns enormt många coola normapparater man baaaara vill ha, och behööööver ... ;)

Pris skillnaden mellan standard och delux är LITEN. Däremot är den större om man måste uppgradera till delux nån gång i framtiden. Om du nu inte vill fylla centralen med en gång vill säga.
;)

Vi gärna propagera för en plåtcentral om det finns risk för inträngande väta i garaget. Plast smälter/brinner på ett förödande sätt om det blir kortslutning. Extra viktigt om man som Mikael_L dessutom skall köra flera MW (:D) genom burken.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
...om man som Mikael_L dessutom skall köra flera MW (:D) genom burken.
Jag kan inte alls räkna ut hur du fick fram MW ifrån det jag skrev, men men ... ;)

jakim skrev:
En grej du bör tänka på är att motorvärmaren och kupe värmaren vill ha 16A säkring och likaså vill du kanske ha en uttags grupp på 16A säkring ifall du någon gång vill svetsa eller köra en kompressor eller så.
Det går alldeles utmärkt att köra motorvärme och kupéfläkt på 10A säkring.

Har två bilar hemma med både värmare och fläkt och de går på varsin 10A säkring utan bekymmer, dessutom så sitter det batteriladdare i bägge bilarna också........

roli skrev:
Det går alldeles utmärkt att köra motorvärme och kupéfläkt på 10A säkring.

Har två bilar hemma med både värmare och fläkt och de går på varsin 10A säkring utan bekymmer, dessutom så sitter det batteriladdare i bägge bilarna också........
Japp, det går bra men trådskaparen SKA ha en bra kupevärmare delux och den kan vara på uppemot 2kw... ;)

Skämt åsido så är en lite större kupevärmare + en motorvärmare för mycket för en 10A säkring. Säg att kupe värmaren ligger på 1500w och motorvärmaren på 800w så ligger du på 10A. Säger jag utan att vara expert på motorvärmar effekter. Men jag menar att merkostnaden för att köra med 2,5 kvadrat i stället för 1,5 är minimal och lönar sig alla gånger.
:)

Redigerat:
Mikael_L
jakim skrev:
Men jag menar att merkostnaden för att köra med 2,5 kvadrat i stället för 1,5 är minimal och lönar sig alla gånger.
:)
Helt fel, det lönar sig inte alls, och kommer synas tydligt på elräkningen !!! :D ;)

Herregud, hur varm kupe behöver ni egentligen? Jag kör min kupevärmare på max 1200W, då känns det aningens kylslaget i kupen de första minuterna av körning, och då endast de allra kallaste dagarna på året.

Mikael_L skrev:
Herregud, hur varm kupe behöver ni egentligen? Jag kör min kupevärmare på max 1200W, då känns det aningens kylslaget i kupen de första minuterna av körning, och då endast de allra kallaste dagarna på året.
Man värmer väl på så att även garaget är helt varmt! :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.