3 294 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
"Normal" dragning av el
Håller på att dra rör och kabel som sen elektrikern ska få koppla in.
Är detta rätt...?
Säkringsskåp till takdosa
Sen drar jag F N J (fas nolla jord) till belysningsknappen där N J bara passerar och går vidare ner till uttaget som sitter under knappen. Fasen klipper jag och drar ut en bit i knappdosan för att få ström till lampan.
Sen går jag vidare från uttaget till nästa uttag osv osv...
Är detta riktigt? Blir det för stor belastning på belysningsknappen när fasen till alla uttag passerar där?
Finns det någon regel på hur många uttag man får sätta efter varandra?
Är detta rätt...?
Säkringsskåp till takdosa
Sen drar jag F N J (fas nolla jord) till belysningsknappen där N J bara passerar och går vidare ner till uttaget som sitter under knappen. Fasen klipper jag och drar ut en bit i knappdosan för att få ström till lampan.
Sen går jag vidare från uttaget till nästa uttag osv osv...
Är detta riktigt? Blir det för stor belastning på belysningsknappen när fasen till alla uttag passerar där?
Finns det någon regel på hur många uttag man får sätta efter varandra?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Har du pratat med elektrikern? Du kan få svårt att hitta någon i efterhand som vill koppla in detta.
Normalt går man ned med rör från takdosan till varje kopplingspunkt. Det är tanken med en central dosa i taket. Så normalt blir det bara ett uttag som kommer att vara kopplad via strömbrytaren.
Horisontella rör mellan dosor är tillåtet, men då faller syftet med takdosan. Några enskilda fall är väl ok.
Normalt går man ned med rör från takdosan till varje kopplingspunkt. Det är tanken med en central dosa i taket. Så normalt blir det bara ett uttag som kommer att vara kopplad via strömbrytaren.
Horisontella rör mellan dosor är tillåtet, men då faller syftet med takdosan. Några enskilda fall är väl ok.
Jodå, jag har en som kopplar in fast jag har dragit.
Det blir ju en jäkla massa slangar som ska in i takdosan om man ska göra så som du skriver. Säg att man ska ha 6 uttag, diverse lamputtag, fönsterspottar osv. Då räcker ju inte hålen i takdosan...
Det blir ju en jäkla massa slangar som ska in i takdosan om man ska göra så som du skriver. Säg att man ska ha 6 uttag, diverse lamputtag, fönsterspottar osv. Då räcker ju inte hålen i takdosan...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
En takdosa har 8-10 stutsar... Men dra horisontellt mellan några närliggande uttag då.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Som elkonsult ritar vi aldrig in mer än 6st rör/kablar in i en kopplingsdosa. Risk att det blir för trångt att koppla i dosan annars.
Jag týcker det är helt OK att "sy" rena uttag istället för att dra hem alla till kopplingsdosa i taket.
Ett tips; Lämna inte för korta bitar FK/tråd i dosorna. Blir bra mycket enklare att koppla in om det finns en bit att röra sig med.
Jag týcker det är helt OK att "sy" rena uttag istället för att dra hem alla till kopplingsdosa i taket.
Ett tips; Lämna inte för korta bitar FK/tråd i dosorna. Blir bra mycket enklare att koppla in om det finns en bit att röra sig med.
Skönt att höra för det är så jag redan har gjort, "sytt" ihop uttagen. Det är bara i två små sovrum med varsin säkring. Blir troligen inte så mycket som kopplas in på uttagen, sänglampa o dyl.
Brukar lämna ca 2dm kabel i takdosan, det borde ju räcka gott och väl.
Brukar lämna ca 2dm kabel i takdosan, det borde ju räcka gott och väl.
Klicka här för att svara