Läser med intresse både TS och svaren och reagerar lite på att ingen kommenterar bankens krav på 2% amortering.
Att byggkreditivet kan förhandlas ner är nog inte något större problem, det omförhandlas ju ganska snabbt men amorteringen ligger kvar i 50 år med en 2% amortering vilket innebär att en risk tas ju då under en väldigt lång tid med avseende på räntehöjningar.
Vi som är lite äldre har ju varit med om räntor på bolån upp emot 20% och har man då snålat med amorteringen kan ju en ränta på 10% vara en katastrof.
Att amortera är att frigöra kapital.
Amortera 200 000 och du har en lånereserv på motsvarande summa.
Ingen kan undvika att bli äldre och att om 20 år kunna låna till en ny bil med huset som säkerhet är ju ofattbart skönt, eller ett nytt tak eller vitvaror.
Bankerna är ganska hyggliga mot trogna kunder med god betalningsvilja.
Mitt tips är att förhandla ner byggkreditivräntan och upp amorteringen till mins 2,5%.

Jag avtalade med min bank att ta ut byggkreditivpengar när jag skulle betala fakturor för
min renovering. Då behövde jag bara betala ränta för uttaget kapital. Ibland kan man avtala att man lämnar in fakturorna till banken och de betalar med byggkreditivpengarna. Om man får alla pengar direkt på sitt konto är det lätt att det slinker iväg till både det ena och det andra. Man tänker att det drar jag igen på något annat. Jag har sett byggen gå helt överstyr pga detta. En liten semesterresa kan vi unna oss. Vi tar ett billigare kakel till badrummet!!!

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
U Utasja skrev:
Jag avtalade med min bank att ta ut byggkreditivpengar när jag skulle betala fakturor för
min renovering. Då behövde jag bara betala ränta för uttaget kapital. Ibland kan man avtala att man lämnar in fakturorna till banken och de betalar med byggkreditivpengarna. Om man får alla pengar direkt på sitt konto är det lätt att det slinker iväg till både det ena och det andra. Man tänker att det drar jag igen på något annat. Jag har sett byggen gå helt överstyr pga detta. En liten semesterresa kan vi unna oss. Vi tar ett billigare kakel till badrummet!!!
Sett många byggen dra iväg och nästan gå åt pipan med ett halvfärdigt hus. Som ordnade sig till slut. Det är nog få gånger en budget hålls från den ursprungliga budgeten som gjordes det verkar vara mer regel än undantag.

G Gustlaino skrev:
Jag själv var med om en liknande situation. Jag och min sambo skulle bygga nytt efter försäljning av vårt tidigare hus. Min uppfattning tidigare var att det gick att lösa med ett bolån, men så blev inte fallet.

Vi fick än så kallade byggkredit på runt 3% i ränta av SEB - vet att det är lite högre än bolån, men som folk säger här har banken ingen säkerhet. Huset vi byggde blev däremot lite dyrare än vi tänkte, då kunde ingen banken ge oss mer i byggkredit och erbjöd oss istället ett vanligt lån utan säkerhet (blancolån) på 6% i ränta. Det kändes rätt saftigt ärligt talat så vi kopplade in några som heter Sambla som jämförde massa banker istället. Vet inte om det finns några andra nackdelar, men vi la oss på 4% istället, så de verkar vara bättre än SEB.

Det enda jag kan rekommendera dig är att om det blir dyrare än du tänkt - betala för bövelen av de dyra lånet snabbt, annars kommer det bli väldigt kostsamt i längden!
Vilken bank fick ni då? Med tanke på att din länk är en sajt för låneförmedling.

O OveRa skrev:
Läser med intresse både TS och svaren och reagerar lite på att ingen kommenterar bankens krav på 2% amortering.
Att byggkreditivet kan förhandlas ner är nog inte något större problem, det omförhandlas ju ganska snabbt men amorteringen ligger kvar i 50 år med en 2% amortering vilket innebär att en risk tas ju då under en väldigt lång tid med avseende på räntehöjningar.
Ja det är ju inget som går att förhandla ;)
Samt funkar det inte som du tror. Det är baserat på lånet mot värdet.
Så förutsatt att du betalar av på ditt lån så kommer du troligtvis ner i amortering. Samt kan huset gå upp i värde.

"
Din amortering beräknas utifrån hur mycket du lånar i förhållande till vad bostaden är värd och din inkomst.
  • Bolån över 70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 2 procent per år.
  • Bolån mellan 50-70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 1 procent per år.
  • Utöver detta ska du som lånar mer än 4,5 gånger din årliga bruttoinkomst amortera ytterligare 1 procent av det totala lånebeloppet. Detta gäller från och med 1 mars 2018.

Du kan läsa mer här: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-paverkas-du-av-tuffare-amorteringskrav
EDIT: Kan lägga till att hos vissa banker kan man få amorteringsfritt i upp till 5år. OM BANKEN VILL.
Nordea tillämpar inte detta alls medans Swedbank lokalt kunde lösa det. Dock va swedbank kass på allt så det blev inte dem ändå ;)

RickardE RickardE skrev:
Så förutsatt att du betalar av på ditt lån så kommer du troligtvis ner i amortering. Samt kan huset gå upp i värde.

"
Din amortering beräknas utifrån hur mycket du lånar i förhållande till vad bostaden är värd och din inkomst.
  • Bolån över 70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 2 procent per år.
  • Bolån mellan 50-70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 1 procent per år.
  • Utöver detta ska du som lånar mer än 4,5 gånger din årliga bruttoinkomst amortera ytterligare 1 procent av det totala lånebeloppet. Detta gäller från och med 1 mars 2018.

Du kan läsa mer här: [länk]
EDIT: Kan lägga till att hos vissa banker kan man få amorteringsfritt i upp till 5år. OM BANKEN VILL.
Nordea tillämpar inte detta alls medans Swedbank lokalt kunde lösa det. Dock va swedbank kass på allt så det blev inte dem ändå ;)
Noterar lite lakoniskt att åt dem som har skola det vara givet.
De med lägre inkomst, som alltså har svårare att betala, är amorteringskraven extra höga, trots att de förmodligen redan fått en högre ränta just på grund av inkomstläget.

J J-stedt skrev:
Noterar lite lakoniskt att åt dem som har skola det vara givet.
De med lägre inkomst, som alltså har svårare att betala, är amorteringskraven extra höga, trots att de förmodligen redan fått en högre ränta just på grund av inkomstläget.
Du har ju rätt men ändå fel ;) EDIT: Inser att jag kanske bara upprepar det du sa nu... haha.. Skyller på värmen.

Amorteringen är inte baserad på inkomst direkt. Indirekt så blir det att de med lägre inkomst kanske inte har lika mycket att gå in med kontant. Det handlar väl kanske inte om inkomsten direkt då man kan spara/ärva osv..

Samt finns inte kraven där för att straffa de med låg inkomst. De finns för att skapa en stabilare lånebild och framförallt se till att man betalar av lånen. De försöker helt enkelt bromsa upp skuldnivån hos de svenska folket.

Räntan är heller inte baserad på inkomsten. Utan på hur mycket banken kan lura dig. ;)
Samt på klassika belåning vs värde.

För er andra svenssons som undrar över ordet lakonisk: ;)
"Ett ord som är vanligare i skrift än i vardagligt tal, är uttrycket lakonisk. Betydelsen är kortfattad, fåordig och samtidigt träffande. Kunskaper om ordets härkomst kräver lite kunskap i den antika historien."

O OveRa skrev:
Vi som är lite äldre har ju varit med om räntor på bolån upp emot 20% och har man då snålat med amorteringen kan ju en ränta på 10% vara en katastrof.
Att amortera är att frigöra kapital.
Amortera 200 000 och du har en lånereserv på motsvarande summa.
Ingen kan undvika att bli äldre och att om 20 år kunna låna till en ny bil med huset som säkerhet är ju ofattbart skönt, eller ett nytt tak eller vitvaror.
Bankerna är ganska hyggliga mot trogna kunder med god betalningsvilja.
Mitt tips är att förhandla ner byggkreditivräntan och upp amorteringen till mins 2,5%.

Superbra tips, väldigt tacksam för svar!

T Polos skrev:
Var betalar man ett bygge kontant, svarta pengar ?
Nej, men utanför Sthlmsområdet kan nog många med 10-20 års sparande i ryggsäcken bygga utan lån.
I alla fall om man nöjer sig med rimlig storlek och standard på huset, och inte nödvändigtvis måste bo på Gräddhyllan.

O OveRa skrev:
Efter 20 år borde du väl ha kunnat spara ihop till bilen eller taket utan låna?

T
RickardE RickardE skrev:

"

Du kan läsa mer här: [länk]
Vi har fått möjligheten att inte amortera på 5 år, då skulle vi en kostnad för lånet på 2300kr/mån, och då har vi lånat 3.3 milj...

Ett råd till TS som direkt svar på ursprungliga frågan.

Det finns inga dumma frågor du kan ställa till banken när det gäller din största privata affär någonsin i livet. Be dem tydliggöra allt. Ha ingen felriktad stolthet och låtsas förstå vad de menar. Ställ direkta frågor. Be dem ange om alla kostnader mm är med i förslaget. Be om en skriftlig sammanställning i mail efter samtalet.

Nu säger jag inte att ni inte gjorde detta. Men med tanke på frågeställningen i tråden vad det än del frågetecken i alla fall.

Att sitta över länk och ha samtalet tror jag inte på heller. Jag föredrar att skaffa mig en känsla för personen bakom orden öga mot öga.

Slutligen. Fråga alla banker! Hitta en lösningsinriktad bankperson, guld värt.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
jonastroms
Bart Bart skrev:

Det finns inga dumma frågor du kan ställa till banken när det gäller din största privata affär någonsin i livet. Be dem tydliggöra allt. Ha ingen felriktad stolthet och låtsas förstå vad de menar. Ställ direkta frågor. Be dem ange om alla kostnader mm är med i förslaget. Be om en skriftlig sammanställning i mail efter samtalet.

Nu säger jag inte att ni inte gjorde detta. Men med tanke på frågeställningen i tråden vad det än del frågetecken i alla fall.

Att sitta över länk och ha samtalet tror jag inte på heller. Jag föredrar att skaffa mig en känsla för personen bakom orden öga mot öga.

Har man inte plånboken är det bästa att köpa ett hus som redan finns och har allt man behöver. Känns allt för osäkert även om banken är ok kommer de efter några vändor att ändra sig
Bart Bart skrev:

Allt för osäker hur utgången kommer bli med allt. Har man inte plånboken är det bästa att köpa ett hus som redan finns och har allt och några år på nacken med allt behöver. Känns allt för osäkert även om banken är ok inledningsvis kommer de efter några vändor att ändra sig och månadskostnaden måste man ju också vara förutsebar. "Normal" betalning var nog den mest flytande betalningen jag kan komma på och det verkar vara alla nybyggens lilla bonus. Vad hände med nyckelfärdigt?

T
Bart Bart skrev:

Tråkigt att detta inte gäller husförsäljare och entreprenörer men dom kommer nog på bättre tankar när marknaden går spikrakt neråt, man kan inte bara tala om för köparen vad som gäller och be dom gapa... Bankerna har varit väldigt tillmötesgående dock.

Hej

Jag har byggt nytt hus 2 gånger.
Ingen av gångerna blev huset dyrare än kalkylen.
Senaste huset blev klart för 1 årsen blev 400 tusen billigare än kalkylen (Älvsbyhus).
Dom flesta som bygger med Älvsbyhus verkar komma undan billigare än kalkylen.

Byggkredetiv lånet skall aldrig vara över 2% då rånar banken er!
Vi hade 1,7% uppläggningsavgift på 500kr!
Handelsbanken.

• Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
M Mikaelzii skrev:
Hej

Jag har byggt nytt hus 2 gånger.
Ingen av gångerna blev huset dyrare än kalkylen.
Senaste huset blev klart för 1 årsen blev 400 tusen billigare än kalkylen (Älvsbyhus).
Dom flesta som bygger med Älvsbyhus verkar komma undan billigare än kalkylen.

Byggkredetiv lånet skall aldrig vara över 2% då rånar banken er!
Vi hade 1,7% uppläggningsavgift på 500kr!
Handelsbanken.
Kan man få se hur huset ser ut? Är det såna moduler de sätter ihop? Intressant första gången någon både hållit budgeten vad jag hört och gjort det med råge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.