K Kallebo skrev:
Hu. Känns rätt skönt att man kunde betala bygget kontant. Är lönen ni nämner efter skatt. I annat fall låter det som en rätt kass lön för svensk medelklass. Då kan jag förstå att banken är skeptisk.
Var betalar man ett bygge kontant, svarta pengar ?

• Gilla
Latitud79 och 2 till
  • Laddar…
Det är nu det kan löna sej för er att byta bank. Om er nuvarande tror att de har er som i en ask , kommer ni att få betala för mycket.
Jag byggde nytt för två sedan , betonghus " i egen regi "= högre riskfaktor för banken än kataloghus.
Lämnade Nordea och fick 2,25 % i kreditivränta hos Handelsbanken.
Lånade 2 mkr. , ca. 50 % belåningsgrad. Efter färdigställandet flyttades bolånet till SBAB och kostar nu 1,35 %.
Lycka till.

• Gilla
RickardE
  • Laddar…
Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och har nordea innan och efter precis som ni.
Innan vi bestämde oss pratade vi mycket med nordea. Det var helt klart fördelaktigt om vi skulle välja en av deras sammarbetspartner som leverantör. Vår bankman var med oss på visning för Älvsbyhus bl.a. och försökte även sälja in det.
Vi valde dock en annan leverantör i slutändan.

Det är byggkreditiv ni ska ha under bygget och sedan görs det om till bolån när ni flyttar in. På byggkreditiv är räntan normalt lite högre än bolånen.
Jag tror nordea ville ge oss typ 3,5% ränta på kreditivet och kunde absolut inte gå ner hur vi än försökte förhandla. Tillslut kontaktade jag 2 andra banker och fick lånelöfte på kreditiv på 2% från båda utan förhandling. Ringde nordea och sa att skillnaden var för stor mellan dom och övriga banker jag pratat med så även fast jag ville behålla nordea så kostade det oss mer än det är värt p.g.a. detta.
Då gick dom med på 2,02% på kreditivet... som det var helt omöjligt att gå under 3,5% på...

Så jag är helt övertygad om att ni inte behöver aceptera 5% på kreditivet.

En annan nackdel med nordea var att dom ville ha förhandsvärdering på huset för att ge oss kreditiv. Sedan när huset var klart ville dom ha en ny värdering på det faktiska huset... så två värderingar á 2000kr istället för en som alla våra grannar med andra banker fått göra.

T Polos skrev:
Var betalar man ett bygge kontant, svarta pengar ?
För kännedom så innebär inte kontant betalning att man måste betala i kontanter.
Det innebär att man betalar samtidigt som man köper varan/tjänsten.

Märkligt att gemene man idag tror allting handlar om svarta pengar för att man betalar kontant.
Som om lån var enda alternativet idag och skulle vara renare än att spara ihop sina slantar.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
ränta på byggkreditiv är förhandlingsbart precis som bolån.

Fick 4% först men förhandlade ner till 2%.

Så ring runt och kolla, jag antar att du inte tar bolån på första bästa erbjudande heller. Eller tja det kanske många gör iofs...

Vi har Swedbank och har en låneränta på byggkrediten på 2,25% på 3 miljoner lånade kronor. Det vi märkt är att det är olika från bank till bank. Vi har bekanta som haft en ränta på upp emot 4% på sin byggkredit, så 5% tycker jag låter mycket...

LinusW LinusW skrev:
En annan nackdel med nordea var att dom ville ha förhandsvärdering på huset för att ge oss kreditiv. Sedan när huset var klart ville dom ha en ny värdering på det faktiska huset... så två värderingar á 2000kr istället för en som alla våra grannar med andra banker fått göra.
De fick vi lämna in hos alla banker vi sökte hos. Tror ingen bank vill låna ut pengar till ett bygge som tex inte är värt vad det kostar i slutändan. Tips till er som skall värdera, det kan vara värt att gå till olika firmor. Vår först värderade urbotat dumt och extremt lågt. Vi gick till en annan och fick en marknadsmässig värdering. Skillnaden va ca 1.2 miljoner!

Byggde nytt med Myresjöhus förra året och vi har också Nordea.
Vi hade en ränta på 2% på byggnadskreditivet och sedan får man förhandla sin "riktiga" ränta när huset är slutbesiktigat och värderat. Vi fick 1.35% på 3 år och 1.45% på 5år, känns bra. Vi bor i Jönköpingsområdet.

LinusW LinusW skrev:
När vi byggde behövde vi bara visa en totalkostnadskalkyl innan bygget med Nordea.
Sen värderades huset av Svensk fast efter slutbesiktning, Nordea betalade värderingen.

H hablam skrev:
Jag betalar 1.9% på mitt bygg kreditiv. Så 5% är åt helvete för mycket, kolla med en annan bank är ett tips.
Är detta effektiv ränta eller tillkommer andra avgifter? Väldigt bra om det är den enda kostnaden på kreditivet.

Vi fick 2.75% på utnyttjad kredit och 2000 kr i uppläggningsavgift. Jag var nöjd med det då de andra bankerna även ville ha en procentuell avgift på det beviljade totalbeloppet.

K
Har Handelsbanken och vi betalar för närvarande 2,5 % på byggkreditivet. Samt fick vi betala ca 2000- 2500 kr i handläggningsavgift.
Lite hög ränta men tanken är att hela processen blir kortvarig.
Ca 3 miljoner i lån och 30 % i kontantinsats.
Väntar på slutvärdering nu så vi kan lägga om lånet. Preliminärt när vi startade processen sa de att vi skulle landa på 1,65 % i ränta.
Men det kan de ju glömma att jag accepterar. Har redan 1,34 % hos Danske via facket.

Du har fått ett rätt dåligt erbjudande.

Vi hade Swedbank innan. Men de gav de absolut sämsta villkoren.
Vi hörde sedan med Nordea och Handelsbanken.

Valet föll då på Handelsbanken
1,47% i byggkreditiv och inga avgifter.
När lånet däremot skulle göras om till bolån så blev räntan 1,6.
Det var vi inte så intresserade av.

Bytte då till SEB och har nu 1,15%
Inkomst 23800+56700

Byggt i en stad med 16000 inv

Så rådet är nog ändå att kolla med flera

Nu är det några år sedan vi byggde, men jag skickade "offertförfrågan" på byggnadskreditivet till alla banker vi kunde komma på. Bifogade alla kostnader, kalkyler mm som vi hade tillgång till.

Lyckades med det pressa räntor och uppläggningskostnader etc. till ett minimum när man spelade ut dem mot varandra.

Det slutade med att vi stannade kvar hos vår lokala handelsbank, men till avsevärt lägre kostnad än vi fick som initialt bud.

Lycka till med förhandlandet. Bankerna är duktiga på att ta ut avgifter, så de kan allt tåla att vi prutar...

T tobbbenn skrev:
Vi fick 1.35% på 3 år och 1.45% på 5år, känns bra. Vi bor i Jönköpingsområdet.
Vill varna för denna typ av upplägg! Att ha lån som inte matchar varandra i längd gör det svårare att byta bank om vilkoren skulle försämras när ena lånet sätts om. Visst kan man när det ena lånet går ut binda det på ett eller två år istället för att komma i fas, men ska man ha bundna lån är det mycket friare att ha samma bindningstid på allt, eller en kort och en lång som matchar när den långa går ut.

• Gilla
thced och 1 till
  • Laddar…
Hej,

När vi tänkte bygga (det blev aldrig så) fick vi ett BK på 1.89%. Helt andra ekonomiska förutsättningar och jag tror också min bakgrund från 8 år på investmentbank hjälper i argumentationen. Dock, 5% är helt oacceptabelt. Prata med Nordea igen samt även ngn annan bank, gärna ett lokalt kontor som känner till området.

/emil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.