3 415 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Nordea bank fimpar Matercard - varför detta?
Skillnad vet jag inte egentligen men jag har varit med om att när jag skulle använda det ena i någon liten håla i Långtbortistan så tog de bara det andra. Det var ju då inga problem för mig eftersom jag varit så vis så jag har ett kort av varje i olika banker just för att alltid kunna använda dem. Därför blev jag måttligt nöjd när en av bankerna skickade ut ett nytt kort i somras med ett papper där de glatt deklarerade att nu hade de minsann uppgraderat till precis samma märke som jag redan hade. Tror jag har två Mastercard nu, inte alls nöjd.
OT - trots ett Visa och ett Mastercard stod jag helt handikappad i södra Tyskland för ett par år sedan, i den lilla byn jag befann mig i accepterade de minsann inte sådana nymodigheter utan de tog bara det lokala bankkontorets egna lilla bankkort. Lite småjobbigt att förstå när man precis fyllt ett helt rullband på mataffären med varor som jag helt plötsligt inte kunde betala för.
Ännu mer OT - försöken att ta ut pengar i en bankomat gick inte särskilt mycket bättre, alla bankomater stängde klockan fyra (???) och kursen jag gick slutade samma tid. Nästan allt stängde klockan fyra i den byn och normal arbetstid på fabriken som var regionens största arbetsgivare var till klockan fyra vilket innebar att du aldrig kunde besöka någon affär om du jobbade full tid - hur tusan tänkte de där egentligen?
OT - trots ett Visa och ett Mastercard stod jag helt handikappad i södra Tyskland för ett par år sedan, i den lilla byn jag befann mig i accepterade de minsann inte sådana nymodigheter utan de tog bara det lokala bankkontorets egna lilla bankkort. Lite småjobbigt att förstå när man precis fyllt ett helt rullband på mataffären med varor som jag helt plötsligt inte kunde betala för.
Ännu mer OT - försöken att ta ut pengar i en bankomat gick inte särskilt mycket bättre, alla bankomater stängde klockan fyra (???) och kursen jag gick slutade samma tid. Nästan allt stängde klockan fyra i den byn och normal arbetstid på fabriken som var regionens största arbetsgivare var till klockan fyra vilket innebar att du aldrig kunde besöka någon affär om du jobbade full tid - hur tusan tänkte de där egentligen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Enkelt: De har något som heter hemmafru. Dvs en familjemedlem som inte går till fabriken varje dag, utan kan sköta hemmet, hushållsinköpen och ta hand om barnen på dagarna. Otänkbart i Sverige naturligtvis.Dalbotös skrev:
Och det är väl rättvist att om fabriksarbetarna slutar jobbet klockan fyra så skall butiksbiträdena också få göra det
Lite längre söderut, i Italien, så är väl affärerna däremot i stort sett öppna jämt utom på eftermiddagarna.
KOW - jo jag förstår att det är så det måste gå till. Men det måste ju vara lite tråkigt att vara karl och aldrig få prova en skjorta tex för att man inte hinner från jobbet i tid? Och vad händer om man är singel? Får får man aldrig köpa nånting alls? Helgöppet existerar ju inte i Tyskland, det lärde jag mig den hårda vägen, det är inte att rekommendera att åka in i Tyskland en söndag och förvänta sig att man skall kunna köpa något på "Ica". 
Men butiksbiträderna började inte klockan 06:00!
Alltså borde de jobba ett par timmar till varje eftermiddag kan ju jag tycka.
Men butiksbiträderna började inte klockan 06:00!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Man bor hemma hos mammaDalbotös skrev:
Men har de inte ens liiite lördagsöppet?Dalbotös skrev:
Trodde ni köpte i bulk en gång vartannat år.Alfredo skrev:
Som att ha bankomaten inuti banken... Hela poängen med en bankomat är väl att kunna ta ut pengar när banken inte är öppen annars kan jag ju lika gärna använda kassan på banken. Tyskar...
Klicka här för att svara