3 415 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Nordea bank fimpar Matercard - varför detta?
Sida 1 av 2
Fick brev av Nordea att man tänker sluta med Mastercard snart och bara ha kvar Visa. Man motiverar inte varför utan skriver att man utökat samarbetet med Visa. Varför gör banken ett för mig sådant drastiskt beslut? Erbjuder inte alla andra banker olika korttyper? Jag har svårt att se att man skulle spara pengar på detta, kunderna betalar ju för plastkorten. Skitdåligt tycker jag, jag vill ha både visa o Mastercard, bra om man är utomlands ifall det skulle krisa.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Precis, bara att säga upp det gamla mastercardet...
Från Nordea på Facebook....
"Nordea Sverige Hej Marie! Nordea ser regelbundet över sina leverantörsrelationer inom området kort. Detta gäller allt från plast, chip, leverantörer och tilläggsförsäkringar. Ofta behövs inte något utbyte av det fysiska kortet. När vi tar beslut om att byta en leverantör så är det alltid en samlad bedömning där vi beaktar flera faktorer som säkerhet, framtida tekniska lösningar (till exempel inom e-handel) samt konkreta kunderbjudanden. Vi har i det här fallet valt att lägga bankkorten hos Visa och kreditkorten hos MasterCard. /Mauricio"
"Nordea Sverige Hej Marie! Nordea ser regelbundet över sina leverantörsrelationer inom området kort. Detta gäller allt från plast, chip, leverantörer och tilläggsförsäkringar. Ofta behövs inte något utbyte av det fysiska kortet. När vi tar beslut om att byta en leverantör så är det alltid en samlad bedömning där vi beaktar flera faktorer som säkerhet, framtida tekniska lösningar (till exempel inom e-handel) samt konkreta kunderbjudanden. Vi har i det här fallet valt att lägga bankkorten hos Visa och kreditkorten hos MasterCard. /Mauricio"
Varför ser du detta som så drastiskt? Jag tycker att Visa och Mastercard verkar fungera på mer eller mindre samma ställen.nattugglan11 skrev:
Det förstår jag helt och fullt. Jag skulle dock välja ett av korten från någon annan än Nordea. Lite trist annars om man är utomlands och det är Nordeas system som krisar.nattugglan11 skrev:
Har du Nordea kunf så är kanske ett Nordea gold kort som någon ovan skrev om ett bra extra kort. Har det själv.
Bra försäkringar och ett extra nödkort. Helt gratis så länge du betalar fakturan när den kommer och inte för över det på krediten. Har haft det i säkert 8 år (tidigare visa gold) och utnyttjat det då och då helt utan avgift till banken..
Edit: alltså aldrig tagit något på avbetalning utan betalat hela beloppen när fakturan kommer.
Bra försäkringar och ett extra nödkort. Helt gratis så länge du betalar fakturan när den kommer och inte för över det på krediten. Har haft det i säkert 8 år (tidigare visa gold) och utnyttjat det då och då helt utan avgift till banken..
Edit: alltså aldrig tagit något på avbetalning utan betalat hela beloppen när fakturan kommer.
Handelsbanken gjorde samma sak på företagskorten för något år sedan. Tyckte det också var en försämring. Krasst är det väl så att de fått en bättre deal med Visa än mastercard (=de tjänar mer pengar).
Hmm, ok, skall undersökas. Kan man få denna faktura på autogiro? dum fråga kanske - borde ju gå. vägrar pappersfakturorsir_erken skrev:Har du Nordea kunf så är kanske ett Nordea gold kort som någon ovan skrev om ett bra extra kort. Har det själv.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför gör Nordea detta?
Svaret är troligen mycket enkelt: Pengar.
De får väl en bättre deal med Visa helt enkelt.
Ingen är väl så naiv att han/hon tror att de gör det "för kundernas bästa"?
För några år sedan inledde Nordea samarbete med, och gjorde reklam för, försäkringsbolaget Moderna Trygghetsförsäkringar.
Nu har man bytt fot, och samarbetar med If i stället.
Skall vi slå vad om orsaken?
Nordea är väl urtypen för den råa kapitalismen.
Banken har nyss fått delvis nya ägare (Svenska staten har sålt) och de höga avkastningskraven har väl höjts.
Ni andra som är Nordea-kunder, vad har ni för ränta på lönekontot
PS
Ja, jag är paranoid.
Men man kan vara förföljd även om man är paranoid.
Svaret är troligen mycket enkelt: Pengar.
De får väl en bättre deal med Visa helt enkelt.
Ingen är väl så naiv att han/hon tror att de gör det "för kundernas bästa"?
För några år sedan inledde Nordea samarbete med, och gjorde reklam för, försäkringsbolaget Moderna Trygghetsförsäkringar.
Nu har man bytt fot, och samarbetar med If i stället.
Skall vi slå vad om orsaken?
Nordea är väl urtypen för den råa kapitalismen.
Banken har nyss fått delvis nya ägare (Svenska staten har sålt) och de höga avkastningskraven har väl höjts.
Ni andra som är Nordea-kunder, vad har ni för ränta på lönekontot
PS
Ja, jag är paranoid.
Men man kan vara förföljd även om man är paranoid.
Om man inte tillhör den kategorin som reser utomlands ungefär lika ofta som vi får istid i sverige....
Vad är det då för skillnad på Mastercard och Visa? Jag kan inte se någon skillnad...
Amex är en annan sak... det är ett kort som inga gillar...
Vad är det då för skillnad på Mastercard och Visa? Jag kan inte se någon skillnad...
Amex är en annan sak... det är ett kort som inga gillar...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg