Vilken Bank?

• Swedbank

7 Röster 50,0%
  • Nordea

7 Röster 50,0%
  • Antal röster
    14
  • Omröstningen stängd .
S
Hej, står inför ett hussköp och behöver lite objektiv hjälp angående banker.
Jag har Swedbank medans Sambon har Nordea, det är mellan desa två banker det gäller.
Har lånelöfte hos båda med samma grunder dvs: låna 675 000, lägga 10% i handpenning.

Lånelöftena ser ut så här:

Swedbank:
Lån: Skuld: Ränta %: Ränta kr: Amortering:
Hypo 5år : 318750:- 3,59% 11 443:- 0:-
Hypo 8år : 318750:- 4,07% 12973:- 0:-
Topplån: 37500:- 3,85% 1335:- 7500:-

Nordea:
Lån: Skuld: Ränta% : Ränta kr: Amortering:
Hypo5år tak: 400000:- 1,98% 7920:- 0
Hypo4år del1: 162500:- 3,75% 6094:- 0
Hypo4år del 2 112500:- 4,05% 4442:- 7500:-

Nordea blir billigare på pappret med en årskostnad på 25956:- mot Swedbanks 33251:-
Men vad händer om 4 år? 5 år?Har man fortfarande tjänat på nordeas då? Vi har pratat om det men kommer ingenstans, blir inte kloka på vad vi ska välja, behöver lite hjälp...

Har säkert missat att skriva ngt viktigt, fråga bara. Efter att ha gjort om detta inlägg på grund av handhavandefel, kan det ha blivit rörigt också, ha överseende... ;)

Tack för svar! Mvh Andreas

Det måste stå fel?
Jag tror inte att ni får låna 400 000:- bundet i 5 år med en ränta på 1.98%.
Är det ett lån med rörlig/3-månaders ränta + ett tak för räntan? Vad är i så fall taket?

Nu råkar amorteringarna vara samma på båda alternativen, men det är egentligen ingen "kostnad". För att räkna ut hur mycket ni måste punga ut med varje månad/år ska du dessutom endast räkna med 70% av räntan. Resten får du tillbaka i form av minskad skatt.

/Hasse

Om 5 mån är Topplånet i Swedbank alternativet borta och då sjunker årskostanden till 24 416Kr.

Sedan är det väl aldrig fel att amortera en liten del i alla fall. Om huset är värderat till 675 000Kr
så kommer eran belåningsgrad vara 637 500/675 000Kr = 94,4% vilket är ganska högt så
lägg på någon tusenlapp i månaden alt. behåll en amortering om 7500kr/år tills ni når
kanske 85%.
Vid oförändrat husvärde ska skulden ner till ca 575 000Kr. (Alternativet är att ni har disciplin och
buffert sparar ca 100 000kr som ni kan ha som en egen säkerhet och kanske vid behov/krav
från bank amortera en stor del alt. leva på om en av er blir sjuk).

Sedan så håller jag med b_hasse i undran över den 5åriga räntan?
På hemsidan står det 3,75% (Utan rabatt)
Räknar man på samma ränta som ni fick från Swedbank (3,59) så blir Nordea
alternativet 32 396 Kr/år.

Vilken bankkontakt verkar bäst? Kan någon bank erbjuda någon "kring-tjänst"?
Jag uppskattar en bankkontakt som man kan ringa till (vid behov) och vid dessa tillfällen klara ut mycket per telefon och inte behöva åka till bankkontoret stup i
kvarten för att ordna div saker.

Redigerat:
När vi kollade runt för husköpet la sig Nordea 0.05% under Swedbank, ändå valde vi att stanna kvar hos Swedbank då det genom åren aldrig varit några problem med den bankkontakt jag/vi haft.

Inte billigast alltså, men 'smidigheten' var värt några tiondels %.

S
Taket var på 4,79 om jag inte minns helt fel.
Kåken är värderad till 750 000, vi kommer låna 675 000

Mer synpunkter och förslag!

Skall vi rösta om vilken bank du skall välja?

S
Aaaah, efter de lånelöftena jag fått, vilket ni tror blir bäst.

Ok, men 1.98 på Nordeas 5åring kan inte stämma va?

S
va visst lite otydlig, det är 5 år med räntetak, dvs du har rörlig ränta tills den slår i taket, då stannar den på 4,79. som läget såg ut när vi fick lånelöfte va rörliga på 1,98.
Hoppas detta förtydligar lite.

Ni skall ta den bank ni får bäst intryck av - som sagt efter 5 mån så var priset ju ungefär lika (amorteringen är dessutom inte en kostnad).
Men tycker ni Swedbank har ngt sämre ränta så kanske ni kan förhandla ?

Nu tycker jag iof frågan är lite klurig eftersom uppläggen är så olika.
Själv hade jag tagit den bank som gav mig bäst helhetserbjudande (inkl andra banktjänster), och hälften rörligt, hälften bundet) - samt sparat en buffert. Alternativt allt rörligt med buffert sparande mot 5% ränta...

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.