2 154 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Friggebod som stått i paket 1 1/2 år
Hej!
Jag har hittat en friggebod som stått i ursprungs paket ute i ca 1 1/2 år. Ej uppbyggd/upp packad.
Är det för riskabelt att köpa? Kanske dumsnålt att inte köpa ny..
Tänker på om det fort blir svartmögel på och det inte är bra.
Tacksam för hjälp!
Jag har hittat en friggebod som stått i ursprungs paket ute i ca 1 1/2 år. Ej uppbyggd/upp packad.
Är det för riskabelt att köpa? Kanske dumsnålt att inte köpa ny..
Tänker på om det fort blir svartmögel på och det inte är bra.
Tacksam för hjälp!
Det är lätt hänt att minsta hål i plast eller pressening leder in vatten i förpackningen. Regnvatten tynger ner plasten så det blir vattensamlingar. Finns ett hål blir det som en tratt som samlar och släpper in vatten. Däremot hindrar plasten fukt att dunsta ut från paketet.
Så det är viktigt att inspektera godset noga.
Jag skulle inte köpt utan att öppna och lasta om godset.
Så det är viktigt att inspektera godset noga.
Jag skulle inte köpt utan att öppna och lasta om godset.
Tack för utförligt svar! Magkänslan sa att det inte kunde vara bra och fick bilder nu innifrån paketet och det var fuktskadat.B Bjober skrev:Det är lätt hänt att minsta hål i plast eller pressening leder in vatten i förpackningen. Regnvatten tynger ner plasten så det blir vattensamlingar. Finns ett hål blir det som en tratt som samlar och släpper in vatten. Däremot hindrar plasten fukt att dunsta ut från paketet.
Så det är viktigt att inspektera godset noga.
Jag skulle inte köpt utan att öppna och lasta om godset.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Jag har sett samma annons och blev också lite nyfiken. Kommer inte ihåg om det var FB Marketplace eller Blocket. Men det var lite för billigt kände jag.
Det borde ju inte hunnit ruttna på ett och ett halvt år fast vad vet man om hur dåligt virke de använt? Eller om det verkligen är ett och ett halvt år och inte mycket mer.
Man kan ju i alla händelser räkna med att måla om om det är målat och även att byta sådant som inte är gjort av solitt trä.
Man kan ju i alla händelser räkna med att måla om om det är målat och även att byta sådant som inte är gjort av solitt trä.
Blött trä inneslutet i ett tätt emballage uppvärmt i solsken en hel lång sommar kan utveckla en hemsk massa elaka svampar. Så var försiktig.
Men å andra sidan, torrt trä förvarat på ett vettigt sätt i bra emballage kan vara i nyskick efter många år.
Men å andra sidan, torrt trä förvarat på ett vettigt sätt i bra emballage kan vara i nyskick efter många år.
Tack! Såg nu att det var missfärgad panel och hål i emballaget när de skickade bilder som jag bad om. Och att det hade stått nästintill på marken.B Bjober skrev:
Tack för svar! Uppskattas. Jag hoppade av efter fler bilder. Misstänkte att det inte förvarats rätt.E Eld skrev:
Tack för utförligt svar!👍B Bjober skrev:Det är lätt hänt att minsta hål i plast eller pressening leder in vatten i förpackningen. Regnvatten tynger ner plasten så det blir vattensamlingar. Finns ett hål blir det som en tratt som samlar och släpper in vatten. Däremot hindrar plasten fukt att dunsta ut från paketet.
Så det är viktigt att inspektera godset noga.
Jag skulle inte köpt utan att öppna och lasta om godset.
Klicka här för att svara