Hej!
Jag har hittat en friggebod som stått i ursprungs paket ute i ca 1 1/2 år. Ej uppbyggd/upp packad.
Är det för riskabelt att köpa? Kanske dumsnålt att inte köpa ny..
Tänker på om det fort blir svartmögel på och det inte är bra.
Tacksam för hjälp!
 
Beror nog på om den varit väderskyddad.
 
  • Gilla
Minna Hissa och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt hänt att minsta hål i plast eller pressening leder in vatten i förpackningen. Regnvatten tynger ner plasten så det blir vattensamlingar. Finns ett hål blir det som en tratt som samlar och släpper in vatten. Däremot hindrar plasten fukt att dunsta ut från paketet.
Så det är viktigt att inspektera godset noga.
Jag skulle inte köpt utan att öppna och lasta om godset.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är lätt hänt att minsta hål i plast eller pressening leder in vatten i förpackningen. Regnvatten tynger ner plasten så det blir vattensamlingar. Finns ett hål blir det som en tratt som samlar och släpper in vatten. Däremot hindrar plasten fukt att dunsta ut från paketet.
Så det är viktigt att inspektera godset noga.
Jag skulle inte köpt utan att öppna och lasta om godset.
Tack för utförligt svar! Magkänslan sa att det inte kunde vara bra och fick bilder nu innifrån paketet och det var fuktskadat.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag har sett samma annons och blev också lite nyfiken. Kommer inte ihåg om det var FB Marketplace eller Blocket. Men det var lite för billigt kände jag.
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
Det borde ju inte hunnit ruttna på ett och ett halvt år fast vad vet man om hur dåligt virke de använt? Eller om det verkligen är ett och ett halvt år och inte mycket mer.

Man kan ju i alla händelser räkna med att måla om om det är målat och även att byta sådant som inte är gjort av solitt trä.
 
  • Gilla
Minna Hissa
  • Laddar…
Blött trä inneslutet i ett tätt emballage uppvärmt i solsken en hel lång sommar kan utveckla en hemsk massa elaka svampar. Så var försiktig.
Men å andra sidan, torrt trä förvarat på ett vettigt sätt i bra emballage kan vara i nyskick efter många år.
 
  • Gilla
Telefu och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Blött trä inneslutet i ett tätt emballage uppvärmt i solsken en hel lång sommar kan utveckla en hemsk massa elaka svampar. Så var försiktig.
Men å andra sidan, torrt trä förvarat på ett vettigt sätt i bra emballage kan vara i nyskick efter många år.
Tack! Såg nu att det var missfärgad panel och hål i emballaget när de skickade bilder som jag bad om. Och att det hade stått nästintill på marken.
 
B Bästerortarn skrev:
Jag har sett samma annons och blev också lite nyfiken. Kommer inte ihåg om det var FB Marketplace eller Blocket. Men det var lite för billigt kände jag.
Kände samma. Fick trycka på för att få se bättre bilder.. avstod.
 
E Eld skrev:
Det borde ju inte hunnit ruttna på ett och ett halvt år fast vad vet man om hur dåligt virke de använt? Eller om det verkligen är ett och ett halvt år och inte mycket mer.

Man kan ju i alla händelser räkna med att måla om om det är målat och även att byta sådant som inte är gjort av solitt trä.
Tack för svar! Uppskattas. Jag hoppade av efter fler bilder. Misstänkte att det inte förvarats rätt.
 
B Bjober skrev:
Det är lätt hänt att minsta hål i plast eller pressening leder in vatten i förpackningen. Regnvatten tynger ner plasten så det blir vattensamlingar. Finns ett hål blir det som en tratt som samlar och släpper in vatten. Däremot hindrar plasten fukt att dunsta ut från paketet.
Så det är viktigt att inspektera godset noga.
Jag skulle inte köpt utan att öppna och lasta om godset.
Tack för utförligt svar!👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.