O
Rejäl skrev:
Jag har själv inte sett ett enda passivhus med heltimmrade väggar men det finns säker någon som har lyckats med detta😉
du får i princip göra följande:
bygg ett passivhus och klä det med timmer.

men väggarna kommer vara uppemot 0,7 - 0,8 m tjocka

O oliven1 skrev:
jo men kan man inte byggnadsfysik så har man ingen aning om antal köldbryggor man ska räkna med tyvärr.
är jätte mycket köldbryggor i en konventionell byggnad
'Det låter som du säger att jag och BIM energy ränkar fel.

Men det är vad precis vad kölbryggorna gör i konstruktionen givet cc 900 , 195x45 mm reglar på 45 mm timmerstome 6x4x3,5 meter byggnad placerad i stockholm.

O oliven1 skrev:
du får i princip göra följande:
bygg ett passivhus och klä det med timmer.

men väggarna kommer vara uppemot 0,7 - 0,8 m tjocka
Du missade inläggen om pir-isolering? För ett passivhus är det då tillräckligt med 0,25 m.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand skrev:
'Det låter som du säger att jag och BIM energy ränkar fel.

Men det är vad precis vad kölbryggorna gör i konstruktionen givet cc 900 , 195x45 mm reglar på 45 mm timmerstome 6x4x3,5 meter byggnad placerad i stockholm.
cc900

du kan ju inte bara räkna på dom köldbryggorna finns otroligt mycket mer köldbryggor i en byggnad?
bara väggen i sig har otroligt mycket mer köldbryggor?

O
Ulltand Ulltand skrev:
Du missade inläggen om pir-isolering? För ett passivhus är det då tillräckligt med 0,25 m.
förklara vägguppbyggnaden?
utifrån och in?

O oliven1 skrev:
cc900

du kan ju inte bara räkna på dom köldbryggorna finns otroligt mycket mer köldbryggor i en byggnad?
bara väggen i sig har otroligt mycket mer köldbryggor?
Vilka vill du lägga till som du kan bygga bort i mitt hus?

Väggen har inga fler köldbryggor, timmerstomen är bärande så att regla upp invändigt 900 mm för isolering och panel är tillräckligt. Tillkommer några löpmeter för fönster om man sätter dem långt in i konstruktionen.

O
Ulltand Ulltand skrev:
Vilka vill du lägga till som du kan bygga bort i mitt hus?

Väggen har inga fler köldbryggor, timmerstomen är bärande så att regla upp invändigt 900 mm för isolering och panel är tillräckligt. Tillkommer några löpmeter för fönster om man sätter dem långt in i konstruktionen.
du måste förstå att du är ute och seglar.
finns massvis med mer köldbryggor i huset och framför allt i vägen.

men förklara gärna tjockleken på väggen i sin helhet hur du kommer ner till 250mm

Rejäl skrev:
Vi hade en granne som byggde ett grovt timmerhus som ett åretrunt hus, för att få igenom bygglovet blev han tvungen att isolera alla ytterväggar invändigt för att klara energikraven.. då tycker jag att mycket av känslan av ett timmerhus försvinner…
Ska man få nån större nytta av timmerstommen bör man väl använda dess massa till sin fördel?

Ulltand Ulltand skrev:
Man vill ju ha en eldstad om man har tomt med massa träd men det får man väl inte tillgodoräkna i kalkylen tänker jag?
Behöver du ens göra nån sådan kalkyl på stuga på 20-30m2? Kan du inte bygga den som en komplementbyggnad?

O oliven1 skrev:
förklara vägguppbyggnaden?
utifrån och in?
F fribygg skrev:
Ska man få nån större nytta av timmerstommen bör man väl använda dess massa till sin fördel?

Behöver du ens göra nån sådan kalkyl på stuga på 20-30m2? Kan du inte bygga den som en komplementbyggnad?
Nej jag tänker inte göra någon bara fundering om hur det skulle hanteras om man var skulle lämna i från sig något. Precis detta blir en komplementbyggnad attefall 25

P
F fribygg skrev:
Man kan tycka det, men det är svårt att få igenom ett bygglov för året runt bostad med bara trä som isoleringbärare i en yttervägg..

Men snyggt o maffigt är det o speciellt mysigt med en öppen brasa i dessa hus..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi hade en granne som byggde ett grovt timmerhus som ett åretrunt hus, för att få igenom bygglovet blev han tvungen att isolera alla ytterväggar invändigt för att klara energikraven.. då tycker jag att mycket av känslan av ett timmerhus försvinner…
Så är det ju. Vårt fulltimmerhus har vi isolerat sovrum invändigt men har kvar timret invändigt i storstugan. Kan vara en väg att gå men om det är tillräckligt vet jag inte.

Tror det finns tillverkat timmer med isolering i stockarna som alternativ.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Så är det ju. Vårt fulltimmerhus har vi isolerat sovrum invändigt men har kvar timret invändigt i storstugan. Kan vara en väg att gå men om det är tillräckligt vet jag inte.

Tror det finns tillverkat timmer med isolering i stockarna som alternativ.
Ja timmerhus tillverkarna måste ju bli inoativa om dom vill finnas kvar..
Då kan ett sätt vara o dela timret och sätta isolering emellan..

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag tänker inte göra någon bara fundering om hur det skulle hanteras om man var skulle lämna i från sig något. Precis detta blir en komplementbyggnad attefall 25
Attefall? Är det innom detaljplan?

F fribygg skrev:
Attefall? Är det innom detaljplan?
Ja på båda!

Ulltand Ulltand skrev:
Ja på båda!
Du kan likafullt söka bygglov, jag tror inte du kan få till ett 20m2 hus på plint med 10m2 användbart loft innom Attefallsreglernas 4m höjdbegränsning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.