23 450 läst ·
260 svar
23k läst
260 svar
Nollenergi Attefall. Hur skulle ni gjort?
'Det låter som du säger att jag och BIM energy ränkar fel.O oliven1 skrev:
Men det är vad precis vad kölbryggorna gör i konstruktionen givet cc 900 , 195x45 mm reglar på 45 mm timmerstome 6x4x3,5 meter byggnad placerad i stockholm.
cc900Ulltand skrev:
du kan ju inte bara räkna på dom köldbryggorna finns otroligt mycket mer köldbryggor i en byggnad?
bara väggen i sig har otroligt mycket mer köldbryggor?
Vilka vill du lägga till som du kan bygga bort i mitt hus?O oliven1 skrev:
Väggen har inga fler köldbryggor, timmerstomen är bärande så att regla upp invändigt 900 mm för isolering och panel är tillräckligt. Tillkommer några löpmeter för fönster om man sätter dem långt in i konstruktionen.
du måste förstå att du är ute och seglar.Ulltand skrev:
finns massvis med mer köldbryggor i huset och framför allt i vägen.
men förklara gärna tjockleken på väggen i sin helhet hur du kommer ner till 250mm
Ska man få nån större nytta av timmerstommen bör man väl använda dess massa till sin fördel?Rejäl skrev:
Behöver du ens göra nån sådan kalkyl på stuga på 20-30m2? Kan du inte bygga den som en komplementbyggnad?Ulltand skrev:
O oliven1 skrev:
Nej jag tänker inte göra någon bara fundering om hur det skulle hanteras om man var skulle lämna i från sig något. Precis detta blir en komplementbyggnad attefall 25F fribygg skrev:
Man kan tycka det, men det är svårt att få igenom ett bygglov för året runt bostad med bara trä som isoleringbärare i en yttervägg..F fribygg skrev:
Men snyggt o maffigt är det o speciellt mysigt med en öppen brasa i dessa hus..
Så är det ju. Vårt fulltimmerhus har vi isolerat sovrum invändigt men har kvar timret invändigt i storstugan. Kan vara en väg att gå men om det är tillräckligt vet jag inte.Rejäl skrev:
Tror det finns tillverkat timmer med isolering i stockarna som alternativ.
Ja timmerhus tillverkarna måste ju bli inoativa om dom vill finnas kvar..Ulltand skrev:
Då kan ett sätt vara o dela timret och sätta isolering emellan..