23 450 läst ·
260 svar
23k läst
260 svar
Nollenergi Attefall. Hur skulle ni gjort?
Men då borde du ju kunna förstå att tex köldbryggor har en begränsad inverkan.O oliven1 skrev:
Jag har simulerat huset vi talar om här i BIM-energy. Om jag tar bort alla köldbryggor helt i modellen (vilket knappast borde vara möjligt byggnadsteknisk) så minskar transmissionsförlusterna med ungefär 400 kwh per år. Och det kan i sin tur kompenseras med 4 kvm solceller.
stämmer inte,Ulltand skrev:
köldbryggor har en enorm inverkan på en byggnad och med enorm menar jag verkligen det.
Gå ut en kall dag dag när det snöat så förstår du vilken enorm inverkan köldbryggor har..
Per m2 är väl det vedertagna måttet vad jag vet.Johannes Carlsson skrev:
BIM energy brukar stämma bra. Men jag kontrollräknade manuellt och fick 450 kwh så det stämmer väl,O oliven1 skrev:
Det är en fördel med egna goda kunskaper i fysik. Man behöver inte gissa eller vara i händerna på vad andra säger.
Om du vill uttrycka din egen brist på kunskap föreslår jag formuleringen ' tyvärr har jag ofta fel'O oliven1 skrev:
O oliven1 skrev:
Har du svårt med svenskan eller har du bara svårt att skriva begripligt och lättläst?O oliven1 skrev:
Du skriver att "köldbryggor är otroligt viktigt för tätheten" hur menar du då? Tätheten har ju knappast med varken isoleringen eller eventuella köldbryggor att göra.
Du borde väl veta skillnad mellan köldbrygga och täthet om du lärt nått på din utbildning, jag skulle med lätthet kunna få en ny oinredd halvtimmerstomme rimligt tät med byggplast och tejp (kanske inte till passivhus standard) men vet av praktisk erfarenhet att det inte är nått bra sätt att bygga timmerhus.O oliven1 skrev:
En korrekt monterad och tejpad byggfolie är såvitt jag vet det enklaste sättet att få ett tätt nytt hus, men tycker du @Johannes Carlsson att det är lämpligt i TS bygge som i första hand ska bli en sommarstuga?Johannes Carlsson skrev:
Absolut är tätheten viktig, både ur energisynpunkt och fuktsynpunkt. Sen är det många helt vanliga hus med tejpad plast som också klarar täthetskraven för passivhus.
Har du massa konstiga genomföringar i väggen är det klart bökigare att täta där, men köldbryggor i form av väggreglar som vi pratar om nu är inte ett problem för tätheten.
jo men kan man inte byggnadsfysik så har man ingen aning om antal köldbryggor man ska räkna med tyvärr.Ulltand skrev:
är jätte mycket köldbryggor i en konventionell byggnad
vet ej riktigt vad du pratar om men självklart går täthet och obruten isolering hand i hand.F fribygg skrev:Om du vill uttrycka din egen brist på kunskap föreslår jag formuleringen ' tyvärr har jag ofta fel'
Har du svårt med svenskan eller har du bara svårt att skriva begripligt och lättläst?
Du skriver att "köldbryggor är otroligt viktigt för tätheten" hur menar du då? Tätheten har ju knappast med varken isoleringen eller eventuella köldbryggor att göra.
Du borde väl veta skillnad mellan köldbrygga och täthet om du lärt nått på din utbildning, jag skulle med lätthet kunna få en ny oinredd halvtimmerstomme rimligt tät med byggplast och tejp (kanske inte till passivhus standard) men vet av praktisk erfarenhet att det inte är nått bra sätt att bygga timmerhus.
En korrekt monterad och tejpad byggfolie är såvitt jag vet det enklaste sättet att få ett tätt nytt hus, men tycker du @Johannes Carlsson att det är lämpligt i TS bygge som i första hand ska bli en sommarstuga?
enkelt att bara säga så men det är hur man löser det som är problematiken.Rejäl skrev:
att plasta och tejpa hela huset som vanligt löser inte passivhus standard inte ens nära.
Vi hade en granne som byggde ett grovt timmerhus som ett åretrunt hus, för att få igenom bygglovet blev han tvungen att isolera alla ytterväggar invändigt för att klara energikraven.. då tycker jag att mycket av känslan av ett timmerhus försvinner…F fribygg skrev:
och då var det enbart för at klara BBR-kraven.Rejäl skrev:
tänk då vilka enorma eftergifter man måste göra om man vill bygga ett passivhus eller liknande.