Hej

Efter installation av jordfelsbrytare så löser den ut när antingen uttaget används eller att lampan tänds i garaget (kommer från samma kopplingsdosa inne i garaget) kan det vara så att nollan och jorden på inkommande i kopplingsdosan har blivit omkastade med varann, fungerade tidigare alltså ingen säkring gick före jordfelsbrytaren blev inkopplad.
Nu löser själva jordfelsbrytaren ut, därför är min tanke att kanske det är jorden och inte nollan som är kopplat på uttaget och till lampan om det är felkopplat i proppskåpet.

Finns det något sätt att ta reda på om det är jord eller nolla som är i respektive kabel? Vill helst inte hålla på inne i proppskåpet.

Bästa sättet är att kontakta den som installerade den. Han skulle ju ha kollat att allt fungerar.
Han får ju fixa det utan att debitera extra

L
Är inte otroligt att noll har kommit på fel gaffel , och inte omkopplats , då löser JFB direkt vid tillslag ute i anläggningen , att det fungerade förut är som det ska , då jord och noll har varit sammankopplade kanske på jordplint/noll

Tack för svar, jo det har du rätt i men saken är den att det gått ganska lång tid sedan det blev gjort, har inte använt det utrymmet på flera år och firman som gjorde jobbet finns inte kvar, visst kan jag ta dit en ny firma men tänkte om det fanns ett enkelt sätt att se skillnad på nolla och jord genom att mäta upp det eller nånting sånt, lite sugen på att testa att byta plats på jord och nolla i uttaget och testa, kan det hända något knas då? Jordfelsbrytaren måste väl lösa ut om det är felkopplat i uttaget, är det jag misstänker som är fallet nu.

L Liteavvarje skrev:
Är inte otroligt att noll har kommit på fel gaffel , och inte omkopplats , då löser JFB direkt vid tillslag ute i anläggningen , att det fungerade förut är som det ska , då jord och noll har varit sammankopplade kanske på jordplint/noll
Tänkte så jag med, men finns det något sätt att mäta upp det eller kan jag bara byta plats på nolla och jord i uttaget och testa om det fungerar?

L
Har du inte använt lyse i den delen sen JFB blev monterad

Lyset fungerade tidigare, inte efter jfb blev installerad, men kommer från samma kopplingsdosa, har inte använt det utrymmet mycket, blev en såndär grej att när jag var in dit så tänkte jag att jag måste kontakta elfirman. Men kom aldrig längre än att jag tänkte göra det:)

Men vad kan hända om jag provar att byta plats på jord o nolla i uttaget? Om det funkar så borde det väl vara fel i proppskåpet?

Du ska under inga omständigheter "prova" någonting här. Titta istället efter vad mer som finns på denna gruppledning. Hittar du andra uttag och annan belysning så ligger felet längre ut på ledningen, kanske i den kopplingsdosa du nämner. Om allting på gruppledningen löser ut JFBn så ligger felet i centralen. För en som är van vid el är det väldigt enkelt att inspektera, hitta felet och åtgärda genom att helt enkelt titta i dosor och andra kopplingspunkter.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
E Eryl skrev:
Hej

Efter installation av jordfelsbrytare så löser den ut när antingen uttaget används eller att lampan tänds i garaget (kommer från samma kopplingsdosa inne i garaget) kan det vara så att nollan och jorden på inkommande i kopplingsdosan har blivit omkastade med varann, fungerade tidigare alltså ingen säkring gick före jordfelsbrytaren blev inkopplad.
Nu löser själva jordfelsbrytaren ut, därför är min tanke att kanske det är jorden och inte nollan som är kopplat på uttaget och till lampan om det är felkopplat i proppskåpet.

Finns det något sätt att ta reda på om det är jord eller nolla som är i respektive kabel? Vill helst inte hålla på inne i proppskåpet.
Ta detta för vad det är, jag är amatör och om jag föreslår ngt olämpligt kommer snart bo, Mikael l eller ngn annan uv utbilda oss så det känns tryggt.

Jag tänker såhär. För att enkelt konstatera om jord och nolla är omkastad (observera att de inte är sammankopplade då hade jfbn inte gått att återställa) kan du kontinuitetsmäta jorden genom en känd jordpunkt utanför elcentral tex i ett uttag. Dra en kabel mellan jord i ett uttag ut i garaget samt ohmmät mellan jorden i uttaget i garaget och kabeln. Värdet borde röra sig ner mot noll. Detta borde vara en säker operation och ett bra sätt att få reda på om jord och nolla är omkastade.

Det andra scenariot är att du har två jordfel, både i lampa och utrustningen du ansluter till uttaget men det låter otroligt.

Löser jfbn ut om du ansluter en dubbelisolerad pryl som har en platt (euro?) kontakt utan jord?

För kuls skull kan du fota de dosor som hör till gruppen? Är det matning till ett garage kanske det bara finns ett par stycken och kanske rentav bara i garaget?

Riktigt så enkelt är det inte... Om man nu med denna enda ohmmätning inte får något utslag, dvs ingen kontakt, hur ska man tolka det tycker du? Batterierna är kanske slut i multimetern. Eller om man mäter 0 ohm utan att ha brutit JFBn? Ska man börja kasta om N och PE då? Var i så fall?

Det krävs normalt flera olika mätningar för att kunna dra några slutsatser, t.ex
Med strömmen bruten via HB:
- Mät mellan N och PE i uttaget med JFB sluten och bekräfta 0 ohm.
- Mät mellan N och PE i uttaget med JFB bruten och bekräfta ~ ohm.
- Mät mellan PE i uttaget och en annan känd och verifierad PE-punkt med JFB bruten och bekräfta 0 ohm.
- Inspektera, felsök för att bekräfta mätningen och korrigera.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E Eryl skrev:
Lyset fungerade tidigare, inte efter jfb blev installerad, men kommer från samma kopplingsdosa, har inte använt det utrymmet mycket, blev en såndär grej att när jag var in dit så tänkte jag att jag måste kontakta elfirman. Men kom aldrig längre än att jag tänkte göra det:)

Men vad kan hända om jag provar att byta plats på jord o nolla i uttaget? Om det funkar så borde det väl vara fel i proppskåpet?
Okej!
Är det bara med det utrymmet du har problem?
Och då bara när du ska använda elen där?

Det kan i så fall vara isolationsfel mellan N och PE på den gruppen.Enklaste sättet är att isolationsmäta den gruppledningen, då kan man lokalisera felet.

En multimeter eller något annat enkelt mätinstrument fungerar troligen inte tillräckligt bra i det här fallet.

Mätningen av isolationen ska utföras med en "megger".
Megga då med 500 V för att säkerställa isolationsfel.

Och viktigt är att koppla ur gruppledningen från centralen.

Hade jag felsökt det hade jag börjat i kopplingsdosan.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Riktigt så enkelt är det inte... Om man nu med denna enda ohmmätning inte får något utslag, dvs ingen kontakt, hur ska man tolka det tycker du? Batterierna är kanske slut i multimetern. Eller om man mäter 0 ohm utan att ha brutit JFBn? Ska man börja kasta om N och PE då? Var i så fall?

Det krävs normalt flera olika mätningar för att kunna dra några slutsatser, t.ex
- Mät mellan PE i uttaget och en annan känd och verifierad PE-punkt med JFB bruten och bekräfta 0 ohm.
Ok vänta nu... :)
Det där vekar vara en jäkligt bra lista. 1. Man mäter mellan n och pe för att se att jfbn har kontakt mellan n och pe? Först sluten och sedan för att se att kontakt försvinner. 2 fan nu sa du ngt, jfbn måste såklart vara bruten när man mäter mellan jord och möjlig jord. Du ser man lär sig massor på detta forumet.

Så om n och pe är omkastade så borde man få samma resultat i steg 1 men inte steg 2 vid kontrollmätning.

Jag försöker vara ödmjuk när jag inte riktigt har koll och så brukar det fyllas på med korrekt information som av magi.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…

Jag brukar alltid få glapp inuti mina Multimeter testkablar (tack för det Kina) inte bra men spännande ;)
Det kan vara så att den som installerade JFB inte tog med garaget i JFB men att nollan från garaget går till JFB. All belastning över 7 W (- andra jordfels strömmar i huset.) löser då ut JFB.
Testa om du har spänning mellan fas och PE men inte mellan fas o N när JFB är bruten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.