9 724 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Noll kronor för bredbandstjänst via fiber
Om du vill ha bra argumentation om att du inte kunde anta att priset var för bra för att vara sant så har jhag det:
- under våren hade Universal Telecom (som ägs av AllTele) mobilabonnemang med en månads uppsägningstid som var helt gratis i sex månader (helt gratis, ingen månadsavgift och inga minut- eller byte-debiteringar), dessutom så var det fri kvota på dataabonnemangsdelen, enda begränsingen var att hastigheten är strypt till 1Mbps (vilket den inte heller är annat än för längre transaktioner).
Med detta abonnemang som grund så borde du all möjlighet att anta att dit gratisabonnemang låg inom gränserna för vad telekombolag använder sig av för marknadsföringsmetoder nu för tiden...
Förresten så har min familj tre av dessa abonnemang, vi värvade dessutom varandra vilket innebar att vi dessutom har fått ytterligare tre månader gratis fast avgift på två av abonnemangen (ordinarie pris på den fasta avgiften är 59kr/mån). Så i praktiken så har vi fått nio månader gratis surf på två abonnemang och sex månader på det tredje och eftersom vi kan säga upp en månad innan abonnemangen går ut så är hela denna perioden verkligen helt gratis utan några som helst andra förpliktelser!
- under våren hade Universal Telecom (som ägs av AllTele) mobilabonnemang med en månads uppsägningstid som var helt gratis i sex månader (helt gratis, ingen månadsavgift och inga minut- eller byte-debiteringar), dessutom så var det fri kvota på dataabonnemangsdelen, enda begränsingen var att hastigheten är strypt till 1Mbps (vilket den inte heller är annat än för längre transaktioner).
Med detta abonnemang som grund så borde du all möjlighet att anta att dit gratisabonnemang låg inom gränserna för vad telekombolag använder sig av för marknadsföringsmetoder nu för tiden...
Förresten så har min familj tre av dessa abonnemang, vi värvade dessutom varandra vilket innebar att vi dessutom har fått ytterligare tre månader gratis fast avgift på två av abonnemangen (ordinarie pris på den fasta avgiften är 59kr/mån). Så i praktiken så har vi fått nio månader gratis surf på två abonnemang och sex månader på det tredje och eftersom vi kan säga upp en månad innan abonnemangen går ut så är hela denna perioden verkligen helt gratis utan några som helst andra förpliktelser!
Det betyder egentligen ingenting om de säger att det är gratis i all framtid, det fick jag lära mig av mitt elavtal. Jag köpte där elen under inköpspris för företaget och avtalet var skrivet på ett år. Sedan höjer bolaget elpriset under gällande avtal och det hade de tydligen rätt att göra, dock så hade de inte rätt att fortsatt binda mig vid avtalet så jag fick säga upp det med sista datum innan prishöjningen slog igenom. De försökte med att jag inte skulle ha rätt att säga upp avtalet, men det fick de backa på.nimhed skrev:
Samma sak skulle kunna användas som marknadsföring av bredband, det är gratis. Sedan efter några månader så höjer bolaget priset, men ger dig rätten att säga upp avtalet. Väldigt många skulle börja betala och därmed så går troligen bolaget med vinst på arrangemanget. Om det är etiskt försvarbart är ju en annan fråga, men det verkade ju inte mitt elbolag bry sig om heller...
Ja att de plötsligt börjar ta betalt (d.v.s. höjer priset från noll) och säger att du får säga upp om du inte är nöjd, är ju fullt normalt. Men här vill de ju ta betalt retroaktivt och då blir det värre. Detta eftersom om kunden från början hade vetat att det skulle kosta så hade kunden inte valt tjänsten.
Finns ju lite olika avtalstyper. Dels har vi lockpriserna som gäller under en bestämd period, och de finns ju överallt där det säljs abbonemang. Tidningar, telefoni, TV etc. Sedan så är det också en standardskrivning att leverantören har rätt att höja priset, men att kunden då har rätt att säga upp avtalet.
När det gäller den där skärmdumpen så ser jag inget problem med att posta den. Om det skulle bli en rättstvist av detta så kommer Alltele att dra det enda argument de har, nämligen att priset är uppenbarligen felaktigt, att TS borde ha förstått det och därför är skyldig att betala. TS argument blir det motsatta - att lockpriser på olika abbonemang inte standard och att det inte fanns något skäl att tro att det skulle vara annolunda här. Möjligen kan en postad skärmdump hjälpa forumet att bedöma styrkan i TS resonemang.
När det gäller den där skärmdumpen så ser jag inget problem med att posta den. Om det skulle bli en rättstvist av detta så kommer Alltele att dra det enda argument de har, nämligen att priset är uppenbarligen felaktigt, att TS borde ha förstått det och därför är skyldig att betala. TS argument blir det motsatta - att lockpriser på olika abbonemang inte standard och att det inte fanns något skäl att tro att det skulle vara annolunda här. Möjligen kan en postad skärmdump hjälpa forumet att bedöma styrkan i TS resonemang.
Man kan ju tycka att företaget i ren goodwill för att de (eller någon av deras underlev) har klantat sig kan stå för de där 1500 kr som "läropengar", och ge TS erbjudande om att fortsätta abonnera enligt fullt pris eller 1 månads gratis uppsägning.
Förstår aldrig företag som kontrar med motsvarande aggressiva taktiker för att krama ur några korvören.
En snigel i ögat för Alltele!
/S
Förstår aldrig företag som kontrar med motsvarande aggressiva taktiker för att krama ur några korvören.
En snigel i ögat för Alltele!
/S
Jag kan bekräfta att det finns undantag till "För bra för att vara sant".
Jag bodde i andrahand i ett år, och skulle beställa Telias 100/10-fiber, men jag hade någon fråga och ringde dem. Då sa de att just min gata hade något specialerbjudande - 12-mån gratis, ingen bindningstid (dock 3mån uppsägningstid).
Och visst var man skeptisk och letade efter haken, men i mitt fall fanns ingen. 12-mån senare flyttade jag, och dit kunde inte Telia leverera så jag fick säga upp avtalet.
Antar att deras erbjudande var för att locka nya kunder och skapa goodwill. Det senare lyckades de med.
Jag bodde i andrahand i ett år, och skulle beställa Telias 100/10-fiber, men jag hade någon fråga och ringde dem. Då sa de att just min gata hade något specialerbjudande - 12-mån gratis, ingen bindningstid (dock 3mån uppsägningstid).
Och visst var man skeptisk och letade efter haken, men i mitt fall fanns ingen. 12-mån senare flyttade jag, och dit kunde inte Telia leverera så jag fick säga upp avtalet.
Antar att deras erbjudande var för att locka nya kunder och skapa goodwill. Det senare lyckades de med.
Kan meddela att Alltele nu dragit tillbaka sina krav och samtidigt stängt ner min anslutning. Jag har valt annan leverantör för tillfället.
Klicka här för att svara