9 724 läst ·
38 svar
10k läst
38 svar
Noll kronor för bredbandstjänst via fiber
Hur mycket pengar är det frågan om? Från slutet av 2013 till nu, minus lite goodwill från AllTele. 6 månader.... Ggr 249 = 1500..... Din fiberinstallation kostade. Troligtvis ca 15k?.!
Det var "för bra rör att vara sant".
Betala och lägg din energi på annat.
Det var "för bra rör att vara sant".
Betala och lägg din energi på annat.
En rimlig deal kan väl vara att komma överens om att betala hälften. Båda parter har ju haft vissa förväntningar, och båda kan väl även sägas ha gjort fel på ett eller annat sätt.
När det gäller att förhandla med telekomföretag så är det absolut bäst att ringa avdelningen som har hand om uppsägningar, de har mycket större befogenheter att ge rabatter än ekonomiavdelningen.
(Sedan beror det ju lite på hur företaget uppträder, man väntar sig ju att bli behandlad med respekt som kund. Företag som har gjort fel och dessutom är ohövliga får inte många ören av mej.)
När det gäller att förhandla med telekomföretag så är det absolut bäst att ringa avdelningen som har hand om uppsägningar, de har mycket större befogenheter att ge rabatter än ekonomiavdelningen.
(Sedan beror det ju lite på hur företaget uppträder, man väntar sig ju att bli behandlad med respekt som kund. Företag som har gjort fel och dessutom är ohövliga får inte många ören av mej.)
Med tanke på beloppet så blir det ett så kallat "förenklat tvistemål" i Tingsrätten, de är inte så avancerade. De löses oftast utan någon huvudförhandling. Bägge parterna skickar in sina dokument och sen dömer en domare.pelpet skrev:
Det som möjligen var för bra för att vara sant var väl att det var utan tidsgräns. När vi drog in fiber så fick 36 månaders 100/10 gratis, så gratis bredband som introduktionserbjudande är nog inte ovanligt. Även vi fick en faktura men där räckte det med ett samtal till kundtjänst, de hade registrerat fel. (Det var lite lurigt för vi fick aldrig nån bekräftelse vid installationen, när jag skulle felanmäla första gången hade jag inte ens nåt kundnummer och var inte helt hundra på vart jag skulle felanmäla. Men Universals kundtjänst var jättetrevliga och löste allt utan några problem.)
Redigerat:
Kan detta upplägg vara en affärsidé för Alltele? Hur många till som du har nappat på deras erbjudande och nu måste betala?
Skulle kunna vara en medveten kampanj för att plocka över kunder dvs beräknat att gå back i t ex 12 månader för att sen börja smyghöja, gör man det i små steg så kommer förmodligen kunden inte göra ett aktivt val och byta leverantör.largab skrev:
largab: "Hur kan man förvänta sig att något ska vara gratis ??"
Jag har min Iphone helt *gratis*, aldrig någon räkning...Både surf och telefoni
* måste bara kika lite på reklamsnuttar här och där...
Jag har min Iphone helt *gratis*, aldrig någon räkning...Både surf och telefoni
* måste bara kika lite på reklamsnuttar här och där...
"Då är det inte gratis ...."
Därav ** runt gratis, duh
Därav ** runt gratis, duh
Medlem
· Västra Götaland
· 132 inlägg
Om ett erbjudande på nätet (eller i skyltfönstret) uppenbarligen är för bra för att vara sant så är det det. Lagen skyddar leverantören mot felskrivningar. I normalfallet är leverantören inte bunden av avtal där en kund borde ha förstått att priset var orimligt lågt.
Som jag förstår det här så har leverantören dessutom erbjudit sig att stå för en del av kostnaden som kompensation för sitt misstag.
Det som möjligen kan tala för TS fördel är att det i detta fallet är ett "dubbelfel". Dvs leverantören har både skrivit på sin hemsida och sedan levererat utan att fakturera - men då TS inte har fått vare sig ordererkännande, eller annan bekräftelse i samband med beställning och inkoppling av tjänsten borde han ha tagit kontakt med leverantörens kundtjänst.
Som andra redan har sagt: Bestrid och kom överens om en betalning. Ur min synvinkel så låter det som om leverantören gör vad de kan för att detta skall lösas så smidigt som möjligt och jag betvivlar att TS har mycket att vinna och en del att förlora på att detta går till rätten.
En rättighet TS borde ha i detta läget oavsett, är att säga upp tjänsten utan uppsägningstid.
Som jag förstår det här så har leverantören dessutom erbjudit sig att stå för en del av kostnaden som kompensation för sitt misstag.
Det som möjligen kan tala för TS fördel är att det i detta fallet är ett "dubbelfel". Dvs leverantören har både skrivit på sin hemsida och sedan levererat utan att fakturera - men då TS inte har fått vare sig ordererkännande, eller annan bekräftelse i samband med beställning och inkoppling av tjänsten borde han ha tagit kontakt med leverantörens kundtjänst.
Som andra redan har sagt: Bestrid och kom överens om en betalning. Ur min synvinkel så låter det som om leverantören gör vad de kan för att detta skall lösas så smidigt som möjligt och jag betvivlar att TS har mycket att vinna och en del att förlora på att detta går till rätten.
En rättighet TS borde ha i detta läget oavsett, är att säga upp tjänsten utan uppsägningstid.