SteffeM skrev:
Jag har haft en Nissan Leaf i ca ett år nu (Använder den som pendlar/andra bil. Ca 4mil till jobbet) och bara använt den medföljande laddboxen som max laddar på 10A.

Det jag konstaterat är:
-För oss räcker det, bilen hinner istort sett alltid laddas upp. Tror att den inbyggda laddaren är på 3.6Kwh 1fas, så man skulle kunna ha nytta av en laddbox för 16A 1 fas för snabbare uppladdning.

- Tänker ändå investera i en laddbox när vi bygger en carport/garage lite senare för att slippa dra laddboxen in och ut i bilen varje gång. Då kan man smidigt ansluta bilen när man är hemma och ha den lilla laddboxen i bilen för att ansluta tex i jobbets motorvärmarutag (som är 10A) för att få en skön varm bil på vintern och en nerkyld på sommaren. Sen är det ju en bonus att den är uppladdad. Just nu lutar det åt Garos laddbox med uttag typ 2 så kan man byta kabel beroende på vad för uttag som är på bilen, även att min Leaf inte har nytta av 3 fas så blir det nog den modell med 3fas.
Vi körde också vår Leaf med 10A-sladd i ett år, sedan blev det laddbox förberedd för 3-fas när vi fick garaget. Vi verkar tänka lite lika.

Man kan alltid börja med medföljande sladden, det går bra. Man får lång övning i att rulla ihop den snyggt och rent så att man blir bra på det.

Baserat på ovan känns det självklart att dra fram 3-fas och säkra av med 16A. Det kräver normalt sett 5G2,5 mm2 kabel. Om det är längre avstånd till elskåpet kanske tom 4 mm2 krävs pga spänningsförluster etc. Det är är ngt elektrikern räknar ut.

Har kört Tesla Model S i två år nu. Huset avsäkrat till 20 A. Kan konstatera att jag inte kan köra tvättmaskin/torktumlare samt spis samtidigt som jag laddar 16A, men som nämnts innan så laddar man oftast på natten. Jag har ställt ner laddströmmen till 14 A (3-fas), då får jag ca 43km/timme och det räcker gott.

Min rekommendation skulle vara att montera ett 16A trefas uttag, eventuellt ett sådant med 10A enfas integrerat. Då bör Ni klara alla bilmodeller för tillfället, oavsett om det gäller Leaf/Model 3/ I3 / Bolt etc.......

Och givetvis så kompenserar man sin egen elförbrukning med solceller på taket (för min del 11kW), så LCA:n ser bra ut. ;-)

Redigerat:
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
Laddar vår Tesla S varje natt med hjälp av ett helt vanligt 3-fasuttag som vi har i och även utanför garaget och som ger 16A. Använder Teslas originalkabel till detta och inga skarvsladdar bör användas enl Tesla. Batteriet är ytterst sällan helt tomt vilket ger fullt batteri på några timmar under natten. Även med tomt batteri så är man alltid klar till nästa dag (om man inte börjar jobba mitt i natten men då kanske man även sätter i sladden tidigare)

Teslan kan endast ta emot 16A om man inte har installerat dubbelladdare i bilen vilket är mycket vanligare i Norge än Sverige eftersom vi sällan har mer än 16A fram till 3-fasuttaget.
Om man har problem med att huvudsäkringar går så kan man också tala om för bilen att på denna plats får du endast ladda t.ex. 10A eller 13A vilket då sparas i GPSen.

Vi har installerat en Ferroamp dvs en fasutjämnare i huset som jämnar ut strömtopparna vid användning av t.ex. Bastu, billaddning, värme, spis och annat samtidigt. Vi har även säkrat upp till 35A huvudsäkringar för att vara på säkra sidan. Vi laddar ibland 2 elbilar samtidigt. Går nog bra med 25A och fasutjämnaren men man vill ju inte riskera att blåsa huvudsäkringar mitt i vinternatten.

Har inte saknat någon "laddstation" även om de ser ganska snygga ut. Köper man dessutom 2 laddkablar så har man en med sig i bakluckan och en hänger i garaget.

• Gilla
drakbane och 2 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Om jag inte mins fel är Teslas batteri runt 90 kWh

Från tomt till fullt
10 A 40 h
16 A 26 h
Trefas 16 A 8 h
8 timmar är så klart oftast bra nog, men de gånger man måste snabbt iväg vill man inte sitta så länge i "fängelse".

Bilmärkenas egna laddboxar är ruskigt dyra. Löjligt dyra till och med (BMWs lilla Wallbox kostar ca 15K). Köp en diskret från Keba istället.

Sen är förstås frågan on huset som sådant kan leverera tillräckligt mycket ström för att en riktig laddbox ska kunna nyttjas fullt ut. De flesta småhus är det inte. Så då får man börja med att säkra upp inkommande el ett steg. Har du bara 16 eller 20A in idag kan du glömma elbil innan det är fixat.

Att sätta ett vanligt spisuttag på en yttervägg är givetvis livsfarligt och totalförbjudet.

Att ladda via vanlig enfas 220-kabel kallas allmänt för 'nödladdning' eftersom det bara är en nödlösning när inga riktiga ladduttag finns tillgängliga på jobbet eller på hotellet osv. Ger 10A vilket tar sju svåra år vilket framgår tidigare i denna tråd.

Riktiga elbilar (Tesla och BMW t ex) har en app och funktioner för att kunna ladda när det som smartast sett till hushållets övriga förbrukning. Ett hushåll med två vuxna och två barn bör inte låta elbilen suga i sig ström före klockan 22 när husets övriga aktiviteter (spis, ugn, tvättmaskin, diskmaskin, strykjärn, dammsugare, mikro, Xbox osv) lugnat ned sig. Då är det bara 6-8h kvar att ladda på innan nästa arbetsdag.

Om du har råd att köpa en elbil så har du råd att säkra upp huset och låta en riktig elektriker installera en riktig laddbox för säg 6000 kronor.

Du bör även ha laddningsmöjligheter på jobbet. Om inte är en hybrid ett säkrare kort än en ren elbil.

Per Eskilsson skrev:
Hm.. Och på fakturan står det 20A. Vad är det som gäller? Har vi 3x6A (18A, kan man ha det), 20A eller 25A?

[bild]
Jag ser tre blåa säkringar, dvs 20A medan 6A säkringar är gröna.. Det är centralens maxström som är 25A och som står på märkskylten.

Arneby skrev:
låta en riktig elektriker installera en riktig laddbox för säg 6000 kronor.
Var hittar du en laddbox med installation för 6000 kr?

Vet inte om det framgår i något tidigare svar - men det är skillnad på "uttag" och "laddare".
Om man har ett 220V eller trefas uttag så använder man bilens inbyggda laddare. Dessa är oftast på några få ampere och tar en natt för att ladda batteriet.
Om man har en laddare så skickas likström till bilen och batteriet laddas med den externa laddaren. Den kan då skicka in många ampere likström och ladda batteriet på kort tid (snabbladdning).

Hur som helst är det nog bra att ha många "ampere" och faser för framtida bruk....

anders07 skrev:
Man behöver inte någon charger. De allra flesta använder en vanlig laddbox med vanlig 230V sladd. En charger går på 400V (=trefas).
Hej, jag har som verksam i branschen en del kunskap. Om du tänkt dig en ren elbil är det en stark rekommendation att skaffa laddbox. Tänk på att du kommer använda den varje dag och användarvänlighet och säkerhet är viktigt! Att ladda med medföljande portabla laddare från vanligt uttag funkar men har sina begränsningar i laddtid och användning!
Det finns snygga och smidiga laddboxar på marknaden och dom går att montera på flera olika sätt. En elektriker behövs för att säkra installationen. Kolla gärna på www.evconnect.se för mer info i ämnet!

Du skall såklart ha Teslaladdaren med snabel som hittar hålet själv!

Sorry, laddboxen kostar ca 6000:-. Eletrikerns jobb tillkommer.

Jag har kört en Tesla Model S 85 i ett år nu. Jag installerade en laddare från Keba som klarar 3 x 32 A, huset har 25 A säkring och bilen är inställd på att ladda med 3 x 20 A och att starta laddningen kl 02:00 på natten. Det har funkat bra, 3 x 5 A räcker för resten av huset.

Jag har också en effektvakt som kopplar bort laddaren om den totala belastningen skulle bli för stor, den har bara löst ut en gång när jag försökte ladda bilen på kvällen och hade bubbelbadet igång samtidigt. Men då funkade det som det skulle, bilens laddning kopplades bort tillfälligt tills belastningen hade gått ner och då fortsatte den ladda.

Teslas egna laddkabel för vanliga eluttag laddar förresten bara med 13 A även om den sitter i ett uttag för 16 A.

Jag kan rekommendera Kebas laddare för den som gillar hemautomatisering, den kan kommunicera över IP och har ett API för både styrning och laddning. Samt inbyggd elmätare.

• IMG_1241.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Videonisse och 1 till
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Hela inlägget på Tesla Sweden var väldigt svart och vitt.
Den som kopplar in laddaren på sin elbil måndag efter julafton när det är kallt som stryk ute lär garanterat tanka på gas.Fortsätter (MP) stänga ned våra reaktorer så lär det definitivt bli mer importerad el (läses kol). En man i Singapore beskattades nyligen för att hans Tesla inte var tillräckligt grön :D

NB: Själv är jag intresserad av tekniken. Den har både för och nackdelar men det blir inte bättre av att glorifiera den :) Dock så händer väldigt mycket på batterifronten vilket är roligt att höra.
Du har definitivt en poäng i det du skriver dock tycker jag att man måste titta under en längre tid för att jämförelsen ska bli mer rättvis. T.ex. hur ser det ut övriga 364 dagar på året. Sen bör man även fundera hur ser alternativet ut med att vi fortsätter med förbränningsmotorer, vilka utsläpp genereras av dessa en dag som den du beskriver. Betänker man vad som framkom enligt den här artikeln så torde elbilar ändå vara bättre totalt sett.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160121/volkswagen-och-opel-har-extremt-hoga-utslapp-i-kallt-klimat

Bara för att gas och kol är fossila bränslen behöver det inte betyda att det är sämre för miljön jämfört med att köra en bil med förbränningsmotor på bensin eller diesel. Många gånger når du betydligt högre verkningsgrad i ett kraftvärmeverk än vad du kan uppnå i en bil där lasten ofta varierar kraftigt (läs svårt att optimera utsläppen). Tar man t.ex. Rya kraftvärmeverk i Göteborg som består av gasturbiner och ångturbiner så får du en elektriskverkningsgrad på omkring 54% och sedan nyttjas spillvärmen till fjärrvärme vilket ger en totalverkningsgrad på omkring 92,5%.

http://www.goteborgenergi.se/Om_oss/Var_verksamhet/Produktionsanlaggningar/Rya_Kraftvarmeverk

Betänker man detta så bör elbilar vara betydligt trevligare totalt sett för miljön även om elen genereras från fossila källor, finns även en del undersökningar på detta så som: http://www.ucsusa.org/assets/documents/clean_vehicles/electric-car-global-warming-emissions-report.pdf

Mikael_L
Mellanbarn skrev:
Fast det argumentet håller bara om antalet villor inte har ökat. Totalt ökar istället Sveriges elförbrukning.
Nej, Sveriges elförbrukning minskar faktiskt. Inte så väldigt mycket, inte så stark trend att det går helt säkert att säga att det är en permanent minskning. Med det verkar onekligen som att vi är på väg nedåt.

Samma analys göra vattenfall och har bestämt att stänga alla reaktorer.
(Men det kan också vara ett politiskt påtryckningsmedel, förstås). :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.