Ni skall ha 3 lika säkringar och de räknas inte ihop!
20 Amp är Blå
25 Amp är gula

Ni har inte något annat skåp med tre huvudsäkringar?

Vi har ett annat skåp också, men där tror jag inte det finns några huvudsäkringar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej det är en vanlig central med 10 Amp säkringar!
Du borde skruva ut någon av de tre säkringarna på första bilden, eller i alla fall titta noga på färgpunkten bakom det runda glaset om den är blå eller grön! Kanske bilden som gör att de ser gröna ut.

De är blåa, inte gröna. Betyder det att vi har 20 amp?

Hur många timmar tar det då att ladda en BMW i3 från några få till100 %?

Redigerat:
JA!
Ni har 20 Amp!

Per Eskilsson skrev:

Jag hittade på BMW:s hemsida att batteriet är på 18,8kWh, Laddtid med 3,7 kW/16 A Wallbox (80 %) är 5h och att Laddtid (DC-snabbladdning) med 50 kW/125 A (80 %) är 0,5-1h.

Donald-Duck skrev:
För min del så är resonemanget med elbilar bara hypotetiskt men intressant
Jag kan förstå att de flesta hushåll klarar av att ladda en plug-in hybrid med ett litet hjälp batteri över natten, men det känns som ett rejält kliv till att ladda en ren elbil med realistisk räckvidd under samma tid.

Ifall jag skulle ersätta min bensindrivna bil med en elbil så skulle jag vilja ha en räckvidd på elbilen på säg 50 mil, och då verkar det som att ett 3-fas 16 Ampere uttag är det som man ska satsa på. Och det förutsätter då att byggnadens huvudsäkringar klarar av detta under tid.

Jag tänker bara på alla arbetsplatser (flerbostadshus också?) som har motorvärmaruttag som är avsäkrade med 4 eller 6 Ampere och där man inte ens kan köra cupéfläkten på högsta effekt för då går säkringen. Det känns som en enorm utmaning att bygga om dessa uttag till 3-fas 16 A.

Som du ser ovan ligger många säkrade mot 20-25A vilket gör att du i många fall kan ligga på 12A laddning utan problem. Och är det inte så kan man säkra upp i stolpe (elverket) och ditt eget säkringsskåp så är det inga problem.

Gällande motorvärmarna så är de till för ett 300 W element och inte för laddning. Kablar inte tillräckliga, sen börjar hyresgäster helt plötsligt kosta 10-20 kr/dag istället för 1 kr.

Generellt brukar man säga att när elbilsflottan ökar med 15% så måste elnätet fördubblas. Så visst ska vi ha att 15-20% kör elbil och kan ladda på jobbet så behöver det dras en hel del kablar. Men en omöjlighet är det inte, bara koppar :P

Donald-Duck skrev:
Jag hittade på BMW:s hemsida att batteriet är på 18,8kWh, Laddtid med 3,7 kW/16 A Wallbox (80 %) är 5h och att Laddtid (DC-snabbladdning) med 50 kW/125 A (80 %) är 0,5-1h.
Och 12A blir ca 8h och 8A ca 12h.

Per Eskilsson skrev:

Och så väljer du Range Extender som tillval så behöver du inte oroa dig... ;)

Oja! Då behöver man inte oroa sig :)

Har du 20A är frågan om du kan få 16A till en wallbox, tror spontant inte det. Men säg att du kan ligga på 12A så tar det en 8h. 8A som du garanterat borde kunna köra så 10-12h. Mellan tummen och pekfingret :)

Lime113 skrev:
Generellt brukar man säga att när elbilsflottan ökar med 15% så måste elnätet fördubblas. Så visst ska vi ha att 15-20% kör elbil och kan ladda på jobbet så behöver det dras en hel del kablar. Men en omöjlighet är det inte, bara koppar :P
Enligt Tesla Club Sweden är detta en myt.

Ett utklipp: Har du kört 10 mil på en dag har din elbil förbrukat ungefär 20kWh elenergi. Det är de 20kWh du ska ladda tillbaka i batteriet på natten. Laddar du elbilen från 9 på kvällen till 7 på morgonen har du 10 timmar på dig att ladda tillbaka 20kWh – det blir 2kW i effekt. Det blir lika mycket i förbrukning som en sån där ”eisaapeittää” elradiator.

Visste du dessutom att genomsnittsvillan drar 2,500 kWh mindre el idag än på 90-talet? De energieffektiva vitvaror du har skaffat sparar faktiskt sammanlagt lika mycket el som en elbil drar per år. Skaffar du elbil drar ditt hus lika mycket el igen som den gjorde på 90-talet. Elnätet tålde det då – den tål det nu också.

• Gilla
AXS och 6 till
  • Laddar…
Har du 20A matning så är det nog ingen bra idé att mata elbilsladdning med 16A. Sprider du lasten väl kan det ju fungera med enfas 16A men startar du annars dammsugaren eller vattenkokaren samtidigt som det laddar för fullt ryker nog en huvudsäkring...

Jag pratar om kablar i marken.

Finns det inga laddare med inbyggda effektvakter som anpassar laddningseffekten efter hur mycket som förbrukas i övrigt?

• Gilla
drakbane
  • Laddar…
pelpet skrev:
Enligt Tesla Club Sweden är detta en myt.

Ett utklipp:

Visste du dessutom att genomsnittsvillan drar 2,500 kWh mindre el idag än på 90-talet? De energieffektiva vitvaror du har skaffat sparar faktiskt sammanlagt lika mycket el som en elbil drar per år. Skaffar du elbil drar ditt hus lika mycket el igen som den gjorde på 90-talet. Elnätet tålde det då – den tål det nu också.
Fast det argumentet håller bara om antalet villor inte har ökat. Totalt ökar istället Sveriges elförbrukning.

• Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.