Vi funderar på att köpa en elbil och har tittat på Tesla model 3 eller BMW i3. När vi byggde till vårt hus för några år sedan satte vi in ett eluttag på ytterväggen där vi ställer bilen, har inget garage. Nu verkar det som att de som köper de här elbilarna sätter en "charger" på väggen, ofta då i garaget eller carporten.

Vi som inte har en carport eller garage, måste vi ha den på husväggen? Måste man ha en charger, räcker det inte med ett vanligt uttag som vi hade tänkt: Tycker inte det ser så snyggt ut att ha den där i blickfånget mot gatan.

laddstation_tesla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

laddstation_tesla2.jpg

3fas_varvagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man behöver inte någon charger. De allra flesta använder en vanlig laddbox med vanlig 230V sladd. En charger går på 400V (=trefas).

anders07 skrev:
Man behöver inte någon charger. De allra flesta använder en vanlig laddbox med vanlig 230V sladd. En charger går på 400V (=trefas).
Vad är en vanlig laddbox? Hur ser en sådan ut?

Menar en sån som hänger på sladden... :)

C
Per Eskilsson skrev:
Måste man ha en charger, räcker det inte med ett vanligt uttag som vi hade tänkt: Tycker inte det ser så snyggt ut att ha den där i blickfånget mot gatan.
Det bör väl nämnas att det förstås är en väsentlig skillnad i laddningstid mellan ett "vanligt" 16A (i bästa fall) enfas-uttag, och ett uttag avsett för snabbladdning.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det bör väl nämnas att det förstås är en väsentlig skillnad i laddningstid mellan ett "vanligt" 16A (i bästa fall) enfas-uttag, och ett uttag avsett för snabbladdning.
Ja, det är väl självklart men de allra flesta laddar ju hemma över natten. Behöver man snabbkräm får man svänga in via mcDonalds och klämma en cheeseburgare under tiden... :)

Hur lång skillnad? Jag tänker mig att jag ska ladda bilen över natten ungefär som jag laddar mobiltelefonen. Om batteriet är urladdat när jag kommer hem, är det då fulladdat 8-12 timmar senare?

Om jag inte mins fel är Teslas batteri runt 90 kWh

Från tomt till fullt
10 A 40 h
16 A 26 h
Trefas 16 A 8 h

Laddtid per körbar mil
10 A 60 min
16 A 35 min
Trefas 16 A 11 min

Detta är på ett ungefär och om man utnyttjar maximal kapacitet på säkringarna. Laddaren kan ha egna begränsningar viket gör tiderna längre

Redigerat:
Det beror ju på bil, en Tesla S tar runt ett dygn att ladda från tom till full med 10A har jag läst. En Model 3 har väl lite mindre batteri så något snabbare... 10-11 timmar med 16A.

En Nissan Leaf t.ex tar runt 10 timmar med vanlig 16A sladd...

Redigerat:
anders07 skrev:
Det beror ju på bil, en Tesla S tar runt ett dygn att ladda från tom till full med 16A har jag läst. En Model 3 har väl lite mindre batteri så något snabbare...
En Nissan Leaf eller Mitsubishi PHEV tar runt 10 timmar med vanlig 16A sladd...
Har en PHEV, den tar ca 5 timmar för ett 10 A uttag, batteriet är på 12 kWh men 2 är reserv som aldrig används för att skydda mot urladdning.

huggan skrev:
Om jag inte mins fel är Teslas batteri runt 90 kWh, alltså tar det ca 40 timmar att ladda det fullt om det är helt slut.

Räkna med ca 1 timme per mil du vill köra i laddningstid om du laddar på vanlig enfas 10A.
Tesla S är väl 60 eller 85 kW och så beror det på om man har Supercharger eller inte...

Sen varierar det väldigt mycket beroende på om man läser Teslas egen information, tester eller faktiska ägares åsikter...

Redigerat:
anders07 skrev:
Tesla S är väl 60 eller 85 kW och så beror det på om man har Supercharger eller inte...
Säkringen avgör maximal laddtid, om sedan laddaren har en begränsning får man kolla upp.

huggan skrev:
Har en PHEV, den tar ca 5 timmar för ett 10 A uttag, batteriet är på 12 kWh men 2 är reserv som aldrig används för att skydda mot urladdning.
Helt rätt!
Jag såg någon lista där det var listat som 60kW men det är förstås helt fel! 12kWh ska det vara precis som du säger!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.