Jag tänkte uppgradera min fanerpress från 1967 med en nödstoppslina som löper runt pressen (så som det ser ut på moderna pressar). Jag har idag endast en vanlig nödstoppsknapp. Tips på var man köper en sådan?

Jag byggde en lina av ett gammalt uttag och en stickpropp. I stickproppen monterade jag en bygel som jag knöt snöret i. När kontakten sitter i är det kontakt, när man rycker i snöret bryts den.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag byggde en lina av ett gammalt uttag och en stickpropp. I stickproppen monterade jag en bygel som jag knöt snöret i. När kontakten sitter i är det kontakt, när man rycker i snöret bryts den.
Smart! Jag tror dock att jag siktar på något som faller arbetsmiljöverket på läppen lite enklare

Verkar heta linnödstopp på svenska (förvillande likt nödstopslina som dock enbart verkar handla om skoter) emergency grab wire switch på engelska.

Annars kan du skicka nån av praktikanterna till skroten o leta upp en buss från gamla goda tiden när man hade sånt där linsystem man drog i när bussen skulle stanna:)

Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Verkar heta linnödstopp på svenska (förvillande likt nödstopslina som dock enbart verkar handla om skoter) emergency grab wire switch på engelska.

Annars kan du skicka nån av praktikanterna till skroten o leta upp en buss från gamla goda tiden när man hade sånt där linsystem man drog i när bussen skulle stanna:)
Jag googlade på fel ord! Tack!

Praktikanterna har fullt upp att lära sig att slipa, bryna och strigla stämjärn. Blev vattenstenar igår och Tormek idag. De börjar får slut på hår att raka av på vänsterhänderna;)

Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tänkte uppgradera min fanerpress från 1967 med en nödstoppslina som löper runt pressen (så som det ser ut på moderna pressar). Jag har idag endast en vanlig nödstoppsknapp. Tips på var man köper en sådan?
Skicka uppgift på din adress så kan du få ett korrekt linnödstopp som bryter både om linan sträcks eller slackar direkt från min bra att ha samling. Detta som en liten uppskattning av dina skriverier och filmsnuttar här på BH. Kanske den kan levereras på plats när jag är i Skåneland om det inte brinner i knutarna är i Mö-Lu ganska ofta.

• Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Skicka uppgift på din adress så kan du få ett korrekt linnödstopp som bryter både om linan sträcks eller slackar direkt från min bra att ha samling. Detta som en liten uppskattning av dina skriverier och filmsnuttar här på BH. Kanske den kan levereras på plats när jag är i Skåneland om det inte brinner i knutarna är i Mö-Lu ganska ofta.
Det var verkligen shysst! Det är ingen brådska, kom förbi när du är nere så ska jag se till att ha kaffet på!

När är det bra att ha en linstopp som bryter när det slackar?

nino nino skrev:
När är det bra att ha en linstopp som bryter när det slackar?
Om man har lång lina och upphängningsöglor, omlänkningar osv kan det hända att den är loss eller av utan att det direkt märks. Därför är många brytare såna att linan av den hålls lagom spänd och bryter åt båda hållen.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Om man häktar av linan för att göra service/underhåll så vill man inte att apparaten (pressen i TS fall) går att starta medan man jobbar med den.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Tack för svar

Den här fina pjäsen dök upp i veckan med personlig leverans! Stort tack för trevligt besök GK100!

• Telemecanique-kontrollenhet på ett träbord, med tryckknapp och anslutningar, personlig leverans nämnd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ceson och 5 till
  • Laddar…
Tänkte just rekommendera en sån där när jag såg tråden.
Dom jag monterat på biltvättsanläggningar har varit justerbara i fjädern, kanske den också är ??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.