23 268 läst ·
75 svar
23k läst
75 svar
nödinkoppling baklänges
Koppla inte in några yttre batterier förrän du kollat att batterikretsen är isolerad från 230V-nätet! Många mindre UPS-er har batterikretsen sammankopplad med 230V-kretsen.thewolf skrev:Har 2 små till servrarna i rackskåpet, varav den stora går till filservern med 8+ diskar i. Har testat att slå från den säkringen för att testa, upsen klickar några gånger sen dör datorn =( den är inte överbelastad, 2 av 5 lysdioder för belastnngsindikeringen lyser. Kanske är det de 2 biltema batterierna som inte orkar? Kanske går att montera 2 bilbatterier bredvid?
Mät spänningen till datorn när du bryter onkommande 230V för att testa UPS-drift. En UPS kan trigga sitt överströmsskydd utan att den är överbelastad rent effektmässigt, bl.a när man driver elektroniska prylar. Det beror bl.a på att spänningen ofta är trappstegsformad och att datorer inte är en resistiv last. Man får strömspikar som är mycket högre än man "borde" få vid en viss effekt. "Klickandet" i din UPS kan alltså vara kortslutnings/överströms-skyddet som arbetar.
I Augustinumret av Circuit Cellar beskriver Steve Ciarcia hur han försökte driva en dator och 3 bildskärmar som tillsammans drar 240W (effektfaktor 0.9) med olika UPS-er. Upp till 950VA (650W) misslyckades han! Först när han skaffade en på 1500 VA (865W) gick det bra!
/Hasse
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag förstår inte resonmanget om 230 volt till batteri kretsen.
Batteriet är alltid skilt från 230 volts sidan annars skulle det typ gå upp i rök.
På batteri sidan har man bara batteri spänning typ.
Jag har kopplat yttre batteri på både dyrare och billigare upser utan problem.
Dock får man tänka på att ha ordentliga kablar som klarar den relativt höga strömen.
Sen en väldigt viktig sak att tänka på är att det är inte säkert upsen klarar max belastning vid batteri drift med yttre batteri för dom är oftast bara gjorda för att klara full last den tiden dom inbyggda batterierna varar.
Jag driver 2 datorer i 2 skärmar trådlös telefon router och modem med en ups på 650va\480watt utan problem vid batteri drift
Dock kan jag inte få igång den ena skärmen om jag försöker starta upp det från dött nät men är det redan igång när strömmen går funkar det fint.
Batteriet är alltid skilt från 230 volts sidan annars skulle det typ gå upp i rök.
På batteri sidan har man bara batteri spänning typ.
Jag har kopplat yttre batteri på både dyrare och billigare upser utan problem.
Dock får man tänka på att ha ordentliga kablar som klarar den relativt höga strömen.
Sen en väldigt viktig sak att tänka på är att det är inte säkert upsen klarar max belastning vid batteri drift med yttre batteri för dom är oftast bara gjorda för att klara full last den tiden dom inbyggda batterierna varar.
Jag driver 2 datorer i 2 skärmar trådlös telefon router och modem med en ups på 650va\480watt utan problem vid batteri drift
Dock kan jag inte få igång den ena skärmen om jag försöker starta upp det från dött nät men är det redan igång när strömmen går funkar det fint.
Vissa UPSer har ingen galvansk avskiljning mellan elnätet och batterierna så att man kan ha 230V mot jord på plus eller minuspolen om man har vänt stickproppen för fel håll i eluttaget. Har erfarit det när jag kollade en UPS jag har hemma som jag tänkte mata med externa batterier. Det är inget problem när man använder den normalt med interna batterier. Jag tror att det var en "ONLINE" variant. Jag har även en billigare modell som är av "OFFLINE" typ. Där verkar batteriet vara minusjordat i chassit. Båda är av samma märke.
Nej, det kan bero på stickproppens vridning, och isolationsavstånden har man ingen koll på.thewolf skrev:
Man ska nog räkna med att de flesta vanliga UPS-er inte har nödvändig isolation mellan matande 230V och batterikretsen.
Är man osäker och vill koppla in egna batterier är det enklare att separat skaffa batteriladdare, batterier och växelriktare.
/Hasse
För alla som kör egna större batterier: prova att mäta växelspänning mellan batteripoler och skyddsjord, vänd sedan stickproppen för inkommande el och gör sedan om samma mätning.
Om man vill köra större batterier så kan man ju alltid montera dem så att de är beröringsskyddade. Tänk på att eventuell utläckande batterisyra är att betrakta som strömförande!
Om man vill köra större batterier så kan man ju alltid montera dem så att de är beröringsskyddade. Tänk på att eventuell utläckande batterisyra är att betrakta som strömförande!
En sak som jag inte sett att ni tagit upp när det gäller patteriparker till ups.. Ventilation! Dessa batterier brukar ifs inte laddas med speciellt hög effekt, men det bildas alltid "knallgas" och det är inte att leka med...
Hej Bo.
Rörande omkopplare för nödströmsdrift. Vad är skillnaden på en 3-pol och 4-pol omkopplare och vilken skall man få monterad och när i vilket fall skall man då välja vilken?
Jag har ett militärt verk 20kva hemma som är komplett med jordfelsbrytare och avsäkringar. Det fungerar perfekt stand-alone men då jag lägger in det i garaget så vid belastning så blir nollan helt knasig. Den sticker iväg på tavlan från 230 till ca: 280v. Det är några klockor som ringer däruppe om att jord/nollan o pot skillnader. Men du kanske skulle kunna assistera mig med lite tankar. Därför är jag inne på att om jag ändrar installationen och lägger in en 4-pol effekt brytare istället så bibehålls nollan som elverket tillverkar samtidigt som jorden i anläggningen består.
Hoppas att du nu blev lite klokare på detta.
vill du så maila mig gärna på danohl76"at"gmail"punkt"com
Rörande omkopplare för nödströmsdrift. Vad är skillnaden på en 3-pol och 4-pol omkopplare och vilken skall man få monterad och när i vilket fall skall man då välja vilken?
Jag har ett militärt verk 20kva hemma som är komplett med jordfelsbrytare och avsäkringar. Det fungerar perfekt stand-alone men då jag lägger in det i garaget så vid belastning så blir nollan helt knasig. Den sticker iväg på tavlan från 230 till ca: 280v. Det är några klockor som ringer däruppe om att jord/nollan o pot skillnader. Men du kanske skulle kunna assistera mig med lite tankar. Därför är jag inne på att om jag ändrar installationen och lägger in en 4-pol effekt brytare istället så bibehålls nollan som elverket tillverkar samtidigt som jorden i anläggningen består.
Hoppas att du nu blev lite klokare på detta.
vill du så maila mig gärna på danohl76"at"gmail"punkt"com
Moderator
· Stockholm
· 57 790 inlägg
Hur gör du när du "lägger in det i garaget"? Via reservkraftsomkopplare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Kortfattat så används 3-polig reservkraftsomkopplare vid TN-C och 4-polig vid TN-S, fast lite speciellt kopplad. Innan vi gräver ned oss i dessa detaljer är det nog bra att reda ut dina förutsättningar här.
Symtomet tyder på att du har tappat nollan - att den flyter. Den naturliga frågan då är exakt hur du har kopplat in verket, plus exakt vad verket levererar. Det verkar vanligt att militära elverk ger huvudspänningen 3x230 utan nolla.
Så återkom med detaljer så ska vi nog kunna hitta svar.
Symtomet tyder på att du har tappat nollan - att den flyter. Den naturliga frågan då är exakt hur du har kopplat in verket, plus exakt vad verket levererar. Det verkar vanligt att militära elverk ger huvudspänningen 3x230 utan nolla.
Så återkom med detaljer så ska vi nog kunna hitta svar.
Precis som du skriver så upplever jag att "nollan" flyter.
Men verket har 4-pol+PE ut Dvs 5poligt utförande även om anslutningarna är av modell äldre. Verket har även i FMs regi blivit utrustat med en jordfelsbrytare och övervakning. Så systemet är 5poligt utförande. Allt fungerar då jag kör standalone som sagt. Men då jag lägger in den i centralen så löser jordfelsbrytaren.
För att tvinga igång verket så finns det i sann FM anda även en omkopplare på verket för att åsidosätta jordfelskontrollen. Det är när denna är aktiv som jag "med våld tvingar mig in på nätet.
Not: den 5poliga handsken är vid anslutnings/inkopplingspunkten är: 3p+PEN då den ligger utanför husets jordfelsbrytare.
En tanke jag har är att med en 4pol brytare istället för 3pol även bryta loss nollan.
Men verket har 4-pol+PE ut Dvs 5poligt utförande även om anslutningarna är av modell äldre. Verket har även i FMs regi blivit utrustat med en jordfelsbrytare och övervakning. Så systemet är 5poligt utförande. Allt fungerar då jag kör standalone som sagt. Men då jag lägger in den i centralen så löser jordfelsbrytaren.
För att tvinga igång verket så finns det i sann FM anda även en omkopplare på verket för att åsidosätta jordfelskontrollen. Det är när denna är aktiv som jag "med våld tvingar mig in på nätet.
Not: den 5poliga handsken är vid anslutnings/inkopplingspunkten är: 3p+PEN då den ligger utanför husets jordfelsbrytare.
En tanke jag har är att med en 4pol brytare istället för 3pol även bryta loss nollan.
Hur är den 4-poliga lite specialkopplad.?
In i fastigheten har jag 5led TN-S
In i fastigheten har jag 5led TN-S
Jag misstänker att ditt verk är 3x220V dvs 220V mellan faserna och ingen mittpunkt uttagen från generatorn. Jordfelsskyddet är en ren isolationsövervakning och förbikopplingen av den ska nog bara användas vid "krigsdrift". För en riktig koppling av de här verken krävs en trafo dels för att få rätt systemspänning dels för att få en belastningsbar nolla. Du verkar i min mening för dåligt insatt bedömt av dina frågor här. Det är inte bra och inte helt ofarligt att labba sig fram vid reservkraftsinkopplingar och speciellt inte med de här gamla militärkärrorna.
Kom som Bo skrev in med lite mer fakta så kan vi säkert komma fram till vad och hur du kan göra.
Kom som Bo skrev in med lite mer fakta så kan vi säkert komma fram till vad och hur du kan göra.
Hmmm ja allt är väl lite i hur man skriver/beskriver sakerna. Det är väl min stora brist.
Men saken är den att tidigare hade jag ett mindre elverk utan JFB. Det fungerade klockrent i installationen.
Men nu till svar på din fråga:
Nej. Generatorn är 400v. Enligt ritning och kretsschema så är den uppbyggd som 3fas, nolla o jord.
Men saken är den att tidigare hade jag ett mindre elverk utan JFB. Det fungerade klockrent i installationen.
Men nu till svar på din fråga:
Nej. Generatorn är 400v. Enligt ritning och kretsschema så är den uppbyggd som 3fas, nolla o jord.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du har alltså TN-C från nätet, som i mätarskåpet övergår till TN-S in till huset och garaget?
Och intaget till reservkraftsomkopplaren är 4-poligt? Det ska vara ett fempoligt intag (handske) där N och PE är sammankopplade på insidan.
När du säger att elverket i sig fungerar bra, vad provar du med? 230 V maskiner i ett schukouttag? Trefasmaskiner för 230 V eller 400 V?
De inbygga schukouttagen kan vara kopplade mellan faserna för att erhålla 230 V. När du kopplar in elverket till intaget så kommer du att försöka ta ut 230 V mellan fas och skyddsjord. Därför löser JFBn.
Så frågan är återigen om verket verkligen levererar en nolla. Det verkar inte så.
Fota alla märkskyltar och beskriv i detalj hur du kopplar.
Och intaget till reservkraftsomkopplaren är 4-poligt? Det ska vara ett fempoligt intag (handske) där N och PE är sammankopplade på insidan.
När du säger att elverket i sig fungerar bra, vad provar du med? 230 V maskiner i ett schukouttag? Trefasmaskiner för 230 V eller 400 V?
De inbygga schukouttagen kan vara kopplade mellan faserna för att erhålla 230 V. När du kopplar in elverket till intaget så kommer du att försöka ta ut 230 V mellan fas och skyddsjord. Därför löser JFBn.
Så frågan är återigen om verket verkligen levererar en nolla. Det verkar inte så.
Fota alla märkskyltar och beskriv i detalj hur du kopplar.
