23 268 läst ·
75 svar
23k läst
75 svar
nödinkoppling baklänges
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Kan väl skjuta in att det blir kraftiga böter eller fängelse om man blir på kommen.
Skulle en linje arbetare få ström i sig så är det gå direkt i fängelse utan att passera gå.
Dessutom kommer med största sanolikhet nät bolaget bryta strömen tills hela anläggningen är besiktigad in i minsta kabel.
Antingen sätter man en reserv kraft brytare så det bara är att starta elverket och slå om brytaren utan en massa livsfarliga kopplingar eller så kör man med förlängnings sladdar från elverket.
Vet man att man har behov att få tillgång till el snabbt vid strömavbrott borde man rimligen se till att skaffa sig en säker hållbar lösning.
Tänk ifall tex äkta hälften försöker koppla in det och gör fel eller får ström i sig från hanen som är strömförande och blir där.
Skulle en linje arbetare få ström i sig så är det gå direkt i fängelse utan att passera gå.
Dessutom kommer med största sanolikhet nät bolaget bryta strömen tills hela anläggningen är besiktigad in i minsta kabel.
Antingen sätter man en reserv kraft brytare så det bara är att starta elverket och slå om brytaren utan en massa livsfarliga kopplingar eller så kör man med förlängnings sladdar från elverket.
Vet man att man har behov att få tillgång till el snabbt vid strömavbrott borde man rimligen se till att skaffa sig en säker hållbar lösning.
Tänk ifall tex äkta hälften försöker koppla in det och gör fel eller får ström i sig från hanen som är strömförande och blir där.
Absolut, rätt är ju rätt och som jag brukar säga i mitt jobb: " Det ska vara lätt att göra rätt". Alltså att starta och koppla om/på till reservelen ska vara lätt och det blir ju inte lättare med en korrekt reservkraftsomkopplare.
Sedan om det där reservkraftverket behagar snurra, är en annan fråga.
Sedan om det där reservkraftverket behagar snurra, är en annan fråga.
VM i rörig kabeldragning och overkillkonstruktion. (0,5A dvärgbrytare för indikeringslampan, många korsande ledningar o.s.v.)Ludwig skrev:
Just båtar finns det vad jag förstått en del speciella regler kring.Alfredo skrev:
Bodar och allmänt el på byggen är ett område där vi borde titta mer på britterna. De matar allt med antingen 2*55V enfas eller 3*62V trefas och använder då utrustning för 110V på alla byggarbetsplatser sen 70-talet och har inte haft ett enda elrelaterat dödsfall på något bygge sen dess.
Iofs är risken att skada en linjearbetare nog nära noll om man gör fullösningen med isärdragbar CEE-kabel mellan mätartavla och resten av huset.Göran.W skrev:
Jag minns någon som använde en sådan lösnings som åskskydd, tror det var här jag läste om det...
"Iofs är risken att skada en linjearbetare nog nära noll om man gör fullösningen med isärdragbar CEE-kabel mellan mätartavla och resten av huset.
Jag minns någon som använde en sådan lösnings som åskskydd, tror det var här jag läste om det..."
Detta gillar jag, då är man riktigt säker när åskan går. Dock är detta antagligen helt olagligt, även om det är " helt säkert" Inga mjuka kablar på fasta installationer om jag minns rätt... Men det skulla vara fint att kunna ansluta sin elcentral med trefashanske
Jag minns någon som använde en sådan lösnings som åskskydd, tror det var här jag läste om det..."
Detta gillar jag, då är man riktigt säker när åskan går. Dock är detta antagligen helt olagligt, även om det är " helt säkert" Inga mjuka kablar på fasta installationer om jag minns rätt... Men det skulla vara fint att kunna ansluta sin elcentral med trefashanske
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Om vi bortser från att detta fall inte "existerar" i elinstallationsreglerna (och därmed inte är en normal lösning) så hittar jag inga absoluta hinder för det 
Det kräver dock:
- att kabeln är utförd som TN-S (femledare)
- JFB
- skyddsutjämning.
Det närmaste man kan komma i reglerna är 717 mobila och transportabla arbetsplatser och 721 husbilar. De har bl.a högre krav på JFB och, vid behov, skyddsutjämning, men inte mer än vad som normalt redan finns i bostäder.
Kontentan är nog ändå att detta får ses som en mycket tveksam lösning. Risken med de extra skarvpunkterna överväger knappast fördelarna.
Det kräver dock:
- att kabeln är utförd som TN-S (femledare)
- JFB
- skyddsutjämning.
Det närmaste man kan komma i reglerna är 717 mobila och transportabla arbetsplatser och 721 husbilar. De har bl.a högre krav på JFB och, vid behov, skyddsutjämning, men inte mer än vad som normalt redan finns i bostäder.
Kontentan är nog ändå att detta får ses som en mycket tveksam lösning. Risken med de extra skarvpunkterna överväger knappast fördelarna.
Bättre elverk har sånt inbyggd och det får man väl hoppas att de både duger och är godkända...
Just det där med mjuka respektive hårda kablar kan man ju lösa antingen genom att montera ett CEE-intag bredvid ett CEE-uttag och ansluta en halvmeter lång "skarvkabel" mellan dem, eller så använder man förskruvning och dragavlastning för att ansluta en halvmeter mjuk kabel + CEE-kabelkontakt till den fasta installationen. (Jämför hur man t.ex. ansluter en tvättmaskin utan stickpropp...).
En huvudbrytare precis invid CEE-intaget är nog en rätt bra idé, så att man inte råkar ut för att faserna får kontakt före nollan.
En huvudbrytare precis invid CEE-intaget är nog en rätt bra idé, så att man inte råkar ut för att faserna får kontakt före nollan.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Nu börjar det bli invecklat med en massa olika lösningar.
Märkligt när man kan ha en reserv kraft brytare som man bara vrider över placerad på lämpligt ställe som inte ens behöver vara vid el centralen så länge man bara märker upp centralen att det finns matning från 2 håll.
Sidan om reserv kraft brytaren sätter man start knappen till elverket.
Kostnaden är försumbar att göra det rätt om man är i det läget att man är beroende av el snabbt för då har man någon form av kritisk verksamhet som kräver el tex svinstallar är ett sånt ställe som måste ha el till fläktarna för att inte amoniak nivån ska bli farlig för människor och djur vilket kan gå fort.
I vanlig hem miljö finns det knappast något som kräver el den första timmen.
Själv har jag 1 ups som håller liv i telefoner, bredband och 1 dator i runt 12 timmar.
I källaren har jag en störrre ups som håller liv i ved pannan med tillhörande pumpar och rökgas fläkt men den kan även driva annat med om man så önskar.
Kniper det har jag ett litet elverk med.
Märkligt när man kan ha en reserv kraft brytare som man bara vrider över placerad på lämpligt ställe som inte ens behöver vara vid el centralen så länge man bara märker upp centralen att det finns matning från 2 håll.
Sidan om reserv kraft brytaren sätter man start knappen till elverket.
Kostnaden är försumbar att göra det rätt om man är i det läget att man är beroende av el snabbt för då har man någon form av kritisk verksamhet som kräver el tex svinstallar är ett sånt ställe som måste ha el till fläktarna för att inte amoniak nivån ska bli farlig för människor och djur vilket kan gå fort.
I vanlig hem miljö finns det knappast något som kräver el den första timmen.
Själv har jag 1 ups som håller liv i telefoner, bredband och 1 dator i runt 12 timmar.
I källaren har jag en störrre ups som håller liv i ved pannan med tillhörande pumpar och rökgas fläkt men den kan även driva annat med om man så önskar.
Kniper det har jag ett litet elverk med.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Beroende av att snabbt få på el kan tolkas på olika sätt.. Har man ett antal tonårstjejer hemma gör man bäst i att få igång strömmen till diverse tvprogram och internet....
Annars blir man hårt straffad ..
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det går utför med barn uppfostranHus-kvarna skrev:
Här är det bara att gilla läget för barnen med undantag för tösen med autism för hon blir rent hysterisk när strömen går för det förändrar hennes miljö drastiskt och snabbt men det är en del av handikappet.
Tonårs grabben blir inte glad när hans dator slocknar men för hans del är det bara att gilla läget typ.
Jag vill också ha sådana upser... Iofs har jag aldrig haft strömavbrott, men det är coolt =)
Har 2 små till servrarna i rackskåpet, varav den stora går till filservern med 8+ diskar i. Har testat att slå från den säkringen för att testa, upsen klickar några gånger sen dör datorn =( den är inte överbelastad, 2 av 5 lysdioder för belastnngsindikeringen lyser. Kanske är det de 2 biltema batterierna som inte orkar? Kanske går att montera 2 bilbatterier bredvid?
Hmm vad ot jag blev nu...
Har 2 små till servrarna i rackskåpet, varav den stora går till filservern med 8+ diskar i. Har testat att slå från den säkringen för att testa, upsen klickar några gånger sen dör datorn =( den är inte överbelastad, 2 av 5 lysdioder för belastnngsindikeringen lyser. Kanske är det de 2 biltema batterierna som inte orkar? Kanske går att montera 2 bilbatterier bredvid?
Hmm vad ot jag blev nu...
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Dom där små inbyggda batterierna i upserna brukar inte räcka till mycket mer än att göra en säker ner stängning.
min lilla ups har jag ytte batteri på 240 Ah och dom räcker ganska många timmar.
Här där jag bor har vi relativt ofta ström avbrott som iof inte brukar vara så långa.
min lilla ups har jag ytte batteri på 240 Ah och dom räcker ganska många timmar.
Här där jag bor har vi relativt ofta ström avbrott som iof inte brukar vara så långa.

