Det behövs en upprättning av termerna här!!
Nolla, PEN och skyddsjord är olika saker. Det är livsfarligt att prata om "nolla" när det antingen är PEN eller skyddsjord man menar.

Hus-kvarna skrev:
Precis, det är därför jag undrar om man kommer ifrån detta problem om man inte tar med nollan = skyddsjord från elverket? Jfb får ju sin "nolla = skyddsjord från rätt sida" eftersom att jorden kommer till rätt ställe och där blir jorden till nolla också?
Som bilden visar ska skyddsjord från elverket kopplas till jordtaget. Nollan ska givetvis kopplas till installationens nolla. Elverket kan i och för sig vara ett TN-C-system utan jordfelsövervakning - då separerar man PEN från elverket till skyddsjord och nolla.

En JFB kan matas från vilket håll, inget problem i själva JFBn. Problemet är att vid generatordrift har JFBn en PEN på lastsidan, dvs N-ledaren övergår någonstans till en PEN i nätet, och denna PEN har ett jordtag någonstans i nätet.

Om elverkets skyddsjord kommer från mittpunkten på generatorn så bildar dess jordtag en sluten krets förbi JFBn som kan lösa om markresistiviteten är tillräckligt låg.

Återigen, det enda korrekta är ett intag + reservkraftomkopplare, eget jordtag och anpassad jordfelsövervakning i elverket.

den omkopplaren var minsann oväntat dyr ja..

3600+moms.. = 4500 för skåpet, men man kanske kan dra momsen på fastigheten.

Det är ju som sagt en del speciella krav på en sådan omkopplare. Kan dom inte exakt, men har för mig att det skall vara fysiskt omöjligt att omkopplaren sluter i båda riktningarna samtidigt, ex. om kontakterna svetsar ihop. Och det skall alltså vara omöjligt oavsett hur brytaren går sönder. Dessutom höga krav på isolationsavstånd, om ditt reservagg får spel och skickar ut 3000V så skall det inte kunna hoppa över till linjen.

Det är krav som du inte kan uppfylla med enklare standardkomponenter.

Sant, men omkopplaren undantagen så är väl resten av grejorna rätt vanliga komponenter? Klart att det ska vara krav på den typen av brytare, inget snack om saken, tänkte bara inte på det.

Hoppas det inte blir så långvariga avbrott i vinter, har ju varken omkopplare eller elverk. Får köra med fotogenkaminen och den "naturliga frysen" i naturen om det är vinter. ;)

Hur fel/fult/regelvidrigt vore det om man helt enkelt "klipper" kabeln mellan fasadmätarskåp och elcentral och "i klippet" monterar ett par passande trefasdon?

Vid normal drift är dessa hopkopplade som om "man inte klippt kabeln". Behöver man köra på reservkraft delar man kopplingen och driver centralen från reservkraftaggregatet. Matande nät borde då bli tämligen betryggande skilt från den reservkraftsdrivna anläggningen.

Lite principiellt beskrivet men ni fattar säkert.

Alfredo skrev:
Hur fel/fult/regelvidrigt vore det om man helt enkelt "klipper" kabeln mellan fasadmätarskåp och elcentral och "i klippet" monterar ett par passande trefasdon?

Vid normal drift är dessa hopkopplade som om "man inte klippt kabeln". Behöver man köra på reservkraft delar man kopplingen och driver centralen från reservkraftaggregatet. Matande nät borde då bli tämligen betryggande skilt från den reservkraftsdrivna anläggningen.

Lite principiellt beskrivet men ni fattar säkert.
Bra exempel på total dum-snålhet!

Lägg ner alla märkliga tankar du har och beställ en elektriker som installerar en reserkraftbrytare.

Enkelt svar: Är du inte behörig elektriker så får du inte göra så. Är du behörig elektriker så varken får eller vill du göra så.

Just don't do it. Det är fel. När man jobbar med el så gör man rätt eller inte alls.

Rrrrr skrev:
Bra exempel på total dum-snålhet!

Lägg ner alla märkliga tankar du har och beställ en elektriker som installerar en reserkraftbrytare.
Men hallå, jag har inget behov av någon reservkraft, Jag ville bara veta om en något oortodox lösning var möjlig/tillåten och om inte, varför?

Troberg skrev:
Enkelt svar: Är du inte behörig elektriker så får du inte göra så. Är du behörig elektriker så varken får eller vill du göra så.

Just don't do it. Det är fel. När man jobbar med el så gör man rätt eller inte alls.
Som sagt, jag har inga sådana planer och jag är fullt medveten om att det krävs en behörig elektriker för att montera trefasdon.

Diverse mobila löningar/anläggningar (bodar/båtar mm) strömförsörjs väl på motsvarande sätt och jag undrade bara om det var möjligt/tillåtet att "driva ett hus" på samma sätt.

Om det nu inte är tillåtet skulle jag bara vilja veta varför.

Att det är en "konstig" och "dumsnål" lösning behöver ingen informera mig om. Det vet jag.

Det finns nog fler problem med en sådan lösning än vad jag kommer på här. MEN det mest uppenbara är att i punkten där du i så fall klipper/skarvar kabeln. Där finns det troligen inte separat nolla och jord utan en kombinerad, dvs. PEN ledare. En sådan får under inga omständigheter brytas, framförallt inte med något så simpelt som en kontakt som kan bli dålig.

OM Pen ledaren skulle få dålig kontakt, men faserna fortfarande vara i drift. så får du en situation i huset med slumpartad spänning i alla uttag mellan 0 och 400V, dina elprylar kommer att brinna, lampor exploderar osv, som i en dålig film. Dessutom så blir allt jordat i huset spänningsförande. Och detta detekteras sannolikt inte av jordfelsbrytaren.

Så det är en riktigt dålig lösning, fullkomligt livsfarlig.

Att Pen ledare även i fasta installationer går av eller får dålig kontakt händer då och då, det är ungefär det värsta elfel man kan råka ut för. Jag har pratat med folk som fått fly ut ur sina hus, TVn försvinner i ett rökmoln, kylskåpet pajar unde högljutt klagande, lampor exploderar under flykten genom regn av glaskärvor osv.

Det finns inga säkra oortodoxa lösningar.

Tidigt i den här tråden talades det även om kablar med hane i båda ändar, även att tillverka eller inneha en sådan kabel är extremt ansvarslöst, det är nästan omöjligt att kontrollera att den aldrig kommer i fel händer, hos någon som inte begriper vad det är, och hur farlig den är.

hempularen skrev:
det mest uppenbara är att i punkten där du i så fall klipper/skarvar kabeln. Där finns det troligen inte separat nolla och jord utan en kombinerad, dvs. PEN ledare. En sådan får under inga omständigheter brytas, framförallt inte med något så simpelt som en kontakt som kan bli dålig.
OK. Tack! Förstår argumentet fullkomligt.

Vet Du/någon hur man hanterar detta när man exempelvis strömförsörjer en båt från land? Har man bara enfasmatning eller nyttjar man andra tekniker för att skydda sig?

Återigen, jag är inte ute efter någon lösning på ett problem jag har, utan bara ute efter lite kunskap. Sorry om det börjar driva iväg för långt från TS originalfråga.

I båten, byggboden eller byggcentralen finns det en separat nolla. Det är en kabel med 5 ledare i stället för fyra som de flesta(?) har inkommande till huset.

Så kabeln ska altså klippas mellan mätarskåp och hus, där man har 5 ledare för att göra på ett säkert sätt ! :D Skojar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.