Ja, enligt rubrik. Jag som inte är sådär svinbekväm på höga höjder har väl inte haft för vana att inspektera taket varannan helg, tills alldeles nyss, när jag ser något fladdra i vinden längs kortsidan på huset. Jag har heller ingen erfarenhet av att lägga tak eller hur man ska och inte ska göra (var tvungen att googla för att ens förstå vad detta var...).

Vi köpte huset för ca 3 år sedan, taket ska vara bytt 2015... Behöver jag slänga på en presenning asap och ta in hantverkare till helgen?

Det ser nästan ut som att de lagt första raden pannor för lågt och sedan försökt "rädda" situationen med denna tätning? Det är södersidan som är drabbad, kanske inte heller någon överraskning? Jag vet inte.
Beskadigad taktätning på betongtakpannor som fladdrar i vinden, behov av reparation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i förgrunden i bild syns övergången mellan tak och en takkupa, det ser hemskt ut men det kanske får bli en annan tråd :rolleyes:

Är man vuxen (till ålderssiffran) och har lånat hus av banken, ja vem f-n behöver semesterplaner då? :D

Vilken form av feedback som helst tar jag ödmjukast emot!
 
Det där är helt fel. Självklart ska nockpannan överlappa pannan.

Måste vara någon riktig stjärna som lagt taket...

Med lite tur var de bättre på att lägga papp, i så fall
håller det väl tätt i alla fall. Dock ser det ut som om solen kommer åt pappen och då åldras den snabbare.

Kanske kan du få in en rad pannor till, eller så måste du justera läktavstånden - i så fall måste du ta ner pannorna... mycket jobb! Men jag hade velat kontrollera pappen om pannorna är lagda så där!
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Det där är helt fel. Självklart ska nockpannan överlappa pannan.

Måste vara någon riktig stjärna som lagt taket...

Med lite tur var de bättre på att lägga papp, i så fall
håller det väl tätt i alla fall. Dock ser det ut som om solen kommer åt pappen och då åldras den snabbare.

Kanske kan du få in en rad pannor till, eller så måste du justera läktavstånden - i så fall måste du ta ner pannorna... mycket jobb! Men jag hade velat kontrollera pappen om pannorna är lagda så där!
Tack @Tosse, du bekräftar i stort sett mina farhågor...
 
V
Ja det där ser varken rätt eller bra ut!
Göra om allt känns som ett jätte jobb, kanske skulle funka att lägga en vinklad plåt på varje sida under nockpannan och sen montera den igen? Kanske behöver man då höja nockbrädan något!
Nu är jag inte takläggare så någon annan kanske har en mer beprövad lösning?

Lycka till och posta gärna när det är klart!
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Hur gick det här?
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.