För DC kan man använda en diod men det funkar inte vid AC.
I allmänhet är det mindre problem med bryta AC då strömmen är noll hundra gånger i sekunden, men likväl om man bryter vid fel tidpunkt så blir det en överspänning som bränner tungelementet.

Men jag tycker det skulle vara mer hälsosamt om du gjorde manöverkretsen med 24 VAC då det är nere i en pumpgrop. Behövs ju inte kontaktor (som kan vara elak mot tungelementet) i manöverkretsen utan ett mindre relä räcker.

Protte

GK100: sannolikt hopsvetsade kontakter pga gnista
Liteavvarje: står i trådstart
Prototypen: ok, ska överväga 24 VAC.

L
Tackar
Vad jag förstår så är du inte helt borta på el
Varför hålla på med en massa som liknar elektronik , när det går , visserligen med lite knep och knåp , sätta in lite grejer som kan kopplas till dina reläer , som klara att smälla en 10A propp
utan att blinka , sen behöver du inte tänka på det mer

Vad är det för typ relä/kontaktor du har där K1, K2? Som Prototypen skriver kan det ju av elsäkerhetsskäl vara bra med 24 VAC men egentligen inget som hindrar att du kör som du gör. Med lite skyddskomponenter för en ringa slant ska du nog lyckas och de skadar inte heller vid 24 VAC bara välja varistor därefter.

Undvik om möjligt DC i den miljön ger minsta skada betydligt värre konsekvenser som ev inte märks alls vid AC.

Lite, 24 volts reläteknik är väl ingen elektronik.

Protte

Reläna är AEG SH04, med 230 VAC spole

Anledningen till nuvarande nivåströmställare är att de är små.

tommib
Men de går väl att köra 24VAC i dem ändå?
Jag tittade på detta och tänkte att det kan väl inte vara så att spolen i ett relä bränner ett tungelement men tydligen så...

En trafo för 24VAC kostar inte så mycket och ökar skyddsnivån avsevärt. Det trista är att du får byta reläer.

Angående den andra vippan så har jag full förståelse för att du inte vill ha en sådan. De är kass i trånga utrymmen. Jag har ett snarlikt problem i min pumpgrop men kör då istället en pump med inbyggd nivåvippa på sidan från biltema (som de verkar slutat sälja av någon anledning). Funkar finfint.

Nej Liteavvarje, jag är inte borta på el.. men ibland så har man hamnat lite utanför sin egen kompetens. Händer väl alla?

L
prototypen prototypen skrev:
Lite, 24 volts reläteknik är väl ingen elektronik.

Protte
Jag sa inte elektronik , jag sa liknar , vad drar man elektronik med 24VAC eller VDC och tar ner till lämplig nivå i efter följande elektronik

Byt ut k1 till ett elektroniskt relä.

L
W wsp skrev:
Nej Liteavvarje, jag är inte borta på el.. men ibland så har man hamnat lite utanför sin egen kompetens. Händer väl alla?
Bingo med att hamna lite utanför , det gör vi alla någon gång
Då är frågan hur du tänker och vill göra i ditt fall , fortsätta med någon form av kondingar och släckdioder eller fixa något som håller länge .
Alla här på forumet har sin speciella nisch i olika yrken och erfarenhet , då gäller för TS att ta åt sig olika varianter av åtgärd och välja därefter

Andreas: ok, för att få ned serieresistansen i spolen? Eller hur menar du?
Lite: behöver två givare på liten yta som fungerar året runt. Går att lösa på väldigt många sätt, ultraljud, induktivt, kapacitivt, flottör.. spelar ingen roll hur. Bara det funkar

Ett elektroniskt relä är en väldigt snäll last för din nivåswitch då den inte behöver driva någon spole och slipper transienter när reläet släpper.

Du kan även begränsa spänningen ner i brunnen då elektroniska reläer brukar ha en flexibel styrspänning typ 8-230V

Ska kolla! Tack

Du behöver 2 relän, ett för självhållningen i manöverkretsen och ett som drar K2.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.