Byggahus.se

Nivåströmställare går sönder

1. W
    Medlem · 236 inlägg

wsp

Medlem
  2. E
    Medlem · jämtland · 20 829 inlägg

elmont

Medlem
  3. W
    Medlem · 236 inlägg

wsp

Medlem
    Jo, jag har funderat på såna vippor. Men jag har ont om plats nere i brunnen

4. E

elmont

Medlem
  5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
  6. W
    Medlem · 236 inlägg

wsp

Medlem
    Bra förslag! Tyvärr har jag nyss köpt en ny pump för flera tusen. Som är avsedd för smutsvatten. Har en hel del sand i vattnet som en vanlig pump för renvatten inte klarar av ( har gjort slut på två såna redan)
    Så nuvarande pump måste fixa jobbet. Men måste lösa hur styrningen ska fixas

7. E

elmont

Medlem
    Det finns färdiga lösningar som fungerar utmärkt och inte använder vippor MEN då handlar det om pengar igen. Bra grejer kostar en slant men fungerar år ut och år in.

8. W
    Medlem · 236 inlägg

wsp

Medlem
    Ok, vad föreslår du?

9. E

elmont

Medlem
  10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    På vilket sätt går den sönder du skriver kortis är det samma som att den inte bryter kretsen? Man kan tänka sig att den enkla brytaren med sitt lilla tungelement skadas, svetsar ihop kontakten pga brytningen av spolen även om strömmen är låg dvs gnista pga induktiv krets.

Du skulle kunna testa med konventionell lösning 1A dvs transientskydd över spolen och för all del även kontakten som hängsle-livrem. Över spolen lämpligt med VDR varistor och över kontakten en RC-krets.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    HUr mycket tumme har du i handen

12. W
    Medlem · 236 inlägg

wsp

Medlem
    En rejäl tumme. Enligt mig själv

13. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 802 inlägg

prototypen

Medlem
    Jadu Lite, jag har en i var hand, men de sitter på rätt ställe....

GK 100 är inne på rätt spår, tungelement är känsliga för överspänning då de har mycket små kontaktgap.

Protte

14. W
    Medlem · 236 inlägg

wsp

Medlem
    Transientskydd över spolen? Trodde det va mer på DC. Men du kan ha rätt. Ska kolla lite på det

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur påverkas din stopp och start - givare i dag , är det små vippor eller anat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.