Hej!
Jag har nyligen lagt klinker i hallen och använt nivåskruvar. Riktigt bra system för att få det plant, men jag misstänker att jag haft lite för mycket fix vid vissa skruvar.

Problemet nu är att när jag ska slå bort nivåskruvarna så går många av dem av i samma höjd som klinkern, istället för strax under som det är tänkt. Försökt slå av dem i fogens riktning.
Närbild på klinkergolv med nivåskruv som brutits av jämnt med klinkerytan, vilket orsakar problem vid fogläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stövel trycker ner nivåskruvar på klinkergolv i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vissa lossnar som de ska, men majoriteten har gått av i höjd med klinkerytan. Jag behöver därför få bort dem eller kapa dem cirka 5 mm ned så att det finns plats för fog.

Jag har ett multiverktyg och funderar på om man försiktigt kan använda det för att skära bort plasten en bit ner i fogen. Det är i en hall, ingen golvvärme eller annat känsligt underlag.

Det jag är mest nojig för är om vibrationerna från multiverktyget kan påverka fixet eller klinkern negativt.

Är det någon som varit med om samma sak och har tips på hur man bäst löser detta? Alla erfarenheter uppskattas.

Tack på förhand!

• Gilla
Annelie Sandgren
  • Laddar…
Går bra att köra med multiverktyget.

Skär av de med en brytbladskniv.

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
M Mierola skrev:
Skär av de med en brytbladskniv.
Jepp lite hårda, så man får skära från 2 håll. Multi kan fräsa på plattan med och inte bra.

Jag tror jag använde en morakniv och en hammare.

Kan följa upp mig själv, körde försiktigt med multiverktyget vilket funkade fint, den var även bra att ta bort lite fix mellan vissa plattor. Men man behöver va duktigt försiktigt då jag förstår risken med den metoden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.