Byggahus.se

Nivåskillnad mellan laminat och klinkers.

1. H
    Medlem · Västra Götaland · 483 inlägg

hedde

Medlem
    Jag håller just nu på och bygger om våran nedervåning i vårat radhus. Den delen som jag bygger om bestod tidigare av ett gästrum och en stor avlång hall. Jag har nu rivit väggen mellan gästrummet och hallen och byggt upp en ny mindre vägg för att bara göra en liten hall precis innanför dörren, på så sätt så blir resten av den gamla hallen en del av det gamla gästrummet som nu då blir vardagsrum.
    I den ny hallen så skall jag dra bort de två gamla plastmattorna för att sedan lägga golvgips och sedan sätta klinkers på det. I det nya vardagsrummet så skall jag lägga ett Pergo golv.
    Min fråga är nu: Jag hade först tänkt ta bort plastmattorna i den gamla hallen och gästrummet, men funderar nu istället på att skära bort en del små lösa "flikar" av den översta plastmattan och sedan lägga pergo golvet ovanpå dessa för att slippa att det blir en nivåskillnad mellan hallen och vardagsrummet på 13mm beroende på golvgipset.
    Saken är bara den att det på sina ställen saknas matta överhuvudtaget, bl.a. där det tidigare stått garderober och där den gamla väggen stog. Kan jag på något smart sätt fixa så att det blir samma nivå även där? Eller skall jag dra mattorna och lägga golvet på det goa "kamelhåret" som blir kvar och således acceptera att det blir en nivåskillnad?

Ursäkta att det blev onödigt långt kanske. :)

/hedde

2. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Re: Nivåskillnad mellan laminat och klinkers.

Nivåskillnad är inga problem......till det finns det snygga och härligt dyra mässingslister att köpa :)

3. H

hedde

Medlem

Så du skulle rekommendera att jag drog bort de två mattorna istället?

/hedde

4. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Är de inte bara å köpa nåt lagomt tjock å lägga där de fattas??
    Typ masonit, finns ju ett gäng tjocklekar.

5. H

hedde

Medlem

Ja, det var något sådant jag funderade på. Masonit är ju dessutom enkelt att "pussla" med o få till lagoma storlekar.

/hedde

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.