Har lagt golv och ska sätta in en nivålist på 15mm men funderar på hur man "bör" göra vid dörrfodret vid listens båda ändar.
Skulle ni sågat av under röda strecket och behållit listen intakt eller skulle ni sågat ur listen så den passar in runt dörrfodret enligt gult streck?
Skulle ni sågat av under röda strecket och behållit listen intakt eller skulle ni sågat ur listen så den passar in runt dörrfodret enligt gult streck?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag skulle sågat av karmen istället för listen.
Reagerar på att du däremot har nivåskillnaden en bra bit från dina markeringar och förstår inte varför du ska sätta list där du markerat ?
Dessutom verkar du ha lagt parkettgolvet kloss emot karmen utan rörelsefog ?
Personligen skulle jag sågat till en ekbit och fällt in som nivålist istället för att använda metalllist om det är detta du tänkt göra.
Reagerar på att du däremot har nivåskillnaden en bra bit från dina markeringar och förstår inte varför du ska sätta list där du markerat ?
Personligen skulle jag sågat till en ekbit och fällt in som nivålist istället för att använda metalllist om det är detta du tänkt göra.
Det är golvläggare som lagt och mot vägg är det ca 5mm iallafall. Du menar det borde varit det vid hörnet på bilden med i sidled?Paul-Staffanstorp skrev:Jag skulle sågat av karmen istället för listen.
Personligen skulle jag sågat till en ekbit och fällt in som nivålist istället för att använda metalllist om det är detta du tänkt göra.![]()
Har beställt tarkett eklist som är så bred att den täcker nyansskillnaden därav ska den förbi där
Öhh listen är ju 12mm så det låter ju väldigt orimligt. Då skulle det ju glipa överallt vintertid när det krymper lite. :SPaul-Staffanstorp skrev:
Golvläggaren hade lagt detta golv precis innan på andra ställen men jag fotade där han lämnat kanske 2-3mm bara för det såg tajt ut. Antar man har någon form av garanti på vita jobb gällande golvläggning med.
Vad sker om det är för tajt mot vägg? Börjar golvet bukta? Det är 14mm tjock.
Jag har ett lamellparkettgolv vilket verkar mindre känsligt för fuktighet och temp.
Lamellparkett.
Har ett slitskikt av hårdträ och en kärna av tvärgående trälameller. konstruktionen gör att golvet påverkas mindre av klimatförändringar, såsom varierande luftfuktighet och temperatur. Golvet är enkelt att lägga och oftast slipbart.
Redigerat:
Klicka här för att svara