Nu är det så lyckligt att jag är i USA, och har fortfarande lite plats i resväskan, man kanske skulle köpa nåt i verktygsväg, växelkursen är ganska behaglig för tillfället.
Har letat runt en del, men det finns så mycket att välja på så man blir lätt snurrig. Dessutom behöver jag inte något verktyg just nu, men det sista ska inte kunna stoppa mej 8-).

Dock känns det lite fel att köpa en batterimaskin med NiCad batterier idag, litiumbatterier är ju så mycket bättre.
Häromdan stod jag på Loves och fingrade på en Hitachi skruvdragare, den var vackert grön, två mekaniska växlar, många steg på momentringen, två 12 v NiCad batterier, laddare och fem bits, för det facila priset $ 65. Det fanns i och för sig minst 25 ytterligare modeller, men den här Hitachin kändes väldigt gedigen. Ska man slå till ? och förpassa budget dragaren jag har hemma till återvinningen ? Det som jag mest tvekar över är som sagt NiCad batterierna, men på Loves och på flera andra ställen jag besökt så har de flesta batterimaskinerna NiCad celler, litium batterier finns oftast i de högre prisklasserna, metallhydridbatterier tror jag inte jag sett över huvud taget.

Jag köpte precis den dragaren när jag var i USA för snart två år sedan, jag fick även en lampa som varit mycket användbar på köpet. Då kostade den $65, var nedsatt till $39 och så fick jag någon kampanjkupong i butiken så jag tror jag pröjsade typ $29... Men även om den kostat $65 hade den verkligen varit värd sitt pris! Jag tycker det är en fantastiskt bra skruvdragare!

Nackdelen är att den inte är så superstark, men jag har även en Bosch 12v som så sent som i förrgår visade sig vara starkare än den besökare snickarens festool. (Ja, sämre på annat men stark).

Jag hade inte tvekat om du vill ha en liten smidig dragare som är perfekt till mindre jobb, låååånga skruv kan den få problem med och det suger bra med batteri, men alla andra jobb fixar den kanon!

Det brukar finnas modernare batterier på tillbehörshyllan (jag handlar på Home Depot, ungefär samma some Lowe's). Med maskinerna följer det tyvärr oftast NiCad trots att samma maskiner säljs med metallhydrid i europa.

Antagligen beror detta förhållande på striktare miljökrav i europa kombinerat med den enorma prispressen i USA där konsumenterna i första hand tittar på prislappen och i andra hand på prestanda.

Jag tycker att köpa NiCd idag är helt förkastligt med tanke på miljöpåverkan. Visst kan man spara lite, men pengar är faktiskt inte allt.

Dessutom är det ju lite krångligt med självurladdning och minneseffekt i batterierna.

B
Satsa på Li-jon, det har du igen. Eftersom de inte har haft de straffavgifterna som länge funnits i sverige på NiCd så har de gått direkt på Li-jon istället.

Lite blandade svar, men det kanske blir en Li-jon maskin ändå, Lowes hade en Skil med Li-jon för ungefär samma pengar.
Nåja, jag kan hålla på hela lördan och shoppa maskiner 8-), och man har generellt väldigt generösa öppettider, t.ex. 06 - 21.

Redigerat:
Låter bra. Jag tror det var på Lowes jag köpte min, då hade de någon form av kupong som man fick om man handlade för över typ $40. Den var värd $10. Eftersom jag inte skulle tillbaka inom överskådlig framtid så dealade jag med en kille som stod före mig i kön. Han handlade, jag fick hans kupong och när jag hade utnyttjat hans kupong så fick han min att använda nästa gång :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.