1 491 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
NIBE1145 bergvärme utledningstemp vs returtemp
Halloj forumet!
Ni som har vattenburen golvvärme vad har ni för temp på vattnet som går från pumpen (det uppvärmda) och vilken temp har retur-vattnet (det som kommer från rummen).
Fick just höra att min värden lät sjukt bra. Dvs jag har nästan ingen skillnad i temp på de vatten som lämnar värmepannan för att gå till resp rum och det som kommer tillbaka. Personen jag pratade med hade närmare 15 graders skillnad. Vad har ni andra och hur ska det vara?
Ni som har vattenburen golvvärme vad har ni för temp på vattnet som går från pumpen (det uppvärmda) och vilken temp har retur-vattnet (det som kommer från rummen).
Fick just höra att min värden lät sjukt bra. Dvs jag har nästan ingen skillnad i temp på de vatten som lämnar värmepannan för att gå till resp rum och det som kommer tillbaka. Personen jag pratade med hade närmare 15 graders skillnad. Vad har ni andra och hur ska det vara?
Golvvärme i betongbjälklag säger man kan klara sig med max 35 °C framledningstemperatur när det är som allra kallast på året, DVUT. För Stockholmsområdet är DVUT runt -16,5 °C. Returtemperaturen ligger kanske då fem grader under framledningstemperaturen. Man vill att golvvärmen ska vara jämn över hela golvytan så temperaturskillnaden fram-retur bör inte vara för stor.
och vad blir returen då? i celcius?J Josth skrev:Golvvärme i betongbjälklag säger man kan klara sig med max 35 °C framledningstemperatur när det är som allra kallast på året, DVUT. För Stockholmsområdet är DVUT runt -16,5 °C. Returtemperaturen ligger kanske då fem grader under framledningstemperaturen. Man vill att golvvärmen ska vara jämn över hela golvytan så temperaturskillnaden fram-retur bör inte vara för stor.
Sjukt bra? Bra för vad då?K Karriärmamman skrev:
Diffen på in och ut styrs av hastigheten på cirkulationspumpen.
Med hög hastighet får du mindre diff men också en värmepump som arbetar mindre effektivt. Du bör sänka farten ett snäpp.
Din kompis däremot, han bör öka farten på cirkulationspumpen eftersom en så stor diff leder till kalla golv (bara början på slingan är varm).
….så ni har båda två ”dålig” tempdiff.
Sikta på 3-5graders diff så blir komforten bra, Ett par grader till om du vill optimera effektiviteten på värmepumpen.
Klicka här för att svara