Hej!

Vi flyttade under hösten in i ett litet kedjehus på ca 105 kvm. Huset är nyligen renoverat och ett vattenburet system är installerat och alla el element utbytta. I dagsläget värms huset med nibe pumpen som är varmvattenberedare med elpatron samt en luft/luftvärmepump. Nibe pumpen går att komplettera med utomhusdel för att få luft/vatten istället. De tidigare ägarna gjorde dock inte detta utan har kört med luftvärmepumpen som huvudsaklig uppvärmning och sedan haft nibepumpen som komplement. Då deras förbrukning har varit ca 14000 kwh per år så har dom inte tyckt det varit värt att köpa utomhusdelen än. Vi får se hur vi ska göra. Får väl köra så här något år och sen utvärdera. Nu till min fråga. Hur använder jag dessa två uppvärmningskällor på mest ekonomiska sätt. Ska jag dunka på 21-22 grader på luftvärmepumpen dygnet runt och ställa nibepumpen på typ 17 grader som stöd? Luftvärmepumpen når alla rum då dörrarna är öppna. Hur hade ni gjort?

Vi har en gammal IVT frånluftspump till vattenburet golvärme och en LLVP i 1,5 vånings hus. Det vi tycker funkar bäst är att köra LLVP på 22grader och sen sänkt värmekurvan med hälften till golvvärmen.

Vi gjorde så för att främst skippa elelemänten på övervåningen. Men efter höga priser 2022 så testa vi att låta LLVP ta störe delen av värmen. Så ni får testa er fram vad som funkar bäst för er.

Vi har 150kvm och förbrukning på 9800kwh/år (SPA pool uppvärmer 6månader och 10c under vintern). Dock i Skåne.

LLVP fungerar utmärkt som AC, så kanske något gamla ägaren efterfråga.

Man kan ju inte ta bort alla innerdörrar i huset. Toaletter, badrum, sovrum och tvättstuga behöver man kunna stänga dörren till. Sätt ner termostaterna till t.ex. 15 grader i alla andra rum som nås av värmen från luftvärmepumpen så blir det säkert bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.