4 913 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Nibe vvm 325 larm återkommande högtryck och temperaturbegränsarlarm
Hej
Igår hade vi strömavbrott och efter det så har allt gått snett.
Vi har ett luft vatten uppvärmningssystem i huset (Nibe). Efter strömavbrottet fick vi två larm återkommande högtryck och temperaturbegränsarlarm, jag har även märkt att trycket har sjunkit nästan till 0.
Jag kvitterade bort larmen och återställde temperatur begränsaren, efter det fyllde jag på trycket i pannan, det började lysa grönt i pannan och jag trodde att problemet var löst.
Tyvärr så var det inte det. Den automatiska luftningen började läcka vatten och trycket började sjunka igen, efter typ 30 minuter fick jag samma larm.
Är det någon som har haft samma problem? Kan problemet sitta i avluftningsventilen?
Igår hade vi strömavbrott och efter det så har allt gått snett.
Vi har ett luft vatten uppvärmningssystem i huset (Nibe). Efter strömavbrottet fick vi två larm återkommande högtryck och temperaturbegränsarlarm, jag har även märkt att trycket har sjunkit nästan till 0.
Jag kvitterade bort larmen och återställde temperatur begränsaren, efter det fyllde jag på trycket i pannan, det började lysa grönt i pannan och jag trodde att problemet var löst.
Tyvärr så var det inte det. Den automatiska luftningen började läcka vatten och trycket började sjunka igen, efter typ 30 minuter fick jag samma larm.
Är det någon som har haft samma problem? Kan problemet sitta i avluftningsventilen?
Tack för svaret. Jag drog in det så mycket det går men den läcker fortfarande.
OK men var läcker den. på undersidan eller, en del har en backventil monterade under sig för att kunna byta utan att tömma vatten, men ser inte att vara någon hos dig. Enkelt att byta, finns en variant på K-rauta som har en backventil och lika som din. Dom ska alltid vara stängda efter att dom varit i drift några dygn, avluftning görs kanske bara ett par gånger om året och öppnas då, annars stängd. Det ser även ut som att det är en 15 mm gänga på din och den som köps ska då ha samma dim. Troligtvis får du stänga av allt och tappa ur trycket till noll, lite lin och pasta på gängan före och en tumme på hålet brukar gå bra, inget tryck där. kan komma lite vatten men inga mängder. bara skruva bort och dit med den nya lite snabbt.
Tack för tipset, jag ska prova att byta den imorgon, så får vi se om det löser problemet.
Klicka här för att svara