Någon som vet om man kan integrera en Nibe via KNX? Deras Uplink finns ju, men det känns lite som att gå över ån efter vatten om man kan styra funktioner lokalt. Om man dessutom vill sy ihop det med andra automationsplattformar så vill i alla fall jag helst undvika leverantörernas egna appar.
Ja det ser så ut faktiskt. Har ingen koll på Modbus, men det verkar vara inbyggt (över TCP/IP) från fabrik. Då skulle jag egentligen kunna skippa KNX för den delen och använda Modbus-tillägget direkt till OpenHAB istället.jbr skrev:
Ja med Modbus över TCP/IP blir det ju enklare.krillek skrev:
Se'n är det väl egentligen bara en fråga om hur många "plattformar" man vill ha i sitt system.
För visualisering etc. spelar det inte så stor roll men om man även börjar styra/kontrollera mera kritiska funktioner kanske man ska överväga att lyfta in det i KNX (till lämplig logikmodul).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Spännande!
Vad finns det för möjligheter med S-serien och styrning via Modbus? Kan man ställa in önskad rumstemperatur? Kan man använda sig av tempgivare i KNX-systemet och skicka till värmepumpen för att slippa sätta upp en separat rumsgivare för värmepumpen?
Med F-serien så kunde man inte styra så mycket utan det var mer att man kunde läsa ut temperaturer m.m.
//Patrik
Vad finns det för möjligheter med S-serien och styrning via Modbus? Kan man ställa in önskad rumstemperatur? Kan man använda sig av tempgivare i KNX-systemet och skicka till värmepumpen för att slippa sätta upp en separat rumsgivare för värmepumpen?
Med F-serien så kunde man inte styra så mycket utan det var mer att man kunde läsa ut temperaturer m.m.
//Patrik
Nu var det ett tag sen jag pillade med det här men du kan göra väldigt mycket via modbus. Börja med att läsa ut registerdokumentationen på ett USB-minne sm du kopplar in i pumpen. Du får ut en .csv-fil som du importerar till Excel. Om du filtrerar på MODBUS_HOLDING_REGISTER så ser du alla register som du kan skriva till. I exemplet nedan så ser du exempelvis register 30 som hanterar förskjutning av värmekurvan och då är det bara att koppla det mot en "parameter" i den automationslösning och användargränssnitt du använder.Patrik_Hed skrev:
Spännande!
Vad finns det för möjligheter med S-serien och styrning via Modbus? Kan man ställa in önskad rumstemperatur? Kan man använda sig av tempgivare i KNX-systemet och skicka till värmepumpen för att slippa sätta upp en separat rumsgivare för värmepumpen?
Med F-serien så kunde man inte styra så mycket utan det var mer att man kunde läsa ut temperaturer m.m.
//Patrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ah, men toppen! 👌👌krillek skrev:
Nu var det ett tag sen jag pillade med det här men du kan göra väldigt mycket via modbus. Börja med att läsa ut registerdokumentationen på ett USB-minne sm du kopplar in i pumpen. Du får ut en .csv-fil som du importerar till Excel. Om du filtrerar på MODBUS_HOLDING_REGISTER så ser du alla register som du kan skriva till. I exemplet nedan så ser du exempelvis register 30 som hanterar förskjutning av värmekurvan och då är det bara att koppla det mot en "parameter" i den automationslösning och användargränssnitt du använder.
[bild]
Är det inbyggd Modbus TCP/IP eller behöver man köpa till en enhet som med F-serien?
//Patrik
Modbus TCP/IP över WiFi följer garanterat med som standard, men jag är osäker på om trådat nätverk/RJ45 gör det. Jag var tydlig vid förfrågan att jag ville ha det (lever efter principen att prylar man inte flyttar runt ska ha fast nätverksanslutning) och det var inga problem.Patrik_Hed skrev:
Klicka här för att svara
