J jonaserik skrev:
TS har nog kopplat loss från tråden, den vart lite för kompliserad av alla inlägg ( 95 st före oss ) och en del inte relevanta får frågan. Men hen kanske kommer tillbaka med info om vad det var.
Jag har fått väldigt mycket hjälp av den här tråden och kommer absolut återkomma vad som blir resultatet. Det är lite detektivarbete.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
E EmelieW skrev:
Ska testa detta och se. Borde det inte märkas när man spolar vatten ur kranen? Om det är felkopplade kommer det då inte varmt vatten ur kranen fast det ska vara kallt? Enligt återförsäljaren så kommer felmeddelande upp om den skulle vara felkopplade.
Nej

Den är felkopplad till värmepump. alltså varmvatten är kopplad på tankbotten och kalvvatten till högst upp på tank. Värmen stiger ju uppåt och därför det ta slut varmvattnet så snabbt eftersom du ta varmvatten från tankbotten och det ta ca 15 min innan kallvatten hamnar där.

Kolla enligt bild om XL3 och XL4 stämmer

• Schematisk illustration av värmepump med märkta anslutningar, XL3 och XL4 identifierade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lassiter skrev:
L Lassiter skrev:
L Lassiter skrev:
L Lassiter skrev:
L Lassiter skrev:
Det är nog du som fattar nada!
Jag installerar flera såna på ett år och vet hur den fungerar.
L Lassiter skrev:
Svårt att identifiera då vi inte har lika många rör.

E EmelieW skrev:
Det är dom 2 som sitter i mitten.

L Lassiter skrev:
Det är dom 2 som sitter i mitten.
Den som jag identifierar som XL4 blir varm när jag spolar varmvatten.

Mera foton på uppsidan VP alla rör , om VV finns där så r det säkert märkt med VV och KV.. OM rör för VV/KV inte finns på uppsidan så är dom på undersidan VP , kanske du måste lossa fronten då , foto hur det ser ut , finns även märkning VV/KV där med.

Edit du var lite snabbare

J jonaserik skrev:
Ja men vad visar den för temp som max på VV, att starta vid 47 C är en sak men vad stoppar den på.
Det är nog inställd maxtemperaturen på 47 grader, Det finns visa Nibefrånluftsvärmepumpar som är ställda på så lågt som 40 grader. Då han har mer ett större varmvatten behov så behöver det ändras i manualen. Vilket dem som installerade inte har anpassat efter deras behov. Så be firman komma och ställa in efter era behov.

Sedan har de troligen ställt in varje eller varannan vecka att tempen ska gå upp i närmare 60 grader. Som numera är rekommendationen för att inte få bakterier i ledningarna. Sedan finns det även Nibe frånluftsvärmepumpar som först ger värmebehovet före varmvattten behovet en viss tid. Men det kan också ställas om.

Äldre modeller hade bara en knapp för att höja varmvattnet till 55 grader. Men den här har mer lull som man egentligen inte har så stor nytta av. Som att eltillförseln kan baseras efter priset på elmarknaden. Att styra den via en app på telefon kan vara bra. Och det kanske går lättare att där höja värmen på varmvattnet.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Mera foton på uppsidan VP alla rör , om VV finns där så r det säkert märkt med VV och KV.. OM rör för VV/KV inte finns på uppsidan så är dom på undersidan VP , kanske du måste lossa fronten då , foto hur det ser ut , finns även märkning VV/KV där med.

Edit du var lite snabbare
Jag tror jag får ta hit installatören igen och be dem gå igenom allt detta.

S slurppe99 skrev:
Det är nog inställd maxtemperaturen på 47 grader, Det finns visa Nibe som är ställda på så lågt som 42 grader. Då han har mer ett normalt varmvatten behov så behöver det ändras i manualen. Vilket dem som installerade inte har anpassat efter deras behov.

Sedan har de troligen ställt in varje eller varannan vecka att tempen ska gå upp i närmare 60 grader. Som numera är rekommendationen för att inte få bakterier i ledningarna.

Äldre modeller hade bara en knapp för att höja varmvattnet till 55 grader. Men den här har mer lull som man egentligen inte har så stor nytta av. Som att eltillförseln baseras efter priset på elmarknaden. Att styra den via en app på telefon kan vara bra. Och det kanske går lättare att där höja värmen på varmvattnet.
Den starta på 52-54 grader när man börjar duscha. Ska börja värma vid 47 grader men droppar till 31 grader om man fortsätter spola. Man ser att den börjar värma enligt installatören vid 47 grader men inte tillräckligt eftersom temperaturen sjunker.

E EmelieW skrev:
Jag tror jag får ta hit installatören igen och be dem gå igenom allt detta.
Det kan inte vara så svårt...

E EmelieW skrev:
Som vi förstod det så skulle det inte vara några problem att fylla ett normal badkar och sedan duscha eftersom värmepumpen skulle värma och pytsa in vatten vartefter.
Nja, det är nog på gränsen. Det beror lite på hur länge man ligger och drar i badet innan dusch. Jag skulle helt klart aktivera "extra varmvatten" innan fyllning av badkar, om inte extra beredare finns installerad.
Sen klarar värmepumpen inte att värma vattnet i samma takt som man spolar ut det så förr eller senare tar det slut och behöver laddas upp igen.
Tycker dock att det sjunker lite lågt ner i temp ändå, även om 15 minuter är en relativt lång dusch.
Jag hade som sagt först kollat så att anslutningarna för varmt och kallt inte är skiftade.
Är det rätt där, så är steg 2 att logga värmepumpen för att se hur den jobbar, och vad som händer.
Jag gör så ibland när det är svårtydda fel. Man kan läsa ur ganska mycket ur loggen.

• Gilla
EmelieW
  • Laddar…
E EmelieW skrev:
Den starta på 52-54 grader när man börjar duscha. Ska börja värma vid 47 grader men droppar till 31 grader om man fortsätter spola. Man ser att den börjar värma enligt installatören vid 47 grader men inte tillräckligt eftersom temperaturen sjunker.
Du har återkommit till det några gånger, så för att förtydliga: Det beteendet är inte på något sätt fel, onormalt eller konstigt, det är precis så det förväntas fungera.
Din installatör kanske är bra på att montera rör, men verkar inte ha jättebra koll på det teoretiska så jag tycker du ska försöka sätta dig in i pumpen själv. (Det är bra för andra optimeringar också, när en firma installerar en VP så finns inte tid att optimera alla inställningar för det specifika huset, utan man gör det "ungefär rätt".)

Det finns två troliga orsaker till att varmvattnet tar slut fort och båda har nämnts flera gånger. (Återigen - glöm effekten när du gör den första felsökningen, den avgör hur snabbt VP är redo för nästa dusch, men i ganska liten utsträckning hur långt varmvattnet räcker.)

Den ena är att ni helt enkelt duschar vädigt länge och med högt flöde. Då kan ni inte göra så mycket mer med VP än att höja tanktemperaturen. Alternativen är att byta till snålspolande munstycke, ändra duschvanor eller komplettera med ytterligare tank.

Det andra är att rören är förväxlade. (Och nej, man märker inte att det "kommer fel" i rören vid duschen, utan man får kolla vid VP och det verkar du ju ha gjort nu.) När det är rätt kopplat (kallvatten in i botten och varmvatten ut i toppen) så flyter det varma vattnet ovanpå det kalla. Då kan du i princip duscha tills hela behållaren fyllts med kallvatten innan det blir kallt i duschen. Om det är felkopplat så blandas vattnet om och blir gradvis kallare, då upplever du att varmvattnet "börjar ta slut" när temperaturen i tanken går under den temperatur du har på duschvattnet.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
För referens, här är ett exempel på vad man kan läsa ut i min logg (1255f-6) vid ett tillfälle när jag duschat:
T = 0 minuter, topp = 48,4 grader, laddning = 46,2 grader. Man kan se att det är ungefär här jag börjar duscha eftersom man ser i loggen att laddningstemperaturen börjar sjunka.
T = 4,5, topp = 48,2, laddning = 43,4. Värmepumpen börjar göra varmvatten. Kompressorn går på låg frekvens.
T = 7, topp = 48,0, laddning = 36,0. Värmepumpen har märkt att det är ett större varmvattenuttag och varvar upp till hög effekt.
T = 9,5, topp = 47,9, laddning = 31,1. Här kan man se att jag slutar duscha eftersom laddningstemperaturen inte längre sjunker.
T = 23, topp = 49,1, laddning = 43,4. Värmepumpen märker att den börjar komma i kapp och börjar varva ner.
T = 47, topp = 52,6, laddning = 51,0. Tanken är "fulladdad" och VP slutar göra varmvatten.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
Snailman
E EmelieW skrev:

XL6 och XL7 kan vara nedvinklade till sidan, antingen höger eller vänster sida, de är även extra isolerade, vanligtvis svart isolering i hela sin längd, dessa går sedan till borrhålet.

Kontrollera sedan om du kan följa rör från vattenmätaren (inkommande kallvatten till huset) hela vägen till rör XL3 på värmepumpen så det är rätt kopplat.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.