54 652 läst ·
226 svar
55k läst
226 svar
Nibe S 1255 1,5-6 kW går ej att duscha mer än 15 min
Vi har 20A som huvudräkning. Betyder det att vi måste byta hela proppskåpet om vi vill att maskinen ska ge allt?D rob_t_j72 skrev:Tittade precis på specen för pumpen och det är 1-fas. Det verkar som om tillsatselen också går på en fas?? Max 4,5 kW och 19,6A som det står i dokumentet på s. 26.
Antar att ditt hus har 25A som huvudsäkring in för att kunna utnyttja pumpen om elpatron och pumpen går på samma fas. Men har pumpen en fas helt för sig själv i huset? Annars är risken att det blir snedbelastning på faserna känns det som...
Om ni däremot har 20A som huvudsäkring så kan inte maskinen ge allt.
[länk]
Detta måste jag helt klart kolla med installatören.B Bigfoot skrev:Om det är samma som på den äldre F-serien så är kompressorn enfas på den minsta 1,5-6kW, tillskottet är nog trefas. Själv har jag 16A huvudsäkringar och det fungerar bra förutsatt att man har strömkännarna installerade så att VP lugnar ner sig när man drar igång andra storförbrukare. Men det kan ju vara bra att tänka till vilken fas man lägger kompressorn på när man installerar den, trefas hade varit bättre.
Det är till 100% en 3-fas maskin. Något annat säljs knappt i Sverige, när det handlar om Nibe. Dessutom är kompressorn trefasig även på 1-fasmaskinen. 3-fas till kompressorn simuleras av invertern på 1255.D rob_t_j72 skrev:
Max tillskottseffekt är 6,5 kW
Här finns elschema till alla modeller, 1x230V, 3x230V samt 3X400V
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/28088/531990-1.pdf
Redigerat:
Nej, värmepumpen ska avsäkras med 16A, så det är normalt inga problem med 20A huvudsäkringar. Har man dessutom effektvakten installerad så är det definitivt inga problem.E EmelieW skrev:
Om värmepumpen begränsas av högt ellutag så får man ett meddelande i displayen.
Vi har den inställd på stor men jag tycker inte det blev någon skillnad gentemot smart control gällande hur länge varmvattnet räcker. Den har ju också samma temp i varmvattenberedaren som innan.G Gaston11 skrev:EmelieW
Prova höja varmvatten.
MENY 2.1 - MER VARMVATTEN Inställningsområde: 3, 6 och 12 timmar, samt lägena "Från" och "Engångshöjning" Vid tillfälligt ökat varmvattenbehov kan du i denna meny välja en höjning av varmvattentemperaturenunder valbar tid. TÄNK PÅ! Om behovsläge "Stort" är valt i meny 2.2 kan ingen ytterligare höjning göras. Funktionen aktiveras direkt när en tidsperiod väljs. Till höger visas återstående tid för den valda inställningen. När tiden gått ut återgår S1255 till inställt behovsläge. Välj "Från" för att stänga av "Mer varmvatten". MENY 2.2 - VARMVATTENBEHOV Alternativ: Smart control, Litet, Medel, Stort Skillnaden mellan de valbara lägena är temperaturen på tappvarmvattnet. Högre temperatur gör att varmvattnet räcker längre. Smart control: Med Smart control aktiverat lär sig S1255 kontinuerligt tidigare varmvattenförbrukning och anpassar på så vis temperaturen i varmvattenberedaren för minimalenergiförbrukning. Är varmvattenbehovet större finns en viss ytterligare mängd varmvatten att tillgå. Litet: Detta läge ger mindre varmvatten med lägre temperatur än de övriga alternativen. Detta läge kan användas i mindre hushåll med litet varmvattenbehov. Medel: Normalläget ger en större mängd varmvatten och passar de flesta hushåll. Stort: Detta läge ger störst mängd varmvatten med högre temperatur än de övriga alternativen. I detta läge kan elpatronen delvis användas för att värma varmvattnet. I detta läge är varmvattendrift prioriterat.
[länk]
Sidan: 43.
Den var bra! Har aldrig sett det förut.G Gaston11 skrev:
- Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla legionellabakterier dött.
- Vid 60 grader dör bakterierna på omkring tio minuter.
Ok, det finns lite infoE EmelieW skrev:
• Stor varmvattenåtgång.
– Vänta tills varmvattnet hunnit värmas upp. Tillfälligt ökad varmvattenkapacitet kan aktiveras i hemskärm " Varmvatten" eller i meny 2.1.
• För låg varmvatteninställning. – Gå in i meny 2.2 och välj ett högre behovsläge.
• Lågvarmvattentillgång med"Smart Control"-funktionen aktiv. – Om varmvattenåtgången varit låg under en längre tid, kommer det produceras mindre varmvatten än normalt. Aktivera " Mer varmvatten" i meny 2.1.
Om det inte hjälper och försök sänka kran från duschblandare att göra snål vattenförbrukning.
OT kanske, men vem duschar i 15 min? 
Idag söndag kl 22:18 jag går ner och kolla Daikin display står 54 grader varmvattenberedare. Kl 22:20 på min klockan och starta full öppen kran med hög vattenförbrukning på dusch fram till kl 22:35 står 48 grader i 15 minuter och fortsätt kl 22:40 står 42 grader i 20 minuter och sen tillbaka gå upp till badrum och känna igen dusch är fortfarande varmt som vanligt. Inga problem för min Daikin värmepump och är 180 liter varmvattenberedare 

Redigerat:
Så fungerar när det är rätt kopplad nu har trådstartarens värmepump kopplad fel.G Gaston11 skrev:Idag söndag kl 22:18 jag går ner och kolla Daikin display står 54 grader varmvatenberedare. Kl 22:20 på min klockan och starta full kran på dusch fram till kl 22:35 står 48 grader i 15 minuter och fortsätt kl 22:40 står 42 grader i 20 minuter och sen tillbaka gå upp till badrum och känna igen dusch är fortfarande varmt som vanligt. Inga problem för min Daikin värmepump och är 180 liter varmvattenberedare![]()
Medlem
· Gävleborgs Län
· 88 inlägg
under förutsättning att legionellan inte gömmer sig i biohud, blindrör eller bådadera. Har man VVC bör man stadigt ha mellan 50 och 55 i hela VVC-slingan.L LaoLars skrev:
Jag stänger av dusch kran kl 22:41 just ner 1 grad är 41 grader. 43 grader har ställdon startat till VVB ca kl 22:39. Kl 23:05 står 38 grader varmvattenberedare och ställdon ändra automatisk till VVB och Elpatron 0 kW och Kompressor På. Kl 23:23 klart står 48 grader och ställdon ändra automatisk till Rumsvärme och Elpatron 0 kW och Kompressor På. Varit ladda varmvattenberedare väntetid 44 minuter enbart kompressor varit från 38 till 48 grader efter varit dusch mycket vatten därför. 
Redigerat: