54 652 läst ·
226 svar
55k läst
226 svar
Nibe S 1255 1,5-6 kW går ej att duscha mer än 15 min
Bra förklaring. Detta ska jag ta och kolla på.B Bigfoot skrev:För referens, här är ett exempel på vad man kan läsa ut i min logg (1255f-6) vid ett tillfälle när jag duschat:
T = 0 minuter, topp = 48,4 grader, laddning = 46,2 grader. Man kan se att det är ungefär här jag börjar duscha eftersom man ser i loggen att laddningstemperaturen börjar sjunka.
T = 4,5, topp = 48,2, laddning = 43,4. Värmepumpen börjar göra varmvatten. Kompressorn går på låg frekvens.
T = 7, topp = 48,0, laddning = 36,0. Värmepumpen har märkt att det är ett större varmvattenuttag och varvar upp till hög effekt.
T = 9,5, topp = 47,9, laddning = 31,1. Här kan man se att jag slutar duscha eftersom laddningstemperaturen inte längre sjunker.
T = 23, topp = 49,1, laddning = 43,4. Värmepumpen märker att den börjar komma i kapp och börjar varva ner.
T = 47, topp = 52,6, laddning = 51,0. Tanken är "fulladdad" och VP slutar göra varmvatten.
Tack. Detta ska jag ta och kolla upp.Snailman skrev:
XL6 och XL7 kan vara nedvinklade till sidan, antingen höger eller vänster sida, de är även extra isolerade, vanligtvis svart isolering i hela sin längd, dessa går sedan till borrhålet.
Kontrollera sedan om du kan följa rör från vattenmätaren (inkommande kallvatten till huset) hela vägen till rör XL3 på värmepumpen så det är rätt kopplat.
Ja det är nog bra att logga den för att se mer hur den beter sig.L lordi skrev:Nja, det är nog på gränsen. Det beror lite på hur länge man ligger och drar i badet innan dusch. Jag skulle helt klart aktivera "extra varmvatten" innan fyllning av badkar, om inte extra beredare finns installerad.
Sen klarar värmepumpen inte att värma vattnet i samma takt som man spolar ut det så förr eller senare tar det slut och behöver laddas upp igen.
Tycker dock att det sjunker lite lågt ner i temp ändå, även om 15 minuter är en relativt lång dusch.
Jag hade som sagt först kollat så att anslutningarna för varmt och kallt inte är skiftade.
Är det rätt där, så är steg 2 att logga värmepumpen för att se hur den jobbar, och vad som händer.
Jag gör så ibland när det är svårtydda fel. Man kan läsa ur ganska mycket ur loggen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Drygt 15 min. Låter för mig som en väldigt lång duschtid. Hur lång tid tar det för att vattnet skall bli tillräckligt varmt igen?E EmelieW skrev:Hej,
Ni som har Nibe S 1255 1,5-6 kW installerad. Hur länge har ni kunnat duscha innan vattnet är slut? För oss räcker det med en duschning på drygt 15 minuter så är varmvattnet nere i 31 grader. Dessutom tar det lång tid innan vattnet åter kommer upp i temperatur. Jag tycker inte den här produkten motsvarar en familjs behov. Hur har ni andra upplevt det? Har ni samma upplevelse?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Med billigaste tid menas säkert ”Smart Price Adaption” som ligger under meny 2.3. Vi har den inställd på 2 (Högre siffra betyder att elpriset får styra mer.) men vi hade den initialt högre men jag fick några klagomål att det var kallt på slutet av att fylla vårt stora badkar. Själv hade jag aldrig kännt av det då jag ofta duschar kvällstid när elpriset ofta är lågt, även om det inte är pga att elpriset är lågt som jag duschar dåE EmelieW skrev:
Redigerat:
Aha. Detta kräver ett speciellt typ av elavtal som vi inte har. Kollade på värmepumpen och det är inget vi har inställt.G gmanhem skrev:Med billigaste tid menas säkert ”Smart Price Adaption” som ligger under meny 2.3. Vi har den inställd på 2 (Högre siffra betyder att elpriset får styra mer.) men vi hade den initialt högre men jag fick några klagomål att det var kallt på slutet av att fylla vårt stora badkar. Själv hade jag aldrig kännt av det då jag ofta duschar kvällstid när elpriset ofta är lågt, även om det inte är pga att elpriset är lågt som jag duschar då![]()