54 652 läst ·
226 svar
55k läst
226 svar
Nibe S 1255 1,5-6 kW går ej att duscha mer än 15 min
Om duschflödet är 0,2 l/s, inkommande vatten håller 10 grader och man vill duscha i 40 grader så behövs en effekt på 25 kW.S Skyflakes skrev:
Har man en "snåldusch" med 0,1 l/s flöde, inkommande håller 15 grader och man nöjer sig med 38 så klarar man sig med knappt 10 kW.
Men Nibes högsta är på 16kW så hur menar du?B Bigfoot skrev:
Du kan göra så här:
- Mät hur mycket flöde du har i duschen (spola i en hink med känd volym och ta tiden tills den blir full.
- Låt den ladda tanken fullt (både topp- och laddningstemperaturen ska vara nära det värde du ställt in varmvattentemperaturen på
- Sätt på duschen och vänta tills vattnet blir kallt. Under tiden loggar du topp- och laddningstemperatur och mäter temperaturen på duschvattnet.
Utifrån det så kan du räkna ut om ditt lagrade varmvatten räcker så länge det borde.
- Slå av duschen
- Fortsätt logga topp- och laddningstemperatur, kompressoreffekt och ev. eltillskott.
Utifrån det så kan du förhoppningsvis se om uppvärmningen tar förväntad tid.
En bra metod är att logga till ett usb-minne så kan man importera data i excel. Då kan man utläsa mycket även genom att logga normal drift. Men det kräver kanske att man är lite mer tekniknörd än genomsnittspersonen.
- Mät hur mycket flöde du har i duschen (spola i en hink med känd volym och ta tiden tills den blir full.
- Låt den ladda tanken fullt (både topp- och laddningstemperaturen ska vara nära det värde du ställt in varmvattentemperaturen på
- Sätt på duschen och vänta tills vattnet blir kallt. Under tiden loggar du topp- och laddningstemperatur och mäter temperaturen på duschvattnet.
Utifrån det så kan du räkna ut om ditt lagrade varmvatten räcker så länge det borde.
- Slå av duschen
- Fortsätt logga topp- och laddningstemperatur, kompressoreffekt och ev. eltillskott.
Utifrån det så kan du förhoppningsvis se om uppvärmningen tar förväntad tid.
En bra metod är att logga till ett usb-minne så kan man importera data i excel. Då kan man utläsa mycket även genom att logga normal drift. Men det kräver kanske att man är lite mer tekniknörd än genomsnittspersonen.
Jag menar att värmepumpar, varmvattenberedare och säkringar inte är dimensionerade för att ge den effekt som behövs för att värma vatten tillräckligt snabbt. Det är huvudskälet till att man har en tank. Meningen är att den ska räcka för att duscha etc. och sedan fortsätter den laddas upp när man inte spolar vatten.E EmelieW skrev:
Ja, då bör det räcka länge om värmepumpen är på 6kw från borrhålet samt elpatron i steg upp till 9kW?B Bigfoot skrev:
Eftersom tanken är varm när duschen börjar så borde förutsättningarna för att hela familjen blir rena från topp till tå vara möjliga.
MathiasS skrev:
varför säger du att den är i underkant med 6kW?
jag har en gammal 1210 på 7kW som värmer ett dubbelt så stort hus. Jag röstar för att det handlar om att prioritera VV produktion på alla sätt och räcker inte det är det vv-volymen det är fel på, inte effekten på vp. 180liter vatten i en värmepump har sina begränsningar, vill man runt det för man öka volymen, tempen eller både och.
Det baserar jag egentligen bara på hur vi räknade när vi installerade bergvärme för tre år sedan (och vi ville att kompressordrift skulle täcka hela behovet även de kallaste dagarna). . Men det är egentligen inte relevant, för i Maj ska den utan tvekan räcka till.MathiasS skrev:
varför säger du att den är i underkant med 6kW?
jag har en gammal 1210 på 7kW som värmer ett dubbelt så stort hus. Jag röstar för att det handlar om att prioritera VV produktion på alla sätt och räcker inte det är det vv-volymen det är fel på, inte effekten på vp. 180liter vatten i en värmepump har sina begränsningar, vill man runt det för man öka volymen, tempen eller både och.
Det spelar dessutom bara roll om pumpen redan ligger efter så vvb inte är fulladdad när man börjar duscha, för som flera har sagt hinner en normal villa-vp inte värma vatten i den takten man tar ut vid dusch.
Jag hade i första hand kollat vad det är för flöde ur duschmunstycket och ev bytt det till ett snålspolande.
180l 55-gradigt vatten blir ju mer 40-gradigt - hur mycket mer beror på temp på inkommande vatten.
Ett duschmunstycke som ger 7l/min fullt öppet förbrukar 105 liter på en kvart men ett som ger 12l/min förbrukar 180 så det blir stora skillnader.
Som jag förstår det av installatören så går det inte få S-serien att prioritera varmvatten framför värme, vilket gick på den gamla F-serien.S Skyflakes skrev:Ändra i inställningarna så att den gör varmvatten tills den är klar och inte växlar över till rumsvärmning med växlingsventilen. Den är ofta inställd att växla mellan varmvatten och rumsvärme.
Kontrollera att elpatronen inte är blockerad. Den kan säkert blockeras i inställningarna enligt olika kriterier.
Tex om utetempen är över ett visst värde.
Varmvattnet ska räcka för kontinuerlig duschning om man inte har för stort flöde. Med Värmepump på 6kW samt elpatron utöver det som stödjer ska inte varmvattnet ta slut.
Lite väl tung vinkling som känga mot modellen när det förmodligen är installatören som klantat sig kan jag tycka. Eftersom du reagerar på att något har ändrat sig har det inget att göra med duschmunstycken eller liknande. Förutsättningarna är ju likartade. Är det inte installatörsrelaterat så kan det ju vara fabriksfel på exemplaret, men osannolikt.
Som en annan skrev men inte blev besvarad, dubbelkolla omväxling av varmvatten- och kallvattenanslutningen.
Det skulle även förklara att uppvärmning av varmvattnet inte ger märkbar effekt under avtappning.
Upplåsning av pump, effekter m.m. är inte relevant, upplåsning är inget jag tycker man ska göra på den modellen.
Som en annan skrev men inte blev besvarad, dubbelkolla omväxling av varmvatten- och kallvattenanslutningen.
Det skulle även förklara att uppvärmning av varmvattnet inte ger märkbar effekt under avtappning.
Upplåsning av pump, effekter m.m. är inte relevant, upplåsning är inget jag tycker man ska göra på den modellen.
Enligt installationsmanualen kan det göras genom att gå in i meny 7.1.10.1 och sätta prioritet 0 på allt annat än varmvatten. "If 0 minutes are selected,it means that the demand is not prioritised but will instead only be activated when there is no other demand."E EmelieW skrev:
https://www.nibe.eu/assets/documents/27288/531102-1.pdf
Det finns en bra anledning till att den växlar mellan tappvatten och husvärme. Man kan ändra prioriteringen en del, men att stänga av den helt kan få oönskade konsekvenser.S Skyflakes skrev:
Vad är det för anledning? (Inte för att tjafsa emot utan jag är bara nyfiken. Jag kommer inte på något förutom risken att huset fryser sönder för att VP är upptagen med att göra varmvatten för att någon lämnat en kran öppen.)useless skrev:
Snälla nån!E EmelieW skrev:Hej,
Ni som har Nibe S 1255 1,5-6 kW installerad. Hur länge har ni kunnat duscha innan vattnet är slut? För oss räcker det med en duschning på drygt 15 minuter så är varmvattnet nere i 31 grader. Dessutom tar det lång tid innan vattnet åter kommer upp i temperatur. Jag tycker inte den här produkten motsvarar en familjs behov. Hur har ni andra upplevt det? Har ni samma upplevelse?
6kW på ett helt hus inkl varmvatten är ju ingenting
Enlig Nibe kan pannan leverera 240l 40 gradigt varmvatten. Lite tveksam uppgift eftersom den bara håller 180l vatten vid ganska låg temperatur. En trevlig dusch på 10 minuter förbrukar minst 120 liter varmvatten om vattnet har bra temp från början. Om du bara har 180l varmvatten är det viktigt att vattnet är minst 80 grader om du vill ha flera duschar på raken.
Jag vet inte hur man kan pressa upp temperaturen i denna panna. Elpatron?
Annars får du installera en separat VVB efter VP. Det hjälper på två sätt: Lagrar mera varmt vatten och höjer temperaturen till 70-80grader.
Man ska ju aldrig ha mindre än 60 grader i sin VVB om man vill vara säker på att inte odla Listeria (som man kan bli väldigt sjuk av!)
Lycka till
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Du menar nog legionella, som för övrigt dör i vatten över 50 grader.. Optimal temp för legionella är mellan 35-45 grader så 60 är ju väl varmt om det är legionella du är rädd för..L LaoLars skrev:Snälla nån!
6kW på ett helt hus inkl varmvatten är ju ingenting
Enlig Nibe kan pannan leverera 240l 40 gradigt varmvatten. Lite tveksam uppgift eftersom den bara håller 180l vatten vid ganska låg temperatur. En trevlig dusch på 10 minuter förbrukar minst 120 liter varmvatten om vattnet har bra temp från början. Om du bara har 180l varmvatten är det viktigt att vattnet är minst 80 grader om du vill ha flera duschar på raken.
Jag vet inte hur man kan pressa upp temperaturen i denna panna. Elpatron?
Annars får du installera en separat VVB efter VP. Det hjälper på två sätt: Lagrar mera varmt vatten och höjer temperaturen till 70-80grader.
Man ska ju aldrig ha mindre än 60 grader i sin VVB om man vill vara säker på att inte odla Listeria (som man kan bli väldigt sjuk av!)
Lycka till
Sedan ska tempen inte överstiga 60 grader i tappstället för att minska risken för skållning