I denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/nibe-flm30-jordfel.322240/
finns en beskrivning hur min modul beter sig just nu. Provade mig fram och kunde konstatera att det är modulen, inget annat finns på gruppen och när stickproppen är utdragen löser inte jfb ut. Värmepumpen har egen jfb så inget problem med den kopplingen.
Kollade slangen som beskrivs i tråden och det verkade inte vara något stopp. Har dock inte blåst med tryckluft. Öppnade sedan fronten och där fanns lite vatten under fläkten. Antagligen har det läckt vidare till elektroniken under fläkthus.
Är det något mer jag kan göra? Vem kontaktar jag för vidare felsökning? Elektriker eller kyltekniker/vp-installatör?
finns en beskrivning hur min modul beter sig just nu. Provade mig fram och kunde konstatera att det är modulen, inget annat finns på gruppen och när stickproppen är utdragen löser inte jfb ut. Värmepumpen har egen jfb så inget problem med den kopplingen.
Kollade slangen som beskrivs i tråden och det verkade inte vara något stopp. Har dock inte blåst med tryckluft. Öppnade sedan fronten och där fanns lite vatten under fläkten. Antagligen har det läckt vidare till elektroniken under fläkthus.
Är det något mer jag kan göra? Vem kontaktar jag för vidare felsökning? Elektriker eller kyltekniker/vp-installatör?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med att värma med frugans hårtork, i bland går det. Kanske du kan lossa plåtar eller annat och komma åt bättre. SEn ser du till att få dit en plast under det som kan rinna/läcka och skydda elektroniken. Att JFB löser beror på att det är kanske fukt mellan inkommande och jord. Inget ovanligt på dessa maskiner överlag.
Tog in kompressorn och blåste slangen, men det kom inte mer vatten än vad som (troligen) finns i vattenlåset. Slangen korrekt upphängd mao.J jonaserik skrev:Prova med att värma med frugans hårtork, i bland går det. Kanske du kan lossa plåtar eller annat och komma åt bättre. SEn ser du till att få dit en plast under det som kan rinna/läcka och skydda elektroniken. Att JFB löser beror på att det är kanske fukt mellan inkommande och jord. Inget ovanligt på dessa maskiner överlag.
Hårtorken är nog bättre än att blåsa med kompressorn vilket var mitt nästa steg 😁
Så här såg det ut på golvet efter blåsningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Läckage var det. Rörläggaren fick bilden igår, ringde honom i morse (hemkommen från semester igår) och då var han hos grannen. Kom hit, bytte pump och startade igång. Bra så långt, men nån timma senare löste jfb igen. Nytt besök och då byttes även pumphuset, liksom nya tätningarna t/r. Trångt utrymme men det löste sig och nu fungerar det igen. Varför det började läcka vet vi inte. Det gamla pumphuset var i plast, nya i metall. Elektroniken är hyfsat skyddad men elkontakten till fläkten sitter i botten och där var ”elefantmassan” inte helt tät. Också åtgärdat. Blev nästan lovad 15 nya år på modulen, apropå frugans fråga om livslängden på modulen 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


