169 läst ·
5 svar
169 läst
5 svar
Nibe Fighter 310P blir för varm
Medlem
· Jämtland
· 80 inlägg
Hej,
Har ett problem som började för ca 1,5 vecka sedan. Vår värmepump Nibe fighter 310p har fungerat fint men efter kylig natt där den slog ut säkring i huset så har den betett sig märkligt.
Efter att jag bytte säkring och pumpen startade igen så var display och alla lampor släckta. Såg att trycket i tanken var 2 bar istället för 1-1,5. Spolade vatten i köket och de ångade av vattnet som var mycket varmare än vanligt. Efter detta när värmen i tanken gick ner så slog display och lampor igång igen. Man såg hur tempen snabbt sjönk från 65 grader till ca 30 grader och elementen blev varme igen.
Efter detta så funkade den oklanderligt någon dag men sen så går tempen upp och den blir för varm, detta sker med cirka två dagars intervaller nu.
Kan jag på något sätt begränsa hur varm den blir eller finns det något jag kan pröva göra själv för att den kanske ska bli normal igen?
Kompressorn är bytt i den ganska nyligt.
Har ett problem som började för ca 1,5 vecka sedan. Vår värmepump Nibe fighter 310p har fungerat fint men efter kylig natt där den slog ut säkring i huset så har den betett sig märkligt.
Efter att jag bytte säkring och pumpen startade igen så var display och alla lampor släckta. Såg att trycket i tanken var 2 bar istället för 1-1,5. Spolade vatten i köket och de ångade av vattnet som var mycket varmare än vanligt. Efter detta när värmen i tanken gick ner så slog display och lampor igång igen. Man såg hur tempen snabbt sjönk från 65 grader till ca 30 grader och elementen blev varme igen.
Efter detta så funkade den oklanderligt någon dag men sen så går tempen upp och den blir för varm, detta sker med cirka två dagars intervaller nu.
Kan jag på något sätt begränsa hur varm den blir eller finns det något jag kan pröva göra själv för att den kanske ska bli normal igen?
Kompressorn är bytt i den ganska nyligt.
En säkring i centralen gången, byt alla 3 , sen det med att den vill koka, en kontaktor eller relä har bränt fast och värmer hela tiden. Blir till att släppa ner fronten, den sitter på gångjärn och se hur det ser ut. Vet du inget, så ta foton på kontaktorerna och lägg in.
518734 använder inga kabelskor, den har fjäderklämmor, kabelskorna är ofta orsaken till värmeutvecklingen på dessa kontaktorer och kablar, varit på vp där kablarna blivit så varma, så de smält ihop till en enda kabel
Klicka här för att svara
