Demmpa Demmpa skrev:
Är spillvattnet varmt eller kallt? Troligen kallt.

Eftersom trycket i värmesystemet är konstant på 1 bar så lär det vara säkerhetsventilen på VVBn (den svarta) som läcker.
Prova att vrida på ratten några gånger.
Det är tappvatten som det gäller inte vattnet i värmesystemet. En grej det kan vara att övertrycksventilen vid varmvatten beredaren läcker. Det är en vanlig grej.

S Styrtekniker skrev:
Det är tappvatten som det gäller inte vattnet i värmesystemet. En grej det kan vara att övertrycksventilen vid varmvatten beredaren läcker. Det är en vanlig grej.
Jasså?

Fyller du på en skvätt vattnet manuellt i VVBn?
Pendlar trycket i VVBn mellan 0 & 2 bar?

Har du ens läst och förstått Alexsv's inlägg, (inlägg 13)?
Jag har problem med att trycket går ner till 0, men ibland stiger upp till 2 bar, väldigt konstigt. Jag får fylla på en skvätt varje dag. Antar att det kan vara tryckkärlet som är kass (blåsan) men när det ibland ökar i tryck tycker jag är väldigt märkligt. Någon som vet?

Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?

Har du ens läst och förstått Alexsv's
Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?

Jag upplever att det finns 2 problem här. Jag kommenterar bara det första. Att mycket vatten bara försvinner. Att sen det finns problem med trycket och vatten förbrukning i värmesystemet är problem nr 2. Om inte TS fyller på sitt värmesystem med 31 liter i timmen.

Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?

Precis. Det är värmesystemet jag han problem med. Inte tappvattnet.

A Alexsv skrev:
Precis. Det är värmesystemet jag han problem med. Inte tappvattnet.
Du har rätt i att jag inte läst alla inläggen förrän nu. Ska bättra mig.

• Haha
Alexsv
  • Laddar…
F
Hej! Jag har en Nibe F750 och vatten har börjat rinna ut ganska mycket, ungefär 1 liter per dygn. Jag har redan rensat spillkoppen och röret till spillkoppen. Finns det något mer jag kan göra själv, eller måste jag kontakta en tekniker? det är runt -8 grader i stockholm nu.

• Närbild av rör och ventiler i en Nibe F750 värmepump. Synliga kopparrör, en Grundfos-cirkulationspump och anslutningar i en liten metallisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tryckmätare visar 1 bar och en Grundfos pump med "Power On" indikering syns i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du läst hela tråden från början, set finns en del svar där hur du ska förfara för att få ett grepp på det.
Så börja med att läsa från # 1 och agera allteftersom i inläggen. Det är snabbaste vägen för dig att konstatera något.

• Gilla
Farooq
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.