Om det blir stopp hela vägen upp till kondenstråget kan det där rinna över vatten över elen och elektroniken istället med haveri som följd.
 
  • Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det blir stopp hela vägen upp till kondenstråget kan det där rinna över vatten över elen och elektroniken istället med haveri som följd.
Jo det är sant, men om bara spillkoppen är igensatt så rinner ju vattnet bara ut på golvet.

Jag säger alltså inte emot att den ska rengöras.
 
Redigerat:
Planen imorgon är att lufta elementen, skruva bort luckan och försöka rengöra spillkoppen så får vi se hur det går. Har jag fortsatta problem tar jag in en servicetekniker.

Tack för all er hjälp än så länge.
 
  • Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det blir stopp hela vägen upp till kondenstråget kan det där rinna över vatten över elen och elektroniken istället med haveri som följd.
Varnar pumpen innan detta sker eller lever jag på eventuellt lånad tid under natten? 😴
 
O Oggethe skrev:
Varnar pumpen innan detta sker eller lever jag på eventuellt lånad tid under natten? 😴
Ta det lugnt, så bråttom är det nog inte 🙂
 
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Ta det lugnt, så bråttom är det nog inte 🙂
Elementet i sovrummet låter rätt mycket, tror du det är bättre att ha det avstängt tills morgondagens åtgärder är genomförda?
 
ja då stäng av det. 🙂
 
Otålig som jag är så klickade jag runt i menyn och såg att driftläge var inställt på ”manuellt”. När jag ändrade till ”auto” slutade det rinna i elementen, och förklaringen jag hittar är att cirkulationspumpen ”grundfos” slocknade i inspekteringsluckan. Tillbaka till ”manuellt” och den gick igång och ljuden går igång, tryckte på knappen och utgår ifrån att jag drog ner hastigheten och nu låter det mindre. Frågan är vad som är korrekt inställning…
 
Det där var intressant ny info. Då kanske det inte var avluftning som behövdes.

Det är klart att den normalt ska stå på auto. Frågan blir varför någon har ställt den på manuell.
 
Redigerat:
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Det där var intressant ny info. Då kanske det inte var avluftning som behövdes.

Det är klart att den normalt ska stå på auto. Frågan blir varför någon har ställt den på manuell.
Ja, jag tror förra ägaren ville hålla nere kostnader då de inte bodde här på en månad innan vi flyttade in. Kör auto nu, Grundfos är avstängd och inget ljud, får se hur kallt det är imorgon,
 
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Det där var intressant ny info. Då kanske det inte var avluftning som behövdes.

Det är klart att den normalt ska stå på auto. Frågan blir varför någon har ställt den på manuell.
Uppdatering:

Efter att läget återställts till auto så upplevde vi en behagligare temperatur när vi vaknade på morgonen. Cirkulationspumpen från Grundfos går inte lika hårt.

Jag har nu även luftat av elementen, första gången i mitt liv och det gick ändå bra - trots att de hade ventilen monterad åt fel håll och blev lite vattenspill.

Även rengjort på kaklet och vid golvbrunnen, Fyfan det har nog aldrig skett under pumpens snart tioår i drift - vidrigt!

Systemet är igång igen, dock ingen cirkulation nu för det är varmt ute så väntar med spänning tills den drar igång igen.

Dock! Kunde fasen inte rengöra spillkoppen, den sitter bakom cirkulationspumpen och har vridit och vänt på mig själv i knutar. Kunde komma in bakom den med ett finger och stoppa in ett finger och få ut lite klegg, borde det inte vara en kabel i det hålet ner till avloppet?
 
Vi får hoppas att allt är OK nu då..

Jag tror det är bra att hålla rent, för smuts har en tendens att sätta igen nåt vattenflöde, t ex golvbrunnen eller nån kondensslang. Om det blir stopp i en kondensslang så kan det leda till att det rinner vatten genom hela pumpen och skadar någon elektronik. Jag har en gång fått en dyr reparation på en IVT-pump på det sättet. Här är en bild från F750-manualen:
 
  • Illustration av en värmepump och dess spillvattenkopp från F750-manualen, med fokus på rengöring och underhåll för att undvika igensättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.