2 478 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nibe F750 beter sig tvärtom vad den borde med värmekurva
Hej, jag har en Nibe F750 i ett hus jag flyttat in i år. Nu när vintern närmat sig så tycker jag att den inte riktigt har hängt med när det blir kallt framåt kvällarna, så jag gick in i menyn för värmekurvan och läste under frågetecknet (samt i manualen) där det står samma sak att om man ökar kurvlutningen ska det bli snabbare reaktion när det blir kallt ute. Jag gjorde denna justering samt höjde den generella värmeinställningen från -1 till 0.
Resultatet kom ganska snabbt, temperaturen inomhus sjönk från ungefär 22 till 20.6. När jag reverterade ändringen så återgick temperaturen.
Någon som förstår varför det blir såhär? Jag har alltså inte vridit åt fel håll på värmekurvan utan man ser tydligt när jag justerar värdet att kurvan blir brantare precis som instruktionerna säger. Känns ju skumt om jag ska behöva sänka temperaturinställningen och/eller göra värmekurvan flackare för att få varmare inomhus?
Resultatet kom ganska snabbt, temperaturen inomhus sjönk från ungefär 22 till 20.6. När jag reverterade ändringen så återgick temperaturen.
Någon som förstår varför det blir såhär? Jag har alltså inte vridit åt fel håll på värmekurvan utan man ser tydligt när jag justerar värdet att kurvan blir brantare precis som instruktionerna säger. Känns ju skumt om jag ska behöva sänka temperaturinställningen och/eller göra värmekurvan flackare för att få varmare inomhus?
" resultatet kom ganska snabbt" Vad är snabbt för dig å vad har du för uppvärmning, golvvärme? Då måste man avvaktar lite mer än snabbt vill jag påstå då det tar ett tag att se resultat på termometern. Sen vill jag påstå att få värme snabbare så ska man ha ett system där ställdon nästan inte ska vara i spel så golvvärmeslingan har hela tiden ett flöde och styra det hela med vp utegivare å ev innegivare
Det tog ungefär 4-6h innan det stabiliserade sig kring nya temperaturen sen var det så i 2 dygn innan jag bytte tillbaka, då samma tid tillbaka till 22.V Vector skrev:" resultatet kom ganska snabbt" Vad är snabbt för dig å vad har du för uppvärmning, golvvärme? Då måste man avvaktar lite mer än snabbt vill jag påstå då det tar ett tag att se resultat på termometern. Sen vill jag påstå att få värme snabbare så ska man ha ett system där ställdon nästan inte ska vara i spel så golvvärmeslingan har hela tiden ett flöde och styra det hela med vp utegivare å ev innegivare
Har golvvärme i badrum, varmvattenelement resten av kåken (samtliga står på full öppning). Temperaturgivare i vardagsrum nere, vardagsrum uppe, sovrum nere (andra änden av huset från vardagsrummet). Alla betedde sig ungefär likadant i samma hastighet.
Oaktat om det går att få systemet att tackla dippar i utomhustemp bättre så tycker jag att hela systemet borde agerat tvärtemot vad det gjorde. Ska testa någon dag att SÄNKA temperaturinställningen och ha en flackare värmekurva och se vad som händer.
Är din innegivare på vp inställt aktivt eller passivt?T theprojectblue skrev:Hej, jag har en Nibe F750 i ett hus jag flyttat in i år. Nu när vintern närmat sig så tycker jag att den inte riktigt har hängt med när det blir kallt framåt kvällarna, så jag gick in i menyn för värmekurvan och läste under frågetecknet (samt i manualen) där det står samma sak att om man ökar kurvlutningen ska det bli snabbare reaktion när det blir kallt ute. Jag gjorde denna justering samt höjde den generella värmeinställningen från -1 till 0.
Klicka här för att svara